Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har inte läst hela tråden men...
Äsch. Spilta och box är samma skit! Visst föredrar jag att ha mina hästar i box, men det är för att den ena inte kan stå i spilta.
Jag har sett hästar som trivts betydligt bättre i spilta, och jag komemr stå fast vid att spiltor bör få finnas kvar.
Spiltor är dessutom bra ställen att sköta hästen i, och dessutom så sitter de 'alltid' fast = säkerhetsfråga.
Tänk ett ridskolestall med många barn i stallet. En unge öppnar en boxdörr och hästen springer ut. Det kan skapa väldigt mycket kaos, vilket till 99% inte skulle kunna inträffa när hästen står i spilta om den är bra uppbunden.
Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.
Men snälla du. OM det nu är så att hästen har försökta att hoppa 150. högt i en spilta så var det varken ett seriöst stall eller en korrekt uppbindning av den hästen.Att hästar försöker hoppa över skiljeväggar sker även i spilta, inte bara i box.
Jag har fått "plocka ner" hästar som har hoppat upp och grenslat skiljeväggen mellan spiltor, vilket inte är så j-la enkelt när väggen är 1,50 meter hög och hästen väger ett halvt ton eller mer.
Vid uppstallning i spilta har du alla risker för HÄSTEN som du har vid uppstallning i box plus att du har riskerna med uppbindning.
Att ridskoleungar inte kan hantera hästar är en annan sak, det handlar mera om ridskoleungarna än om uppstallningsformen som sådan och nu var det risker för hästen som diskuterades.
Jag hanterar hästar i både boxar och spiltor så gott som dagligen och har lärt känna hundratals hästar... och jag påstår att det finns bara fördelar för HÄSTARNA med att förbjuda spiltor.
Kan tillägga att jag jobbar på ridskola... jag har god kännedom om ridskoleverksamhet och ändå är jag positiv till spiltförbud.
Eller den veterinären som har fått avliva hästen efter att den har sparkat och bilivt hängades i boxgallret.Faktum är att riskerna med att använda vanliga karbinhakar vid uppbindning är väldigt underskattade, fråga den veterinär som har fått försöka sy fast bortslitna ögonlock och sönderslitna läppar efter att hästen har krokat fast dessa kroppsdelar i en karbinhake så får du kanske en annan attityd sedan.
Eller den som ha försökt att lappa ihop hästar som har slitit sönder ben och "sågat" ner till nästan bara skelettet efter att ha trasslat in sig i grimskaft vid uppbindning.
Människor och hästar som har varit med om sådana situationer tar nog denna problematik avsevärt mycket mera allvarligt än du .
Att du ironiserar över mig är en sak, men våra hästar förtjänar fasen mer respekt än så !
Eller den veterinären som har fått avliva hästen efter att den har sparkat och bilivt hängades i boxgallret.
Nu var det väl KORREKT utformade boxar vs. KORREKT utformade spiltor som diskuterades.
Boxgaller ska vara utformade så att dom håller för en hästspark utan att böja sig så att en hov kan komma igenom och fastna.
Numera är det lag på detta...
Faktum är att riskerna med att använda vanliga karbinhakar vid uppbindning är väldigt underskattade, fråga den veterinär som har fått försöka sy fast bortslitna ögonlock och sönderslitna läppar efter att hästen har krokat fast dessa kroppsdelar i en karbinhake så får du kanske en annan attityd sedan.
Eller den som ha försökt att lappa ihop hästar som har slitit sönder ben och "sågat" ner till nästan bara skelettet efter att ha trasslat in sig i grimskaft vid uppbindning.
Människor och hästar som har varit med om sådana situationer tar nog denna problematik avsevärt mycket mera allvarligt än du .
Att du ironiserar över mig är en sak, men våra hästar förtjänar fasen mer respekt än så !
Ja och de måtten är om jag inte misminner mig 7 cm mellan gallren sas. Mao fullt möjligt för föl och mindre ponnyer att få in både hovar, ben och tom huvuden i.
Det är bara att inse. RISKER finns i all hästhållning och hantering. Det är upp till var och en att sedan minimera dessa risker.
Likadant med hagar. Alla sorters staket kan ge skador om olyckan är framme.