Ska vi ha spiltor i Sverige?

Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?

men den lösningen är en avlägsen framtid bort skulle jag gissa på.. hästar som inte få ro att vila i en trygg miljö orkar inte gå 2-3 lektioner per dag.. många hästar vilar inte när de går ute dygnet runt, de blir hur trötta som helst tyvärr på ridskolan hade vi läger samtidigt som hästarna stod på dygnetruntbete och när de fick vila inne 2 timmar på lunchen mellan ridpassen då låg dom och sov hela bunten.. de var så slutkörda efter att ha vakat hela natten (björn, varg, lo)

Det där kan man ju tolka på olika sätt:smirk:. Att hästarna sover så fort de kommer in behöver ju inte bero på att de är slukörda, utan att de förlägger sin sovtid till den tid på dygnet när de ändå inte har tillgång till bete, samt har tillgång till en sval, flugfri liggplats.

Så gör i alla fall mina på sommaren. De går på bete på natten, på morgonen flyttar jag dem till vinterhagen där lösdriften finns - inom 1-2 timmar snarkar de båda två. På kvällen före de släpps på bete igen rider jag och utfodrar kraftfoder.

På vintern, då de går i lösdriften, ändrar de sina sovvanor, pga att utfodringsrutinen ändras. Jag fyller på hö morgon och kväll, så pass mycket att de aldrig är utan mer än 3-4 timmar i sträck. Alltså tar höet slut vid 4-5 tiden på morgonen, då lägger de sig och sover, sen stiger de upp när jag kommer med morgonhöet vid 7-8 tiden.

Vad jag vill ha sagt är alltså att hästarna inte nödvändigtvis vakar på natten för att de inte vågar sova, utan för att det är på natten som de har tillgång till i deras ögon den bästa födan, dvs gräs.;)

Jag tycker inte att vi ska ha spiltor. Eller i alla fall att det inte får byggas nya.

Jag tycker all installning ska bort! :o

Några spiltor för tillfälligt innestående vid besök av vet, hovis etc plus div skötsel. Effektivare och mer ekonomiskt nyttjande av stallutrymmet!

Lägg pengarna på hagar istället!!

LIA

Några spiltor för tillfälligt innestående vid besök av vet, hovis etc plus div skötsel. Effektivare och mer ekonomiskt nyttjande av stallutrymmet!

LIA

Jo, det vore ju det absolut bästa för hästarna och ekonomiskt. Men många är så låsta vid sin hästhållning att dom inte skulle tänka tanken att ändra på något.

Gå till en ridskola och förklara vänligt att hästarna inte dör av att man sitter upp på höger sida så får man se på reaktioner.. :crazy:

lite off topic, men angående att sitta upp på ''fel'' sida.. jag gjorde det av misstag, hade inte räknat med hur många som tyckte det var konstigt att jag klarade av att sitta upp på den sidan.. borde inte det visa hur den lilla detaljen påverkar vår liksidighet fysiskt, och säkert också hästens? bara en spontan tanke.

Gå till en ridskola och förklara vänligt att hästarna inte dör av att man sitter upp på höger sida så får man se på reaktioner..
Det är klart att dom inte dör. :rofl:

Men, nog ramlar dom omkull? Eller grips åtminstone av panik? :crazy:

LIA

Det är klart att dom inte dör. :rofl:

Men, nog ramlar dom omkull? Eller grips åtminstone av panik? :crazy:

LIA

Jodå, panik får dom :o Ridläraren blängde surt på mig när jag en gång råkade sitta upp från höger, och sa att alla ALLTID måste sitta upp från vänster, för så gjorde riddarna, annars skulle deras sablar fastna i sadeln, vad nu det har med saken att göra :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Varför tog man bort sablarna? Så käckt det vore med ryttare glatt vevandes sablar i dressyren t ex. Eller att hugga ner hindren med i hoppning.

Bara att hänga sabeln på höger - vänster varannan riddag, så kan man sitta upp från båda hållen. Klurigt va?
Fast då klappar väl hästarna ihop alldeles? :cry:

Ursäkta all OT.

LIA

LIA

Tycker jag att man gott kan ha boxar om hästarna måste försättas i boxvila p.g.a. skada och sjukdom.

Problemet är nog inte att vi sitter kvar i gamla rutiner utan att alla inte har tillgång till så pass stor mark för att ha korrekt lösdrift. Samt att vissa har tävlingsambitioner och lösdrift kan sätta hinder för dem. Sen finns det vissa hästar som helt enkelt inte klarar av att vara ute dygnet runt av vissa orsaker- och vissa klarar inte att gå på fri tillgång (många ponnyer blir feta och i vissa fall kan travare falla ur som jag sett).

Tror nog att tävling funkar även med lösdrift, finns ju ändå en del som tävlar med lösdriftshästar.

Men däremot stall där det ofta kommer in nya hästar, som försäljningsstall och visa inackorderings stall; där blir det kanske mest rörigt om det ska in nya hästar i flocken hela tiden..

Jag tycker att spiltorna gott kan vara kvar. Vad blir földerna på ridskolorna om vi tar bort dom? Jo, svindyra ridlektioner. Det kommer inte att fungera för dom. Dom med mycket pengar kommer att ha råd att rida. Och inte vill vi att ridningen skall bli en snobbsport??

Jag tycker att spiltorna gott kan vara kvar. Vad blir földerna på ridskolorna om vi tar bort dom? Jo, svindyra ridlektioner. Det kommer inte att fungera för dom. Dom med mycket pengar kommer att ha råd att rida. Och inte vill vi att ridningen skall bli en snobbsport??

Njaa, kanske inte snobbsport. Men långt många fler kommer skaffa sig häst, oberoende av kunskapsnivå. För i längden så blir det ju billigare än att ta ridlektioner.
Och gärna en av de billigare sortena, travarsorten. Så vips så har vi en hög med hästar som sköts med diverse roliga och udda sätt, iaf så här på håll och i fantasin. Men i förlängningen så innebär det nya lagar och nya förordningar för hur man tar hand om en häst. Hurra!

Ekorrhjul.

Det fungerar utmärkt för de ridskolor som har boxar.

Njaa, kanske inte snobbsport. Men långt många fler kommer skaffa sig häst, oberoende av kunskapsnivå. För i längden så blir det ju billigare än att ta ridlektioner.

Så egen häst skulle bli billigare än ridlektioner. Den var rolig. :D

Hoppas jag lägger detta i rätt tråd nu men frågan lyder som följer. I flera länder är det spiltförbud och senaste att haka på är Danmark där alla spiltor i hela landet ska ha försvunnit senast den 1 januari 2008. Vad tycker ni? Ska vi ha det så här också?

Bort med spiltor och att hästar ska få vara ute minst 6 timmar per dygn. Mina villkor men vem kommer att följa dom nya lagarna. Ingen. Helt sinnes sjukt att försöka få "stolta" engelska ridskolor att ta bort sina spiltor.

Bort med spiltor och att hästar ska få vara ute minst 6 timmar per dygn. Mina villkor men vem kommer att följa dom nya lagarna. Ingen. Helt sinnes sjukt att försöka få "stolta" engelska ridskolor att ta bort sina spiltor.

Vi är i Sverige nu och vi kan knappast lagstifta om engelska ridskolor. Möjligen på lång sikt påverka inom EU om andra djruskyddsregler.

Nej!!!!!!! Att hästar har vant sig vid spiltor är människans fel. Låt dom få plats, och att de hästar som växer upp från och med nu, får ha en box. Vill ni människor vara inlåsta i et litet utrymme, eller ett stort????? Visst, ridskolor!!! Ridskolor är ett måste för att vi människor ska lära oss. Men är det det ultimata klimatet för en häst?????? Jag är ingen duktig eller erfaren hästmänniska, men när jag bestämde mig för att skaffa två hästar, så byggde jag fölboxar (14kvm). Jag ska inte ha några föl, och visst är det mycket att mocka. Jag vill att mina pållar ska kunna röra sig, ligga ner, och välja om dom vill skita i en hörna och ligga i den andra. Sen tycker jag också att dom ska vara ute halva dygnet oavsett årstid.

:rofl:Jag tycker att man ska införa förbud mot spiltorna.dock bara där de sitter fast,spiltor med grindar är okej.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Samhälle Först så vill jag säga att vi trots allt har det ganska bra i Sverige som har relativt låga avgifter för sjukvården jämfört med många...
2
Svar
31
· Visningar
1 791
  • Artikel Artikel
Radannons Bevaka ridsporten som ung journalist! Är du en ungdom 13-25 år som är fascinerad av ridsporten och trivs framför och bakom kameran...
Svar
0
· Visningar
457

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka