K
Kharachi
Sv: Ska vi ha spiltor i Sverige?
Håller fullständigt me dej!!!
En privathäst på ridskolan kan inte stå i box.. hon sparkar sönder allt som e då... men i spiltan e hon snäll som en ängel
Har inte läst hela tråden men...
Äsch. Spilta och box är samma skit! Visst föredrar jag att ha mina hästar i box, men det är för att den ena inte kan stå i spilta.
Jag har sett hästar som trivts betydligt bättre i spilta, och jag komemr stå fast vid att spiltor bör få finnas kvar.
Spiltor är dessutom bra ställen att sköta hästen i, och dessutom så sitter de 'alltid' fast = säkerhetsfråga.
Tänk ett ridskolestall med många barn i stallet. En unge öppnar en boxdörr och hästen springer ut. Det kan skapa väldigt mycket kaos, vilket till 99% inte skulle kunna inträffa när hästen står i spilta om den är bra uppbunden.
Spilta är en så liten del i hästhållningen, så jag tycker mest det är larvigt att gå och fundera över. Det finns så enormt mycket annat som är värre för häsetn än att stå i spilta.
Håller fullständigt me dej!!!
En privathäst på ridskolan kan inte stå i box.. hon sparkar sönder allt som e då... men i spiltan e hon snäll som en ängel