Ska man verkligen behöva måla två gånger??

bettysmatte

Trådstartare
Vi målade vårt hus gult för ca 10 år sedan. Det var rött, och målades då med två lager gult. Färgen har hållit bra, men den börjar bli lite matt och skavd, så nu är det dags att måla om. Har för mig att det var från Byggmax vi köpte färg sist, men denna gång köpte jag en spann hos Jem & Fix. Den täcker dåligt, tycker jag... Ska man verkligen behöva måla två lager igen, fast man målar gult på gult? Tänker åka till Rusta idag och köpa en spann av deras gula fasadfärg och testa hur den är. Jem & Fix-färgen kändes blaskig och rinnig, tyckte jag, så det kanske funkar bättre med ett annat märke? Eller är det normalt så att man alltid måste måla två gånger när man målar om fasaden, även om man håller sig till samma nyans?

Köp ALDRIG billig skitfärg. Du kan få måla både tre och fyra gånger för att få resultat.

Åk till färgaffären och köp med ordentligt med pigment. I värsta fall är färgen så dålig att det faktiskt skadar träet, vi har vindskivor som ruttnat upp p g a dålig färg (ett missförstånd med utföraren). Tänk att göra det misstaget med fönster eller ett helt hus!

Det är väl kvalitetsskillnad på färg också... skulle aldrig köpa färg från Rusta, ÖB eller andra lågprismarknader....
ÖB och Rusta har bra färg så länge de inte tar in från Flügger, vilken är den sämsta färg jag någonsin använt. Målade nya hoppbommar till klubben och även efter 5 lager färg syntes virket och ådringen igenom.

Jotun och Alcro brukar vara de bästa oljefärgerna.

Det är skillnad på färg och färg. Teknos har jag fått rekommenderat, och det har täckt bra, målad över kaffe/bruna/beiga väggar inne, två strykningar och inget syns. I taket där jag målat med färg från biltema två lager, syns det bruna igenom (förra hyregästen hade kladdat i taket när hon målade om till det fula bruna/beiga... :cautious::meh: Nu har jag bara erfarenhet av inomhusfärg men kan tänka mig det är samma på utomhusfärg.

Att man måste köpa färg från dyra färgaffären tycker jag är en sanning med modifikation. Jag har målat med både billiga och dyra inomhusfärger, och alltid behövt måla ett par gånger med båda sorter för att det ska bli bra.

Den senaste fasadfärgen vi använde kom ju från Byggmax och har hållit i 10+ år. Det kan väl inte anses dåligt, trots att den kom från ett lågprisställe? Inget att skrapa heller. Det räcker att tvätta, för färgen sitter bra.

Kan också tillägga att jag köpte färg till möbler (inomhus) från dyra färgaffären. Värsta skräpfärgen jag haft. Det blir missfärgningar och hack från minsta lilla...

Att man måste köpa färg från dyra färgaffären tycker jag är en sanning med modifikation. Jag har målat med både billiga och dyra inomhusfärger, och alltid behövt måla ett par gånger med båda sorter för att det ska bli bra.

Den senaste fasadfärgen vi använde kom ju från Byggmax och har hållit i 10+ år. Det kan väl inte anses dåligt, trots att den kom från ett lågprisställe? Inget att skrapa heller. Det räcker att tvätta, för färgen sitter bra.

Kan också tillägga att jag köpte färg till möbler (inomhus) från dyra färgaffären. Värsta skräpfärgen jag haft. Det blir missfärgningar och hack från minsta lilla...
Kan bara hålla med!!!
När vi byggde satsade vi på rejäl kvalitetsfärg, för att det skulle hålla länge! Efter fem år var huset rosa (målades rött).....
Köpte då färg på lågprisvaruhus, är femton år sen och huset ser fortfarande nymålat ut:love:

men var man köper färgen är ju ingen garanti för om det är bra eller dålig kvalitet!
t ex teknos finns ju på både öb och lantmännen samt fina färg affären oftast.

ska man måla så ska det vara gjort med rätt färg för just det träet/putsen, anpassad för just de förhållandena man har.
med de rätta grund arbetet som den färgen behöver för de väderförhållandena färgen kommer utsättas för.

att smeta på en dyr falu rödfärg över svart olje färg gör lika dåligt jobb i att täcka som att smeta på billig falurödfärg.
lika så att det inte går att måla vit stallfärg för putsade väggar över vit silikatfärg.

man måste göra rätt från början och den fortsätta göra rätt varje gång efter. enklast är att ha samma sorts färg och fabrikat som det tidigare är målat med.

Vi målade vårt hus gult för ca 10 år sedan. Det var rött, och målades då med två lager gult. Färgen har hållit bra, men den börjar bli lite matt och skavd, så nu är det dags att måla om. Har för mig att det var från Byggmax vi köpte färg sist, men denna gång köpte jag en spann hos Jem & Fix. Den täcker dåligt, tycker jag... Ska man verkligen behöva måla två lager igen, fast man målar gult på gult? Tänker åka till Rusta idag och köpa en spann av deras gula fasadfärg och testa hur den är. Jem & Fix-färgen kändes blaskig och rinnig, tyckte jag, så det kanske funkar bättre med ett annat märke? Eller är det normalt så att man alltid måste måla två gånger när man målar om fasaden, även om man håller sig till samma nyans?
Vad det gäller färg så får man vad man betalar för. Färg från Rusta och liknande kräver fler målningar än om du köper en dyr färg hos färghandlaren.

men var man köper färgen är ju ingen garanti för om det är bra eller dålig kvalitet!
t ex teknos finns ju på både öb och lantmännen samt fina färg affären oftast.

Det gäller att veta varför färgen hamnat på ÖB resp. Rusta. Kort hållbarhet är inte sällan fallet. Lantmännen är ju en butik där det finns utbildad personal, i alla fall på de Lantmännen jag kommit i kontakt med.

På Rusta och ÖB (t ex) har jag aldrig hittat fullt sortiment och rätt kunnande. D v s jag har inte kunnat köpa grundolja och grundfärg hos dem, anpassad för det underlag jag ska lägga färgen på. Jag har heller inte hittat tillräckligt bra penslar för att kunna arbeta in färgen på ett bra sätt (eller roller för den delen, gudars vad de fäller!).

Anledningen till att jag väljer färgbutiken är att jag får med mig rätt grejor (som finns inne) efter att ha rådfrågat någon som vet. Inte någon som även säljer hundmat, rengöringsprodukter, heminredning och godis.

Målar mitt hus med demmidekk täcklasyr Första gången höll det 15 år och nu efter 12 börjar den bli lite matt så det är väl dax att måla snart igen !

Målar mitt hus med demmidekk täcklasyr Första gången höll det 15 år och nu efter 12 börjar den bli lite matt så det är väl dax att måla snart igen !

Det finns ju ett flertal gjorda tester på fasadfärger att ha som riktmärke. Dessa har ett åtskilliga gånger visat att även dyra färger håller sämre än förväntat. Här är en:
http://www.folksam.se/polopoly_fs/1.139209!/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015.pdf

(testet tar även hänsyn till miljöpåverkan).

När jag målade huset efter 15 år så målade jag bara en gång .men har pratar med målare och dom säger att första gången man målar ett hus ska man stryka det 3-4 ggr så jag tycker min lasyr funkar fint men falu rödfärg är inte att lita på .Målade ett hus på jobbet och köpte två hinkar slamfärg men det räckte inte så jag åkte och köpte en till lika slamfägt ..och det var helt annan nyans på den så huset ser inte snyggt ut och jag frågade vad i helvete jag tog ju lika krukor och fick till svar att det inte var ur samma serie och då kan nyansen skilja så man måste köpa all färg på samma gång annas kan det se konstigt ut !

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 098
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sedan min flytt hit haft en mängd olika projekt på gång. En del är avslutade sådana, en del annat är långsiktiga projekt medan...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt