Ja det börjar bli allt vanligare, i vart fall i vissa regioner, att säljaren har låtit göra en besiktning i samband med att fastigheten lägs ut till försäljning. Men det är superviktigt att man som köpare noggrant läser igenom besiktningsprotokollet, både för att se vilka anmärkningar som finns, MEN också för att se vad som inte har undersökts, tex kanske inte vinden kollades, eller taket osv. Så otroligt viktigt att veta besiktningens omfattning som köpare. Sen, trots besiktning beställde av säljaren, skulle jag oavsett velat göra en egen besiktning via en erkänd firma.
En kompis till mig köpte ett hus för ca 1,5 år sen. Besiktning var utförd av säljaren av känt bolag innan försäljningen. Min kompis krävde dock att få utföra en egen besiktning och hen fick in det i avtalet. Detta var tur då henns besiktningsman upptäckte fukt innanför en mindre utrymme på vinden. Fukten gick från vinden, genom väggarna och ner till grunden. I besiktningsprotokollet från "säljarnas besiktning" angavs att den besiktningsmannen inte hade lyckats öppna dörren till detta utrymme.. Nåväl, kostnaderna för att åtgärda fukten samt återställning uppskattades till över 1 milj... så min kompis valde att häva köpet.