Ska man verkligen behöva måla två gånger??

Enligt testet är linoljefärg kasst, säg det till mina portar och fönsterkarmar som är original och tillverkade år 1860.

Det kan ju vara tveksamt ur miljösynpunkt. Det är falu rödfärg också, även om den sitter kvar länge och är billig och gör ett bra jobb. Det är ju för övrigt ett bra exempel på en billig färg som täcker bra, enligt det här testet i alla fall.

Jag skulle måla huset med linoljefärg. Drygare färg har jag aldrig upplevt. Det låter dyrt med 300 kronor för en liter, men den räcker längre än en vanlig 3 liters burk. Man ska jobba lite med färgen. Stryka tunt tunt och jobba in färgen, och så har den längre torktid. Men det är värt det i längden för den håller mycket bättre och flagnar inte som 'vanlig' färg, och träet ruttnar inte. Och så är den en så fantastisk vacker färg! Men frågar du i en vanlig bygghandel rekommenderar de såklart inte den, för de saluför oftast inte linoljefärg. Och de behöver inte sälja så mycket då den är så dryg och hållbar, alltså tjänar de inte lika mycket pengar som när de säljer vanlig färg Men visst, har man bråttom är det ingen färg att rekommendera.
På trärena ytor, (eller redan målade med slamfärg) skulle jag rekommendera slamfärg av god kvalitet. Köpte en gång en billig variant och hjälp vad man får vad man betalar för. Vattnig och så var den mer åt det blå/lila hållet än det röda.. Usch!

Lycka till! Och prova linoljefärgen~ den är ljuvlig!

Jag skulle måla huset med linoljefärg. Drygare färg har jag aldrig upplevt. Det låter dyrt med 300 kronor för en liter, men den räcker längre än en vanlig 3 liters burk. Man ska jobba lite med färgen. Stryka tunt tunt och jobba in färgen, och så har den längre torktid. Men det är värt det i längden för den håller mycket bättre och flagnar inte som 'vanlig' färg, och träet ruttnar inte. Och så är den en så fantastisk vacker färg! Men frågar du i en vanlig bygghandel rekommenderar de såklart inte den, för de saluför oftast inte linoljefärg. Och de behöver inte sälja så mycket då den är så dryg och hållbar, alltså tjänar de inte lika mycket pengar som när de säljer vanlig färg Men visst, har man bråttom är det ingen färg att rekommendera.
På trärena ytor, (eller redan målade med slamfärg) skulle jag rekommendera slamfärg av god kvalitet. Köpte en gång en billig variant och hjälp vad man får vad man betalar för. Vattnig och så var den mer åt det blå/lila hållet än det röda.. Usch!

Lycka till! Och prova linoljefärgen~ den är ljuvlig!
Började undra varför jag skickades direkt till sista inlägget. Mycket gammal tråd :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hemmet Jag har hittat ett gulligt hus med relativt ok prislapp MEN det har ett extremt renoveringsbehov. De enda rum som är initialt över huvud...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 098
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sedan min flytt hit haft en mängd olika projekt på gång. En del är avslutade sådana, en del annat är långsiktiga projekt medan...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 353
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur