Sv: Ska man släppa eller hålla? *långt*
Tror faktiskt att man får ta bort hästen.
Min foderhäst hade fått flyttas till större hage med längre väg att leda (han hade hage precis utanför dörren så de brukade bara släppa honom genom dörren så gick han in) Dock var han en ängel med mkt psyke. Alltså snäll men nervig och attackerade aldrig.
Stallägaren var lite orolig ifall han skulle bli farlig pga hur han mådde (han promenadreds pga igångsättningen och han vantrivdes med att inte få galoppera och allt det där).
Hon gjorde det klart för sig om han skulle bli odräglig fick jag ta ut och in honom själv, de skulle inte ta hand om det. Jag gick med på noterna. Men jag visste ju att han inte skulle vara odräglig eller farlig. Kanske ful och börja leda personen istället för att bli ledd men det är ju en annan sak.
Men idag är han död, dock togs han bort av en skada som inte ville läka samt dålig framtid om skadan skulle läka..
Jag hade bestämt vägrat ta ut/in om beteendet inte blivit bättre. Det där får faktiskt ägaren göra själv, bryr hon sig så mkt om hästen tar hon ut och in den. Jag skulle aldrig låta någon ta min häst om den skulle vara farlig. Svårledd kan vara ok men då hade det mesta använts, alltså kedja och stigbett samt longerlina. Men attack? Förmodligen hade jag försökt åtgärda problemet, hade det ändå fortsatt så måste det vara av medicinska skäl, ngt i huvudet (tumör eller cancer) Jag känner till en häst som avlivades pga han var jättesvår i alla situationer, dock tog ägaren hand om honom själv och det fungerade bra och ibland var det åt helvete. De fick reda på efter avlivningen att det fanns en hjärntumör efter obduktionen.
Men som ts beskriver så verkar hästens liv inte roligt.
Våga vägra ta hästen. Sätt dina gränser, ditt liv är inte värd att riskeras för andras hästar! Oavsett hur mkt du älskar hästar eller djuret. Det är för din och hästens skull.