Ska man släppa eller hålla? *långt*

Sv: Ska man släppa eller hålla? *långt*

En sådan häst hade jag avlivat.

Hade en ponny som var likadan, han blev aldrig bättre. Gav man igen så gick han till anfall för att skada. Och även han kunde trycka upp en i ett hörn & sparka samt gå till anfall helt utan anledning.

Nu är han avlivad. Det var det bästa som kunde hända honom & oss.

Tror faktiskt att man får ta bort hästen.

Min foderhäst hade fått flyttas till större hage med längre väg att leda (han hade hage precis utanför dörren så de brukade bara släppa honom genom dörren så gick han in) Dock var han en ängel med mkt psyke. Alltså snäll men nervig och attackerade aldrig.
Stallägaren var lite orolig ifall han skulle bli farlig pga hur han mådde (han promenadreds pga igångsättningen och han vantrivdes med att inte få galoppera och allt det där).
Hon gjorde det klart för sig om han skulle bli odräglig fick jag ta ut och in honom själv, de skulle inte ta hand om det. Jag gick med på noterna. Men jag visste ju att han inte skulle vara odräglig eller farlig. Kanske ful och börja leda personen istället för att bli ledd men det är ju en annan sak.
Men idag är han död, dock togs han bort av en skada som inte ville läka samt dålig framtid om skadan skulle läka..

Jag hade bestämt vägrat ta ut/in om beteendet inte blivit bättre. Det där får faktiskt ägaren göra själv, bryr hon sig så mkt om hästen tar hon ut och in den. Jag skulle aldrig låta någon ta min häst om den skulle vara farlig. Svårledd kan vara ok men då hade det mesta använts, alltså kedja och stigbett samt longerlina. Men attack? Förmodligen hade jag försökt åtgärda problemet, hade det ändå fortsatt så måste det vara av medicinska skäl, ngt i huvudet (tumör eller cancer) Jag känner till en häst som avlivades pga han var jättesvår i alla situationer, dock tog ägaren hand om honom själv och det fungerade bra och ibland var det åt helvete. De fick reda på efter avlivningen att det fanns en hjärntumör efter obduktionen.

Men som ts beskriver så verkar hästens liv inte roligt. :(
Våga vägra ta hästen. Sätt dina gränser, ditt liv är inte värd att riskeras för andras hästar! Oavsett hur mkt du älskar hästar eller djuret. Det är för din och hästens skull.

Känner igen det där. Se till att hästen rör sig framt HELA tiden, håll ett fast grepp längtst ut i gimskaftet och ett lösare ca 0,5 m från grimskafthaken. Tänkt bara fram , fram och fram om det så innebär att smacka och utföra alla möjliga märkliga konster :p
Ha med något att berömma med (morotsbit) när han uppför sig bra.

tillägg: Har hästen varit utsatt för någon press psykiskt eller fysiskt som satt spår?

Jag vet ingenting om hästen.

Idag pratade jag med medryttaren o hon skulle prata med ägaren, då hästen anföll en annan för några dagar sedan.
Jag berättade hur jag upplevde hästen när han gick med de andra och hon skulle ta upp det med ägaren om han kunde börja gå ut med de andra.

Annars sa hon att de får kanske själva sköta honom.

Så där beetede sig min ena när jag fick honom, jag satt på stigbett och vinkla spöt mot huvudet...börja han då att blo hotfull...rappa jag till honom med spöt...det tog 5 dagar sen var det inga problem!

Oj, ja, endel puckon slår ju sina hästar i huvudet.... Suck.

*kl*

Usch vilken otäck häst!! Fy den lede för sådana kräk.

Det här med ouppfostrade kräk till hästar fick jag uppleva när min mor flyttade sin snälla gentleman till ett större stall. Där det fanns många privatryttare med s.k tävlingshästar. Som var för dyrbara att gå i hage med andra hästar..och därför gick själva i små hagar. Som trots att de bara reds i ridhus varannan dag TYDLIGEN behövde äta sjuka mängder kraftfoder varje dag.. och var tävlingshstar trots att deras främsta meriter var ngn klunbbtävling i LC-hopp...:angel:

Dessa hästar var HEMSKA att leda in & ut... Jag tvärvägrade till slut. De både stegrade, bockade, stack & slog.

Jag kan dock garantera att de hästarna hade varit desto mer lätthanterade om de haft ordentlig aktivering & fått mindre att äta.. Dessutom hade det väl inte skadat om de ngn gång tränats från marken....

Så där beetede sig min ena när jag fick honom, jag satt på stigbett och vinkla spöt mot huvudet...börja han då att blo hotfull...rappa jag till honom med spöt...det tog 5 dagar sen var det inga problem!

vad det din 250 000 krs häst som du sparade ihop själv som tävlar i svår klass i sverige utan tävlingslicens?

*kl*

jag har hanterat honom några gånger sen sist, idag höll han på att få spel igen (nu hade jag ridhjälm). Det jag märkte precis innan han hoppar/sparkar/slår är att han har det framåtdrivande rörelsen. Jag tänkte på det ni skrev här att han måste framåt. Han går framåt hela tiden bredvid en, sen en hundradel senare kan han vara i luften. Han brukar snegla inåt när han ska få spel såg jag idag, han vänder liksom huvudet ngn millimeter mot mig när han går o sen bockar han bredvid mig och börja dansa. att i det läget fortsätta framåt går inte då han antingen är bakom en och försöker sparka av huvudet på en, eller framför en då han vill springa/bocka in i stallet. Släpper man inte då ställer han sig o "crawlar" med frambenen mot dig. Sen hoppar han åt sidan o försöker sparka av dig huvudet från andra hållet.

Idag skärpte han dock till sig när jag sa till/skrek till på skarpen (o en annan människa oxå som öppnade grinden åt oss). Jag märkte att han lyssnade mer på rösten än om man skulle ryckt han i grimman/daskat honom ngnstans. Han bryr sig inte om fysiska angrepp (förutom att han blir förbannad).

Vi har haft liknande hästar på mitt jobb och i dom fallen har vi sagt att är inte hästen hanterbar (tex hästen inte går att gå in tilli boxen eller in/ut i hagen) så har dom antingen fått komma o riskera sina liv själva eller flytta.

Är inte intresserad av att riskera livet för någon annans kuse.

*kl*

ska inte jobba där mer nu, dessutom har de blivit uppsagda pga hur hästen är att hantera.
Nu får ett annat stall dessa problem :cool:

Jag måste bara återkoppla. Det är 1,5 år sedan detta hände och hästägaren fick sparken från stallet. Hästen såldes.
För några dagar sedan såg jag en till salu annons, tyckte jag kände igen stammen och namnet. Det var denna häst och det finns en film på honom under ryttare och han verkar mycket mer tillfreds med livet :bump:

Under tiden när jag jobbade stod hästen mest på två ben under ridning.

På filmen rids han i alla gångarter och hoppas och han ser glad ut :banana:

Härligt,det är alltid skönt när hästar hittar sin rätta ryttare. Speciellt hästar som man oroat sig för genom åren och undrat hur det gått.

/B

Vad underbart att det blev ett sådant lyckligt slut för det stackars djuret. Det finns alltid ALLTID en anledning till ett djurs beteende. Genom förståelse och kommunication kan man sätta sig in i hästens sitvation. Vi kan aldrig klandra djuret utan det är alltid människan som skapat problemet. Tror du han hade betett sig såhär om han fick leva som en naturlig häst utan oss människor?
Blir ledsen när jag läser många av de svar här: avlivning, stigbett, kedja genom munnen fysisk och psykisk misshandel osv... När skall vi människor börja se hästen som det djur som det är med kännslor som vi? Hur hade du själv mått om du var instängd i en bur hela dagarna? ingen att prata med, ingen att ha roligt med, ingen att få kärlek av, inte kunna röra sig och sträcka ut bena? När väl någon kommer är du så full av energi och frustration att du fullkomligt exploderar och det är omöjligt för dig att hejd dig. Även då blir du åter igen kränkt för INGEN förstår dig.
Vakna upp alla hästvänner och tänk lite längre än vad näsan räcker!

kl
min häst blir lika dan när han står på boxvila. (jag anser att det är det den här hästen gör fast den får gå i sjukhage) Helt ohanterbar. Medicinen är regelbunden träning och hantering samt en stor hage med hästkompisar. Det är inget skäl att avliva en häst förns man har provat att ge den tillräcklig stimulering. Dett är ju dock ingen annans problem än just ägarens. Skulle själv aldrig leda någon annans livsfarliga häst. Sen åter till det där med att hålla kvar eller släppa så kan jag bara säga att släpper man så är det mycket stor risk att man blir nockad i skallen. Känner en som numer är blind pga det.

Säj åt ägare eller stallägare att införskaffa ett stigbett, om ni är tvugna att ta in o ut denna häst. Enda lösningen om hästen ska vara kvar i stallet. Då kan ni känna er lite säkrare att ha kontroll ifall hästen tänker bråka. Och en annan lösning vore att kanske se till att den för en större hage, så att den får göra av med sin överskottsenergi. Går det inte att dela av en bit av de andra hästarnas hage med snabbstängsling? Då får den vara brevid de andra och ha kontakt ändå, utan att behöva skadas, och att den får lite större yta att röra sej på.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka