Ska man släppa eller hålla? *långt*

Sv: Ska man släppa eller hålla? *långt*

Jag vet inte om han blir bättre under andra omständigheter. Jag har sett honom blir lugnare när han får busa med kompisar. Men jag vet inte om han gör det pga överskottsenergi, han har ont eller helt enkelt har ett mentalt fel.

Jag arbetar inte där längre deltid utan hoppar bara in ibland. Ibland jobbar jag extra på helgerna (imorgon tex).

ska jag vara helt ärlig så låter d eosm att hästen har kommit på att de e hans som betsämmer åatt alla e rädda. hade det varit jag så hade jag drat te honom prdentligt i grimman å hjälpte ej de så ta en londer lina å bara gå å låt honom dansa, vi hade en hingst på jobbet som var lite så med. dock ej för att vara elak å blev man förbannad så slutade han. emn så fort man öppnade grinden i hagen började han hoppa å skika å ha se. så de va bara att ta linan å drämma i bogen på honom då slutade han å gick som ett lamm.

du får gärna komma o testa, du skulle bli dödad på 2 sek. Som jag skrev, i stallgången där han inte får utrymme kan man säga till honom, men han viker inte ner sig även om han kan bli snäll just den sekunden. Så fort han har mer spelrum åker du på däng..o inte lite heller.

I boxen kan han mota in en i ett hörn o sedan bara stå o sparka på en. Aldrig hänt mig dock.

Jag har aldrig varit rädd för honom, men är det lite nu såklart.

Men varför går ni med på att hantera denna häst?? Vem tackar er när ni blir skadade? Vem betalar din rehabilitering??Ev sjukpensionering?

En sådan häst skall inte du som anställd ta hand om, tror inte nån försäkring täcker, om det inte är så att ägaren har en egen incident försäkring.I ett sånt här fall är det faktist upp till hästägaren att se till o få sin häst hanterbar. Ett skyddsombud skulle garanerat förbjuda anställda att hantera en sådan häst.

jag hade nog låtit hästen gå lös, själv till och från hagen, du skrev att det var väl inhängnat. Riskera ALDRIG ditt egna liv för en häst. Stakars häst antagligen ruskigt understimulerad som någon skrev, hälsa ägaren att det finns en blå kontainer bil med kran... går det inte att släppa hästen i ridhus eller på ridbana så den får rasta av sig?

Jag skulle inte utsätta mig för sådana risker även fast man bara vill hjälpa till.

Men om det nu är så att du skulle ta in hästen nån mer gång och det händer likadant skulle nog jag hålla kvar. Jag skulle nog inte dragit och slitit i linan för att få ner hästen på marken utan gjort som du gjorde lät det dansa runt en stund. när den dansat klart skulle jag tagit 1 steg till om den dansar runt så skulle jag låtit den göra det. så här skulle nog jag fortsätta göra. Förhoppningsvis kommer den lära sig att det bara är slöseri med kraft och tid att hopparunt.

Men som sackt skulle jag låta bli att leda den hästen mer. Man vet ju aldrig vad som kommer att hända.

KL
Skulle "råka" ge den lite arsenik i fodret :p Nä jag skojar bara. Jag undrar bara om den uppför sig när ägaren hanterar den?
Personligen skulle jag aldrig någonsin hjälpa någon annan med en sån häst, jag är för ung för att dö :p Skulle den vara min egen skulle jag tänka mig jäkligt noga för vad tusan jag pysslar med..

Jag håller med övriga att du inte borde behöva hantera den alls, särskilt om du bara hoppar in ibland och inte har en chans att lära känna den. Det är inte värt det att riskera liv och hälsa för nån annans ouppfostrade understimulerade häst:cool: Och särskilt om du bara jobbar extra, hur ser det ut med försäkringar för dej om något händer?

Hur är det för dem som hanterar honom dagligen, är det samma sak eller har han gett sej på dej mer än dem? Säger inte stallägaren ifrån?

Sen kan det vara så att andra har mer "attityd" än du som bara är där ibland och då passar hästen på. Just därför ska du inte heller behöva hantera den.

KL
Skulle "råka" ge den lite arsenik i fodret :p Nä jag skojar bara. Jag undrar bara om den uppför sig när ägaren hanterar den?
Personligen skulle jag aldrig någonsin hjälpa någon annan med en sån häst, jag är för ung för att dö :p Skulle den vara min egen skulle jag tänka mig jäkligt noga för vad tusan jag pysslar med..

Tyvärr dåligt råd. Förr gav man en liten dos arsenik åt hästar för att dom skulle bli piggare.

Ägaren bryr sig inte riktigt. Fått mycket kritik från alla men verkar inte fundera över det.

Detta får ju mig att reagera! Vräk människan ur stallet med den där hästen om den inte väljer att göra något åt hästens beteende. Det tycker jag att ni som jobbar ska kräva av stallchefen/ägaren! Ingen ska behöva uppfostra andras hästar så vida man inte jobbar på ett utbildningsstall...!

Jag jobbade innan varje dag och vi hanterade hästen ganska likadant (3 olika personer max). Han gav sig på de andra lite oftare än mig, detta är första gången han ger sig på mig. Därför blev jag förvånad då jag tagit extra tid för att lära känna honom.

Jag jobbade innan varje dag och vi hanterade hästen ganska likadant (3 olika personer max). Han gav sig på de andra lite oftare än mig, detta är första gången han ger sig på mig. Därför blev jag förvånad då jag tagit extra tid för att lära känna honom.

Alltså vad gör hästen om man till exempel går självsäkert mot den och snurrar med änden på grimskaftet och ber den backa när den bråkar? Försöker den ha ihjäl en då? :crazy:
Hur gjorde du när den anföll dig?

alltså fy vad obehagligt det låter att andra ska behöva dras med denna människas stackars understimulerade häst..

jag är inte rädd av mig och egentligen dumt självsäker så jag hade nog gett mig den på att få in pållen och lista ut hur att göra . även om jag vetat innerst inne att det är fel.

är jobbet viktigt för dig eller känner du att du kan gå på lite med detta? prata ihop dig med de andra, de han har vart värre emot och gå till stallchefen, säg att det är ohållbart och fråga vem som betalar den dagen hästen drar till dig i ryggen och du blir förlamad eller liknande?

det är ÄGARENs ansvar att hästen går att hantera, ägaren kan inte lämna över ansvaret på hästen till andra om den knappt är hanterbar.

Det är svårt att säga när man inte sett det med egna ögon.

Om det är en ren attack så lär det inte räcka att släppa honom...

Men rent spontant, när jag läser ditt inlägg så skulle jag nog göra som du, fast jag skulle ha ett longergrimskaft istället för ett vanligt kort grimskaft för att ha lite att släppa efter med. Kätting eller stigbett kan vara bra att lägga på för ökad respekt.

Hästar vet att det är skillnad mellan personer. De testar visserligen alla, men de håller reda på vilka de kan köra med och inte. Om de inte klarar det så är det nog fel i huvet eller nån annanstans.

Senast ändrad av en moderator:

Kl*

låter lite läskigt tycker jag.
För 4 månader sedan skulle jag leda ut unghästen i hagen och hon är lika dann, ena sekunden jättensnäll andra sekunden tror hon att hon är en rodeohäst och far iväg, hade otur och grimskaftet drogs till änden så hon fick till en fullträff rakt i rebenen och jag flög in i staketet brevid. Skulle varit död om hästen skulle varit skodd enligt läkarna.
Hade tur att mamma var med mig denna gången :bow:

Dylika hästar har jag mutat mig till frid.

Eftersom det inte är mitt bekymmer och jag bara ska ta in och ut osv. MASSOR av morötter och så brukar det vara frid.

Det är inte upp till mig att fostra andras hästar (om man nu inte bett om det men det finns mer kompetenta människor till det).

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka