Ska man släppa eller hålla? *långt*

Sv: Ska man släppa eller hålla? *långt*

*kl*
I stallet där jag har min häst står det i kontraktet att ägaren har ansvar för att hästen är säker att hantera för alla som ska ha med den att göra. Jag har pratat med flera kompisar som också står på inack. och dom har liknande forumleringar i sina kontrakt. jag tycker att det är konstigt att din chef/stallägaren eller vem det nu är som är ansvarig inte ställer ägaren till svars. Om h*n inte kan få hästen hanterbar så måste det ju vara ägarens eget ansvar med in- och utsläpp?

Var rädd om dig, det var väl idag du skulle hantera hästen igen? Hoppas det gick bra (och God Jul!)

*kl*
Om vi bortser från det rent praktiska att man ska vägra att hantera hästen etc. etc. För så ÄR det faktiskt. Man ska inte utsätta sig för sånt.

Att låta hästen gå lös lät ju fantastiskt bra... Om det inte är tillåtet säger jag att en häst som fungerar så SKALL ledas med träns, stigbett eller kedja ÖVER nosen och ett grimskaft som inte bränner i händerna och är minst 4-5 meter långt, Dessutom skall handskar och hjälm användas. Spö tror jag personligen inte på, eventuella "straff" skall inte komma från den som leder, det ska komma på hästen, dvs. genom kedja eller bett. Gott om utrymme skall finnas hela vägen från hagen till stallet för att ge den som leder en möjlighet att komma undan.

Detta beteende kan vara möjligt att ordna.... eller inte. Alla hästar fungerar olika. Jag har träffat på hingst som uppfört sig så minus huggandet och att det var ganska tydligt för mig att han bara gjorde det för att han visste att ingen skällde på honom, rent jävulskap för att han visste att han var ledaren (jättekul med 700 kg hingst, jag vet) Jag har också träffat på liten unghäst som trängde upp folk i staket och boxväggar och inte tog en enda tillsägelse, ingen... vi försökte allt, men han var totalt stenhård och "obildbar" (Behöver jag säga att både modern och fadern var kända att ha dålig mentalitet?) en sådan häst bör inte få leva vidare, det gjorde inte heller denna unghäst även om det var av ett mer medicinst skäl...

Ang. att "ordna upp" beteenden som man inte gillar är dock min personliga erfarenhet att man inte kan göra det innan man känner sig mogen för det och när man väl gör det gäller det att vara glasklar i sina avsikter och inte lämna hästen att fundera över om det fungerar i morgon istället. Det här löses inte av någon liten ledaskapsövning med enbart possitiv förstärkning (som folk ananrs brukar vilja föreslå... dock inte i den här tråden än... fantastiskt), den här hästen är farlig i det skick den är nu. Hårt står mot hårt, en häst som uppför sig såhär i flocken får definitivt SPÖ av ledarhästen. Tro mig. Om det går att rodna är det genom ett rejält uppvaknande om att beteendet FÅR konsekvenser.

Alltså vad gör hästen om man till exempel går självsäkert mot den och snurrar med änden på grimskaftet och ber den backa när den bråkar? Försöker den ha ihjäl en då? :crazy:
Hur gjorde du när den anföll dig?

Jag gick fram till hagen, hälsade på hästen, klappade lite och sa att vi skulle gå in. Knäppte fast grimskaftet i grimman, skulle öppna hagen och då kom han som en tok. Han kastade sig åt vänster och sedan ställde han sig upp över mig o slog med frambenen..o sen va cirkusen igång.

Jag har aldrig sett när/om ngn snurrat änden mot hästen men jag har dock sett flera gånger när ägaren/medryttarna försökt sätta den på plats, både i hantering o ridning och det har aldrig gått med framgång.

Personligen tror jag hästen är bildbar om han bara skulle få lite kärlek, konsekvent hantering och ridning av en person, stimulering i -och utanför hagen.

För maximal säkerhet när man är tvungen att hantera så skulle jag se till att man var två personer med var sitt långt grimskaft/lina och sedan samarbeta. Då klarar man sig relativt lätt undan och man kan undvika personskador.

I just den situtionen, jag hade nog gjort samma sak, eller rättare sagt jag har gjort samma sak, om det var smart eller inte kan jag inte svara på men, jag har överlevt än så länge.

Och ja hästen skulle nog må betydligt bättre att större hage, mer stimulans och någon som etabelerad ett sammarbete. Men tyvärr fungerar det ju inte alltid så här i världen...

Personligen tror jag hästen är bildbar om han bara skulle få lite kärlek, konsekvent hantering och ridning av en person, stimulering i -och utanför hagen.

Förmodligen har du rätt, men hur ska man lyckas vara konsekvent med så många inblandade som du beskriver att det finns.

Förmodligen har du rätt, men hur ska man lyckas vara konsekvent med så många inblandade som du beskriver att det finns.

Det går inte. Om han blir stimulerad etc av ägaren kommer ju hanteringen bli därefter. Men eftersom ägaren knappt aldrig är där, och när hon är där är det inget "rykta-mys-kärlek-klappa" utan på med sadel och sedan rider honom blöt, av med grejerna och hem igen. Jag ser henne inte ens en gång i veckan. Medryttarna/skötarna som nu är uppe i tre st, eller var iaf, en ung tjej (12-13 år), en äldre tjej (20+) och en kvinna i 30-40 års åldern. Den yngsta har nog slutat, den äldre är inte där så ofta som innan efter en incident med hästen och kvinnan har jag bara sett en gång men är säkert där mer.
Drt har hänt massa gånger att han inte fått mat för ingen har varit hos honom.

Egentligen skulle jag önska att jag hade pengar över o köpa honom.

Nu har jag inte läst hela tråden men min häst som var lite allmänt strulig (gudasnäll för det mesta men kunde få sina spel och då var det ofta ordentligt) blev mycket lugnare om han hade något att tugga på så ett ledträns gjorde att han höll sig mycket mer på mattan. De perioder då han var tvungen att vila p g a skada skötte jag han mest själv eftersom jag inte ville att någon annan skulle riskera att bli skadad av min häst. Ställ det kravet på hon som äger den! Jag har gått igenom med de som har hästar uppstallade i det stallet där jag jobbar vilka krav vi ställer på deras "uppfostran" vilket har resulterat i att vi nu har helt okej hästar att arbeta med.

Och hoppas att ägaren inser att hästen kommer må mycket bättre i en större hage...

Skulle vi köpa alla hästar som vi tycker synd om, skulle stallet vara överfullt. Nej ska du nån gång köpa en häst så köp en som du tror inte kommer att skada någon annan.

Skulle vi köpa alla hästar som vi tycker synd om, skulle stallet vara överfullt. Nej ska du nån gång köpa en häst så köp en som du tror inte kommer att skada någon annan.

jag vet, det är ett av mina stora problem. Jag vill ta hand om alla som far illa :D

Jag kan ju säga vad min personliga lösning för en sån häst hade blivit...en snabb färd till hästhimlen.

Någon högre skrev vad jag också tänkte på. Var TVÅ som leder. Båda med hjälm och handskar, knäpp fast hästen innan grinden öppnas och se till att ni är långt ifrån hästen så den inte kan nå någon av er.

Dock skulle JAG aldrig hantera en sådan häst. Kan hästen inte uppföra sig får ägaren komma och hantera sin häst själv. Kanske ägaren då ändrar sig om utevistelsen...

Hästen går ensam i en frimärksstor hage.
Häststackaren är väl så glad över att ni kommer och hämtar honom från ensamheten i hagen och att han får röra lite på sig så att det är därför han brallar loss. Tyvärr är det ju inte lika kul för er som för honom.
Finns det ingen möjlighet att han kan få gå med lite sällskap i hagen?

jag pratade med chefen senast idag (om andra saker), hon vet om hur den hästen är. Ska ta in hästarna på julafton och sa att jag inte tänker vara där ensam fallifall, och hon sa att ingen skulle vara ensam att ta in hästarna (ca 22-23hästar som ska in vid den tiden), spec inte när denna häst ska in.

Hästen går ensam i en frimärksstor hage.

Inte konstigt alls att hästen beter sig som den gör. En häst som inte får lov att springa, bralla och göra sig av med överskottsenergi blir antingen som denna häst full av överskottsenergi. Hästen vet inte hur i all sin dar han ska få utlopp för den. Alternativt så blir hästen apatisk och står och hänger med huvudet. Om denna häst inte får det bättre blir han kanske just apatisk så småningom eller får sluta sina dagar pga att han skadar ngn. Vilket som är bäst för stackarn kan man ju diskutera, du har ju själv bevis på skillnaden när han under en tid fick gå med andra hästar!! Hellre en glad och lycklig häst med risk för skador än en olycklig häst som inte får vara häst utan bara får leva sitt liv för en egoistisk människas skull!!!"lås in hästägaren i en garderob under dagarna så får vi se hur länge det dröjer innan han/hon blir folkilsk"

Det går inte. Om han blir stimulerad etc av ägaren kommer ju hanteringen bli därefter. Men eftersom ägaren knappt aldrig är där, och när hon är där är det inget "rykta-mys-kärlek-klappa" utan på med sadel och sedan rider honom blöt, av med grejerna och hem igen. Jag ser henne inte ens en gång i veckan. Medryttarna/skötarna som nu är uppe i tre st, eller var iaf, en ung tjej (12-13 år), en äldre tjej (20+) och en kvinna i 30-40 års åldern. Den yngsta har nog slutat, den äldre är inte där så ofta som innan efter en incident med hästen och kvinnan har jag bara sett en gång men är säkert där mer.
Drt har hänt massa gånger att han inte fått mat för ingen har varit hos honom.

Detta är djurplågeri. Gör en anmälan!

Jag kan ju säga vad min personliga lösning för en sån häst hade blivit...en snabb färd till hästhimlen.

Är det inte bättre att ge hästen ett drägligt liv. Hästen får ju stå i en pytteliten hage, blir riden kanske en gång i veckan och får ibland ingen mat för att det glöms bort!!!!!Ägaren bryr sig ju inte om hästen alls.:mad:

Har själv jobbat i ett stall med en sådan häst installad. Han var också oförutsägbar och kunde vara hur cool emellanåt.

Han leddes alltid i kedjegrimskaft. Skulle ta in honom och han började direkt. Stegra, bocka och leva rövare. Jag höll i hela tiden men när smällen kom så tappade jag grimskaftet. Det slutade med en krossad käke och en sjukhusvistelse på 4 dagar. Plus att jag inte kunde tugga på minst 11 veckor och är fortfarande inte helt återställd (då var detta 1996).

I dagsläget så släpper jag om jag inte känner hästen väl. Mitt liv är lite mer värdefullt i en sån situation. Nu hada jag turen att det var en annan i stallet också.

Startadei min førtvivlan ganska nyligt en tråd om en 2 åring som beter sig på ett liknande sätt.
Det är inte bara det att han inte tolererar tillsägelser/krav utan är utagerande aggresiv. Samtidigt lyser osäkerheten om denna 2 åring.

Men i din situation skulle jag gjort det som kändes säkrare før mig, troligtvis släppt. Blev før drygt ett år sedan attakerad av en 2 1/2 åring när jag bara stod och høll honom ute i väntan på att mågra andra skulle fixa en dørr. Trots extra långt grimskaft i sin fulla längd och utan minsta provokation från min sida (var bara "stolpe") kom hästen på bakbenen, attakerandes, slog mig till bakken och fortsatte trampa. Jag hade änglavakt och klarade mig med en träff på underarmen. Två personer kom och fick kämpa før att få bort hästen från mig.

Även om den häst du beskriver är understimulerad etc så kan det ju vara en førklaring till hans utagerande men ingen ursäkt. Har nyligen haft min 9 åriga hings på en månads boxvila och trots att han hoppar jämfota av øverskotteenergi finns det inget aggressivt i hans beteende. Øverskottsenergi genererar inte en aggresiv läggning.

Jag är før gammal før att førsøka uppfostra andras hästar; ombedd (skulle aldrig ge mig på det oombedd..). Är också før gammal før att lägga ned energi på vuxna/äldre unghästar hästar som är aktivt aggresiva. Det vi håller på med är farligt nog ändå, har inget att bevisa.

Livet är før kort før att sløsas bort på dåliga hästar... (och här pratar jag om det som finns mellan øronen...)

Behøver du verkligen hantera denna häst i jobbet? (Har inte helt klart før mig vad du jobbar med) Är inte hanterbarhet ett minimikrav i ditt stall??
Tänk på din säkerhet først. Är inte värt att riskera livet før en häst det är synd om. Man kan førsøka hjälpa men man kan inte rädda alla...

Så där beetede sig min ena när jag fick honom, jag satt på stigbett och vinkla spöt mot huvudet...börja han då att blo hotfull...rappa jag till honom med spöt...det tog 5 dagar sen var det inga problem!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 234
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 153
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka