Ryttaren
Trådstartare
Det får mig nästan att bita på naglarna!
Hästarna får åka ifrån en erfaren ägare (eller en nybörjare som inte klarade av/tröttnade på hästen) till en nybörjare.
När jag tänker på nybörjare, så menar jag riktigt, riktigt, oerfarna ryttare som fortfarande leds i grimma och följer med i sadeln. Kan inte grunderna om foder, utrustning eller någonting, har inte ens haft teori på ridskolan! Inte hoppat, galopperat eller ridit själv.
Jag känner själv att jag har fortfarande delar inom foder och lite inom utrustning som jag måste lära mig, så ska få hyra häst nästa år och då ska jag lära mig det jag inte kan som behövs innan man köper häst. Om det går bra, så köper vi.
Men, varför måste folk gå så fort fram? Om ens mamma/pappa/syster/bror vet mycket om hästar och har/haft så tycker jag SJÄLVKLART att det går bra, då kan man få hjälp när man behöver det.
Men om man bara har blivit ledd i grimma, så tycker jag att det är för tidigt.
Och tänk om dom som har köpt häst tröttnar? Det är nog ingen dans på rosor att sälja hästar, det kan bli så mycket fel.
Vad tycker ni? Jag tycker det som jag skrev ovan (om ni har någon erfaren med er så går det perfekt ) men om man är den enda som har lite lite erfarenhet om att sitta och åka med på en häst så tycker jag att det inte är en särskilt bra idé..
Det kan ju gå bra när en nybörjare köper en häst, men oftast så blir det bara krångel och "Mamma, kan du gå och släppa ut hästarna, jag orkar inte".
Det kan ju gå bra eller dåligt, men att skaffa häst utan erfarenhet är nog inget som dom flesta rekommenderar.
(Och jag behövde även skriva av mig om detta, snälla, bli inte upprörda om ni har köpt häst som nybörjare utan någon annan erfaren).
Ps.
Vill inte svara dom som säger att jag framställer allt detta som fakta, detta är en åsikt. Ni får ha vilken åsikt ni än vill.