Är det ett barn diskussionen gäller alltså?
Verkligen inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Är det ett barn diskussionen gäller alltså?
Jag tycker att hon behöver lära sig att hantera sitt humör. Att inte ta ut sina känslor på hästen var något ridlärarna diskuterade med oss redan som barn.Nu har hon uttalat sig, erkänt att det var fel och bett om ursäkt osv och NU måste jag faktiskt försvara henne lite här.
Nu skriks det om "det är inte oss hon ska be om ursäkt till det är faktiskt HÄSTEN" och liknande. Och det har klagats på att hon inte uttalat sig, och nu klagas det på att hon gör det.
Jag tror ärligt talat att hästen skiter fullständigt i ordet förlåt och skulle den få en morotstårta har den ingen aning om varför. Ärendet utreds och hon har själv sagt att det var oerhört dumt, vad mer tycker folk ska hända? Gatlopp?
En FEI-steward rapporterade till FEI.Tycker som många andra i sverige att det är vidrigt det hon gjorde men vidrigaste av allt är ju att inget hände från FEI hållet.
En FEI-steward rapporterade till FEI.
Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.
Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.
Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.
Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.
Jag undrar vad de andra "elitryttarna" tycker om händelsen?
@Squie jag tycker iof det har hänt inte sällan även med dressyrkommentatorer att de fäller nedsslätande kommentarer om tex kandarstång som tas i väl kraftigt /faller igenom rejält osv , när frågor dykt upp om det . Jag tycker inte just denna incident och hur den "hanterats" medialt är unik alls . Tyvärr .
Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.Jag har svårt att tro att proffsryttare på den nivån inte har mer kontroll på sig själva än att de i impuls råkar agera så pass illa. Jättesvårt!
Jag hade mer förstått om man direkt hästen snubblade råkade reagerade. Men när man gör det med sån fördröjning och framför allt(!) när man sen gör det efter en stund igen.
Som proffs vet man med sig att inte agera på sina känslor, redan på betydligt lägre nivå.
Och de flesta proffs är också väldigt medvetna om vad man gör då andra ser. Både för att vissa gör mer än man bör sas. Men kanske mer för att inte råka göra ngt som gemene man, som är okunnigare, kan råka misstolka och blåsa upp.
När ens hästeri är ens källa till inkomst och överlevnad så måste man tänka på hur man presenterar sig sas.
Så att man nu ber om ursäkt, efter ett det blivit ett sånt helvetiskt blåsväder i media, det vete fasen om jag känner är mer än bara ngt man måste göra för spons och jobb.
Ursäkten kommer ju efter cirkusen i media, inte direkt efter händelsen.
Och som sagt.. Jag har ENORMT svårt att tro att man på den nivån inte har mer kontroll över både sin kropp och sina känslor.
Man har suttit på rätt många hästar som snubblat till och tappat balansen när man varit proffs några år. Man vet hur man hjälper upp dem i balans igen. Och man kan kontrollera sig även när man mentalt blir så jävla rädd eller tom arg. För visst kan man bli det om man bara är mänsklig.
Lotta har ju kommenterat det. Går att läsa på hippson tror jag det var. Hon såg det bara infällt på en liten monitor. Hon hade sin koncentration inne på banan.Jag tror att det här på något vis är väldigt, väldigt vanligt, kruxet den här gången var att kameran fanns på plats precis just då o sände ut allt i tv.
Att hålla varandra om ryggen...är inte heller ovanligt.
Det jag reagerade på mest i hela det här när det hände i tv var att strax innan (tidigare i sändning eller dagen innan...minns inte) så kommenterade kommentatorn att den kinesiska ryttaren (var det väl?) inte hade något där att göra med sin häst eftersom det gick vingligt o var oharmoniskt. O var väldigt kritisk i rutan men har inget minne alls av att det ens kommenterades när ovanstående fanns i rutan. Hade nog önskat en bättre reaktion då många små o stora sitter o tittar på det.
Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.
Hur skulle hon kunna "be om ursäkt" direkt efter händelsen? Det är inte direkt så att det gick så lång tid innan reaktionerna kom och hon väntade ju inte veckor direkt.
Jag försvarar inte handlingen då det var en väldig överreaktion men som sagt, ingen är perfekt jämt och konstant. Bara för att dom är proffs betyder inte det att dom även har extremkoll på känslor och reaktioner. Tycker hon har ett väldigt mjukt och bra ridsätt överlag och har väldigt svårt att tro när jag sett henne rida att hon skulle vara så extremt hård mot hästarna generellt.
Hon är medveten om felet och reaktionen och det räcker tycker jag.
Det som ändå är positivt med historian är just den "storm" som blir resultatet.
Ungdomarna torde se både hur grovt "korrektionen"/bestraffningen skedde, och de ser också andra utövares reaktioner på att det verkligen inte är OK.
För övrigt gick ju hästen i väldigt trevlig avslappnad trav med fritt huvud fram tills dess den snubblade, vilket i sig såg bra ut.
"korrektionen" från ryttarens sida är helt orimlig och kan antagligen åtminstone till del skyllas på finalnerver även om det verkligen inte ursäktar reaktionen.
Jag håller inte med.Fast nu var det ju världscupfinal, säkerligen lite stressad då mycket står på spel, även ifall dom är proffs så kan jag anta lite att även en världscupfinal kan göra dom lite mera spända och nervösa. Alltså, detta med att proffsryttare aldrig bör reagera fel eller att dom ska ha en sån hysterisk koll på känslor och allt dom gör är lite löjligt tycker jag. Även ifall det är proffs så är det människor som kan överreagera på saker och handla fel i situationen.
Hur skulle hon kunna "be om ursäkt" direkt efter händelsen? Det är inte direkt så att det gick så lång tid innan reaktionerna kom och hon väntade ju inte veckor direkt.
Jag försvarar inte handlingen då det var en väldig överreaktion men som sagt, ingen är perfekt jämt och konstant. Bara för att dom är proffs betyder inte det att dom även har extremkoll på känslor och reaktioner. Tycker hon har ett väldigt mjukt och bra ridsätt överlag och har väldigt svårt att tro när jag sett henne rida att hon skulle vara så extremt hård mot hästarna generellt.
Hon är medveten om felet och reaktionen och det räcker tycker jag.