Och igen jo, det är fel att ge sig på hästen för bryskt oavsett sammanhang. Det är fel att väcka hästen för bryskt. Dock så är ingen alltid perfekt i sitt handlade jämt.
Se till dig själv med, du menar att du tex aldrig någonsin varit orättvis mot någon häst nångång i ditt liv? Säg att en häst kommer och springer över dig eller knör in dig någonstans av misstag pga att den blir rädd, du agerar aldrig då alltså? Du skulle aldrig agera nåt mot hästen utan låta dig stå och bli nersprungen? För det är också fel, man ska aldrig "straffa" en häst som reagerar i rädsla oavsett om hästen sprungit över en eller inte. Eller tex om hästen skulle sticka i halv panik, du tar inte hästen i munnen alls då eller gör något bryskt alls för att få stopp på den? För det är också fel, en häst sticker sällan för att den är dum.
Nej man kan inte jämföra när en stor häst som snubblar och riskerar att faktiskt falla över dig och du krossas mot att en hund snubblar till. Det går inte att jämföra.
Och jo, hästar kan faktiskt vara lite nonchalanta, när min häst var lite såsig i början av ett ridpass fick jag vara lite mera på honom för att han skulle lyfta mer ordentligt på benen då jag ju inte ville att han skulle snubbla. Det är inte alltid bara olyckor som gör att hästar snubblar utan även en viss nonchalans från hästens sida som man som ryttare kan göra något åt. Och ja det var hennes ansvar att se till att ha hästen mera alert innan hästen snubblade till, men nu blev det såhär.
Och igen, det handlar inte om att straffa utan om att väcka hästen och göra den mera uppmärksam. Vilket man kan göra utan att vara så brysk dock och som sagt, det var inte rätt det hon gjorde.