Ska man få ge hästen stryk på framridning? (världscupfinalen i hoppning)

Man bör inom sitt yrke alltid göra sitt jobb. Speciellt då man arbetar med levande varelser.
Man bör inte göra saker som man vet är kontraproduktiva.

Som proffs måste man lära sig kontrollera sig. Hästar kan råka göra en massa olika saker som kräver att man alltid kan styra vad man gör för att både inte bli skadad själv och ingen annan ska bli det. Man måste kunna vara kall.
Man måste där och då fatta rätt beslut och i många fall kan det vara en fråga om ifall man ska bli skadad eller inte beroende på vad man väljer göra. Men man måste som hästtränare/ryttare alltid tänka till. Som rutinerad blir tankeprocessen lite smått eliminerad för att man agerar på rutin/impuls och gör rätt.

Jag tror inte att gemene man kan fatta riktigt hur kall man måste kunna förhålla sig för att inte låta känslor göra så att man blir för långsam alt fattar fel beslut. Det är en viktig del i att vara en bra ryttare/tränare. Och det är en viktig del i att nå toppen inom vad man nu än sysslar med för sport.
Känslor gör att man inte tänker klart, blir för långsam etc. Det går inte att låta sig påverkas så när man sysslar med levande varelser.

Sen har vi nog alla, tyvärr, tappat humöret och agerat fel i olika grad. Men när man ska bli proffs får man lämna sånt bakom sig. Iaf om man ska vara bra.
Som sagt så är det ett jobb man måste arbeta med hela tiden, det går inte att stänga av och sätta på. En bra ryttare och hästmänniska förstår hur otroligt viktigt det är att ha koll på sig själv dock så är det ingen garanti att aldrig handla fel nångång. Människor blir aldrig robotar, man är otroligt naiv om man tror att någon kan stänga av sina känslor helt och hållet i alla situationer.

Som sagt så är det ett jobb man måste arbeta med hela tiden, det går inte att stänga av och sätta på. En bra ryttare och hästmänniska förstår hur otroligt viktigt det är att ha koll på sig själv dock så är det ingen garanti att aldrig handla fel nångång. Människor blir aldrig robotar, man är otroligt naiv om man tror att någon kan stänga av sina känslor helt och hållet i alla situationer.

Det är skillnad på överreaktion i ett moment och att sen efter en bra stund uppföra sig som ett as igen.
Världscuphästar borde vara skolade nog att kunna vara responsiva nog att man inte behöver go bananas för att få någon reaktion i dem. Annars skulle det bli livsfarligt att rida de banorna de gör.

Sen jo då - man får faktiskt se till att ha ett helt annat tankesätt kring hur hästar fungerar. Så att man inte drivs lika lätt att gå till överreaktion eller vad du vill kalla det.
Jag brukar inte slå min sambo upprepade ggr för att han inte sköter sig som jag vill.
Jag är inte perfekt för det. Jag är normal.
För mig är det här lika intelligent som att drämma till sin sambo. Och så pass rutinerad att man fattar det bör man vara på toppen. Man kan inte låta sina känslor löpa helt fritt.
Det finns garanterat gott om folk som aldrig skulle behandla djur så, oavsett om världscupsfinal och snubblingar eller ej. Dels är det en läggning. Men det är också en fråga om självkontroll, om motivationen till det finns eller ej.

Det finns en enorm massa proffs som rider betydligt fulare än den här ryttaren nu gjorde på film - hemma. När ingen ser. Så visst fan brukar de kunna kontrollera sig. För det är inte så att det är ovanligt att saker försigår.
Och jag personligen tycker det är bra att det tagits upp. Håller med Gretzer om att det är självmål om vi andra bara köper sånt här rakt av.
Man behöver inte vara hur naiv som helst.

Kan tillägga att jag haft elever som varit för bryska. Och då har vi ett litet prat om det och sen släpper jag det förutsatt att man sen inte gör det igen för då snackar vi om det igen etc.
Det händer på normal nivå. Och då kan jag vara förlåtande.
Men proffs kan bättre. Sen om de väljer skita i det eller inte är en annan sak.

Läs dina egna inlägg tycker jag då. Du skrev såhär:

Med andra ord så hade du accepterat snedsteget om hon sagt något upprört till sin personal.

Och ingen är perfekt hela hela tiden mot sina djur, ingen har aldrig nånsin överreagerat i något sammanhang. För det existerar inga sådana perfekta människor. Förhoppningen är dock att folk överlag blir duktigare och duktigare på att hantera situationer och sig själva. Dock är det en liten evighetsprocess i livet och man måste hela tiden jobba med sig själv. Det är aldrig någon som blir såpass perfekt att den blir fri från misstag.

Och det är ju ingen som accepterar våld mot hästarna, bara för att man kan förstå händelsen betyder inte det att man accepterar våld och bryska behandlingar av djuren.

Men herregud. Jag kan absolut tappa tålamodet med min häst. Både dra honom i munnen, kicka till honom med skänkeln och slå på honom från marken med handen.

Men att dra honom i munnen så att han ryggar pga våldet i bettet, att hålla emot samtidigt som jag kickar till honom eller att hålla fast honom samtidigt som jag slår till honom med handen för att han ska flytta sig finns liksom inte.

Alla har olika "gränser". Penelopes gräns var way to långt framskriden. Säkerligen pga våldskulturen som finns i så gott som ALLA stall.

Däremot tror jag fortfarande att Penelope bara är toppen på isberget. Hon får oförtjänt mycket skit för sitt beteende gentemot vad många andra borde få. Dvs vad de skulle fått OM allmänheten känns till det/kommit på dem.

Det är skillnad på överreaktion i ett moment och att sen efter en bra stund uppföra sig som ett as igen.
Världscuphästar borde vara skolade nog att kunna vara responsiva nog att man inte behöver go bananas för att få någon reaktion i dem. Annars skulle det bli livsfarligt att rida de banorna de gör.

Sen jo då - man får faktiskt se till att ha ett helt annat tankesätt kring hur hästar fungerar. Så att man inte drivs lika lätt att gå till överreaktion eller vad du vill kalla det.
Jag brukar inte slå min sambo upprepade ggr för att han inte sköter sig som jag vill.
Jag är inte perfekt för det. Jag är normal.
För mig är det här lika intelligent som att drämma till sin sambo. Och så pass rutinerad att man fattar det bör man vara på toppen. Man kan inte låta sina känslor löpa helt fritt.
Det finns garanterat gott om folk som aldrig skulle behandla djur så, oavsett om världscupsfinal och snubblingar eller ej. Dels är det en läggning. Men det är också en fråga om självkontroll, om motivationen till det finns eller ej.

Det finns en enorm massa proffs som rider betydligt fulare än den här ryttaren nu gjorde på film - hemma. När ingen ser. Så visst fan brukar de kunna kontrollera sig. För det är inte så att det är ovanligt att saker försigår.
Och jag personligen tycker det är bra att det tagits upp. Håller med Gretzer om att det är självmål om vi andra bara köper sånt här rakt av.
Man behöver inte vara hur naiv som helst.

Väl talat.

Men okej. Var drar du gränsen?

Nu skulle jag vilja säga att det är ju inte så att folk slår hästarna blodiga men det förekommer ju med ffa sporrar. Men hur mycket "överreaktion" tycker du är normalt och något man kan "arbeta med"?

Väldigt nyfiken på ett rakt och tydligt svar.

Första reaktionen skulle jag med tvekan kunna låta passera som "överraktion" i stress, rädsla, whatever. Det är fortfarande en ryttarreaktion jag anser är förkastlig, men där jag ändå kan förstå.

Men den andra, att minst ett halvt varv senare göra om samma sak. DET är ingen akutreaktion - det är ren straffridning. Mycket överlagd sådan. Där finns noll förståelse, och enligt mig inga förklaringar som håller heller. Man "råkar" inte göra så av "misstag".

Jag tror inte det hade blivit en straff ridning efter halten om P visste att det kommer ge uteslutnin från klassen och 3 månaders avstängning från tävlingen, nu är ju inte reglerna så hårda hos FEI så det kommer hända så P är ju "bara" ett bevis på vad som är tillåtet.

Så jag tycker det ska vara storm för att visa FEI att det inte är ok med sådan behandling.

Jag tycker straffet absolut inte är på samma nivå som hästens beteende. Olika beteenden kräver olika korrigering. Nu fattar jag förstås absolut inte meningen med hennes korrigering och kan inte se i vilket sammanhang det vore brukligt.
Jag menar mer, om hästen varit istadig, jättebråkig och "dum" då krävs större korrigering. Nu såg jag en ryttare som mest bad om att hästen skulle röra sig framåt, hon såg inte så aktivt engagerad ut. De lunkade på med långa tyglar i jogg. Hästen snubblar och då helt plötsligt ska han "väckas". Han gjorde ju precis det hon bad om, hon försökte inte få honom mer vaken eller alert innan snubblandet. Ska man straffa en snubbling? Kanske borde hon själv ridit mer aktivt innan för att behålla hästen alert?

Jag förstår att man blir förbannad. Man ser idrottsmän kasta skidor, bryta stavar, skrika och härja. Man ser dom dock aldrig slå folk, kasta skor på sin tränare eller liknande. Lite självbehärskning får man ha.

Men okej. Var drar du gränsen?

Nu skulle jag vilja säga att det är ju inte så att folk slår hästarna blodiga men det förekommer ju med ffa sporrar. Men hur mycket "överreaktion" tycker du är normalt och något man kan "arbeta med"?

Väldigt nyfiken på ett rakt och tydligt svar.
Tycker man får se saker och ting till helheten. Allt är inte hela tiden svart eller vitt. Som i detta fallet där hon säger att det blev en överreaktion pga av olika anledningar, att hon var för hård mot hästen just då och att det var fel. Då tycker jag att man bör se till hur rider hon i övrigt, hur är hennes syn på hästar och träning i övrigt, har någonting liknande hänt som folk vet om då osv. Tränar hon med hårda metoder hemma tex. Det måste man ta och se till också för att kunna avgöra om detta var en helt medveten handling och inte en överreaktion och ett allmänt hjärnsläpp i en stressad situation.

Det är ju ingen som helst tvekan om att reaktionen var fel och att handlandet var fel. Men huruvida det bör bli en lynchmobb eller inte så måste man se till helheten vad det är för sätt hon rider på i övrigt.

Jag tycker det är värre när folk är mot hästar som förmodligen större delen av hobbyryttarna är isåfall. Sitter oftast och ger dubbla signaler, för mycket skänklar och för hårda händer varenda ridpass mer eller mindre än när en duktig ryttare som rider hästarna avslappnat och trevligt 98% av tiden får ett hjärnsläpp i en situation och är för hård mot hästen en gång. Dock igen nu inte sagt att det inte ska få konsekvenser även ifall det var ett misstag.

Ska det vara så extremt att man aldrig någonsin får vara på något vis orättvis eller för hård på något sätt i nån situation av misstag, då bör folk rida på trähästar fram till dom har fått såpass bra självkontroll psykiskt och fysiskt att man aldrig nånsin gör fel oavsett situation. För inte är det väl okej att en nybörjare eller vanliga hobbyryttare sitter och drar hästar i munnen eller gör dubbla signaler osv, eller är det nåt hästar ska stå ut med för att det är nybörjare och hobbyryttare som valt att inte bli proffs?

I en perfekt värld så är alla extremt stabila och gör aldrig någonsin någonting fel i någon situation. Ingen håller på med djur som inte har extrem självkontroll jämt osv, men så är det inte tyvärr för vi är mänskliga, ingen är perfekt jämt. Dock något att sträva efter, man ska uppmärksamma alla former av felbehandlingar för att göra alla uppmärksamma på att man bör tänka på vad man gör och hur man reagerar.

Hästvärlden är så fruktansvärt full av hyckleri så det är löjligt.

I en perfekt värld så är alla extremt stabila och gör aldrig någonsin någonting fel i någon situation. Ingen håller på med djur som inte har extrem självkontroll jämt osv, men så är det inte tyvärr för vi är mänskliga, ingen är perfekt jämt.

Hästvärlden är så fruktansvärt full av hyckleri så det är löjligt.

Alltså man behöver knappast vara perfekt för att ge fan i att bli arg på en häst som SNUBBLAR. Det är så rubbat så jag vet inte hur någon kan förstå det överhuvudtaget faktiskt.

Det är som om jag skulle drämt min hund i backen om den halkade i ett lydnadsprogram. Helt oförsvarligt, skulle jag säga.

Alltså man behöver knappast vara perfekt för att ge fan i att bli arg på en häst som SNUBBLAR. Det är så rubbat så jag vet inte hur någon kan förstå det överhuvudtaget faktiskt.

Det är som om jag skulle drämt min hund i backen om den halkade i ett lydnadsprogram. Helt oförsvarligt, skulle jag säga.
Fast hon blev inte arg, hon sa att hon väckte hästen. Jag har en bekant som dog pga att hästen snubblade och hon fick hästen över sig så jag förstår att man kan bli rädd och reagera för mycket och "väcker" hästen lite för bryskt. Du kan inte jämföra det med en hund som halkar, inget du riskerar att dö av.

Fast hon blev inte arg, hon sa att hon väckte hästen. Jag har en bekant som dog pga att hästen snubblade och hon fick hästen över sig så jag förstår att man kan bli rädd och reagera för mycket och "väcker" hästen lite för bryskt. Du kan inte jämföra det med en hund som halkar, inget du riskerar att dö av.

Det var bland annat någon över här som skrev att hen förstod att hon blev förbannad, och du pratar om överreaktion och "inte perfekt" - oavsett om hon är arg eller inte ger hon sig på hästen på ett sätt som inte är okej.

Jo det kan man jämföra skulle jag tycka - det är en olycka. Du kan inte straffa bort att ett djur kommer halka, snubbla, trampa snett osv oavsett djurslag. Den kan inte hjälpa det, helt vansinnigt att dänga till både hund och häst för att den nästan trillar. Risken att dö blir inte mindre för att du ger dig på din häst, den kan snubbla om en vecka igen för den kan inte göra något åt det.

Det var bland annat någon över här som skrev att hen förstod att hon blev förbannad, och du pratar om överreaktion och "inte perfekt" - oavsett om hon är arg eller inte ger hon sig på hästen på ett sätt som inte är okej.
Och igen jo, det är fel att ge sig på hästen för bryskt oavsett sammanhang. Det är fel att väcka hästen för bryskt. Dock så är ingen alltid perfekt i sitt handlade jämt.

Se till dig själv med, du menar att du tex aldrig någonsin varit orättvis mot någon häst nångång i ditt liv? Säg att en häst kommer och springer över dig eller knör in dig någonstans av misstag pga att den blir rädd, du agerar aldrig då alltså? Du skulle aldrig agera nåt mot hästen utan låta dig stå och bli nersprungen? För det är också fel, man ska aldrig "straffa" en häst som reagerar i rädsla oavsett om hästen sprungit över en eller inte. Eller tex om hästen skulle sticka i halv panik, du tar inte hästen i munnen alls då eller gör något bryskt alls för att få stopp på den? För det är också fel, en häst sticker sällan för att den är dum.

Jo det kan man jämföra skulle jag tycka - det är en olycka. Du kan inte straffa bort att ett djur kommer halka, snubbla, trampa snett osv oavsett djurslag. Den kan inte hjälpa det, helt vansinnigt att dänga till både hund och häst för att den nästan trillar. Risken att dö blir inte mindre för att du ger dig på din häst, den kan snubbla om en vecka igen för den kan inte göra något åt det.
Nej man kan inte jämföra när en stor häst som snubblar och riskerar att faktiskt falla över dig och du krossas mot att en hund snubblar till. Det går inte att jämföra.

Och jo, hästar kan faktiskt vara lite nonchalanta, när min häst var lite såsig i början av ett ridpass fick jag vara lite mera på honom för att han skulle lyfta mer ordentligt på benen då jag ju inte ville att han skulle snubbla. Det är inte alltid bara olyckor som gör att hästar snubblar utan även en viss nonchalans från hästens sida som man som ryttare kan göra något åt. Och ja det var hennes ansvar att se till att ha hästen mera alert innan hästen snubblade till, men nu blev det såhär.

Och igen, det handlar inte om att straffa utan om att väcka hästen och göra den mera uppmärksam. Vilket man kan göra utan att vara så brysk dock och som sagt, det var inte rätt det hon gjorde.

Är det någon här ens som vet något om hennes ridsätt och träningssätt på hemmaplan? Jag har bara sett henne på tävling och har ingen aning om hennes ridsätt i övrigt.

Detta känns lite som "den av er som är utan synd skall kasta första stenen". Liksom ja, det var fel handlande men ingen är perfekt jämt och man kan inte gå på någon såhär hysteriskt genom att bara gå på denna enstaka händelsen.

Dock om hon är en sån ryttare som alltid är sånhär, som rider såhär bryskt och hårt så hoppas jag att hon stängs av helt från tävlingar överhuvudtaget. Men verkar inte vara nån som vet hur hennes tankesätt i ridningen är?

Och igen jo, det är fel att ge sig på hästen för bryskt oavsett sammanhang. Det är fel att väcka hästen för bryskt. Dock så är ingen alltid perfekt i sitt handlade jämt.

Se till dig själv med, du menar att du tex aldrig någonsin varit orättvis mot någon häst nångång i ditt liv? Säg att en häst kommer och springer över dig eller knör in dig någonstans av misstag pga att den blir rädd, du agerar aldrig då alltså? Du skulle aldrig agera nåt mot hästen utan låta dig stå och bli nersprungen? För det är också fel, man ska aldrig "straffa" en häst som reagerar i rädsla oavsett om hästen sprungit över en eller inte. Eller tex om hästen skulle sticka i halv panik, du tar inte hästen i munnen alls då eller gör något bryskt alls för att få stopp på den? För det är också fel, en häst sticker sällan för att den är dum.

Nej man kan inte jämföra när en stor häst som snubblar och riskerar att faktiskt falla över dig och du krossas mot att en hund snubblar till. Det går inte att jämföra.

Och jo, hästar kan faktiskt vara lite nonchalanta, när min häst var lite såsig i början av ett ridpass fick jag vara lite mera på honom för att han skulle lyfta mer ordentligt på benen då jag ju inte ville att han skulle snubbla. Det är inte alltid bara olyckor som gör att hästar snubblar utan även en viss nonchalans från hästens sida som man som ryttare kan göra något åt. Och ja det var hennes ansvar att se till att ha hästen mera alert innan hästen snubblade till, men nu blev det såhär.

Och igen, det handlar inte om att straffa utan om att väcka hästen och göra den mera uppmärksam. Vilket man kan göra utan att vara så brysk dock och som sagt, det var inte rätt det hon gjorde.

Jag har aldrig varit dum mot mina djur när dom snubblat, nej. Hur du läser resten av mitt inlägg vet jag inte med tanke på dina andra frågor.

Jag jämför inte skaderisken utan den briljanta idén att straffa ett djur som varit på väg att ramlat. Det spelar ingen roll hur farligt det kan bli med en häst som ramlar - du kan inte lära den att "snubblar du igen får du smäll" - precis som en hund inte kan förstå varför den blir dängd i backen för att den halkat. Försök förstå vad jag skriver. Man behöver bara ha lite lite kunskap om inlärning, samt inte vara helt labil, för att förstå att där inte sker någon vettig inlärning.

Jag har aldrig varit dum mot mina djur när dom snubblat, nej. Hur du läser resten av mitt inlägg vet jag inte med tanke på dina andra frågor.

Jag jämför inte skaderisken utan den briljanta idén att straffa ett djur som varit på väg att ramlat. Det spelar ingen roll hur farligt det kan bli med en häst som ramlar - du kan inte lära den att "snubblar du igen får du smäll" - precis som en hund inte kan förstå varför den blir dängd i backen för att den halkat. Försök förstå vad jag skriver. Man behöver bara ha lite lite kunskap om inlärning, samt inte vara helt labil, för att förstå att där inte sker någon vettig inlärning.
Igen så handlar det inte om att straffa, vart har du hört henne säga att hon straffade hästen? Att det var hennes syfte med handlingen? Jag har bara läst att syftet var att väcka upp hästen. Liksom lite källa på att du vet att hon sagt att hon straffade hästen, för det är en väldigt skillnad. Straffa en häst ska man aldrig oavsett göra egentligen.

Och visst, du har säkerligen aldrig varit orättvis mot någon häst, du är ju som rena guden då. Så perfekt är ingen.

Läs vad jag skrev igen, hästar kan vara nonchalanta ibland också, hästar är heller inte perfekta jämt, ibland får man rida dom lite mera vakna för att dom ska lyfta bättre på benen.

Igen så handlar det inte om att straffa, vart har du hört henne säga att hon straffade hästen? Att det var hennes syfte med handlingen? Jag har bara läst att syftet var att väcka upp hästen. Liksom lite källa på att du vet att hon sagt att hon straffade hästen, för det är en väldigt skillnad. Straffa en häst ska man aldrig oavsett göra egentligen.

Det blir ett straff oavsett vad hon kallar det för. Ett straff är när man lägger på ett obehag. Källor på det finns i mängder om du är intresserad av inlärning.

Det blir ett straff oavsett vad hon kallar det för. Ett straff är när man lägger på ett obehag. Källor på det finns i mängder om du är intresserad av inlärning.
Nej nej och nej. Ett straff är när huvudsyftet är att straffa hästen för handlingen. Nu ville hon väcka hästen för att den skulle vara mer alert och lyfta bättre på benen. Dock en aningens för brysk väckning.

Och igen, källa på att hon sagt att hon ville straffa hästen tack.

Liknande trådar

B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka