Som sagt, jag tar det som att du inte har nåt mer att säga då du inte vet vad du ska säga. För du är precis likadan som alla andra, gör misstag, är för hård mot hästarna ibland, tar hästarna för mycket i munnen för att få stopp på dom, driver för hårt ibland osv. Du är inte perfekt du heller utan handlar utan större tanke du med ibland. Precis som majoriteten av hästfolk gör.
Jag är inte ute efter att vara taskig, jag tycker bara hästfolk är sådana hycklare i många fall. Beter sig som att dom är så perfekta och skulle aldrig göra misstag och vara orättvisa mot hästarna. Alltid handla rätt i alla sammanhang. Gör någon annan nåt fel eller handlar för bryskt en gång så ska den personen helst sluta rida helt och försvinna från hästvärlden ungefär.
Enda anledningen till att gå på så extremt hårt tycker jag är ifall hon rider så hela tiden, ifall hon är så hård i ridningen på hemmaplan osv. Verkar dock inte vara nån som vet hur hon rider i övrigt.
Jag har ridit en synnerligen bekväm herre som jag behövt kicka till i början av vår träning. Han gick nämligen och sov. Han blundade! Och snubblade..
Inte så bra med tanke på att han skulle ridas ut mkt av orutinerad. Som trott han var döende och utrett.
Efter 3 såna pass med uppstart gick han fint iaf i några år.
Då är en sån korrigering ok.
Dock skulle jag då nöja mig med någon kick, spö-klapp etc. Inte också rycka i tygeln eller göra det så tufft i benen heller.
Jag förstår att friska hästar i extrema fall kan vara så bekväma. Även om det är otroligt ovanligt.
Dock bör en världscuphäst vara både tränad att själv göra sin del av arbetet. Men också att reagera på hjälperna. Och då svara på att man kanske bara kickar till en gång.
Att tvärnita den halva ridhuset senare efter att ha drämt på den som en ponnyunge är inte konstruktivt.
Och igen - jag tror inte det är misstag.
Man vet vad fan det är man gör på den nivån. Och det råkar inte bara ske.
Det är en sak att göra fel pga oförmåga eller oförstånd. Men det är en annan när man gör det med så pass mkt kunskap om hur fel det är.
Småungar kan råka slå varann i utbrott. Vi bör ha vuxit ifrån sånt och fått mer impulskontroll som vuxna.
Och vi som är proffs, tom på lägre nivå, bör redan på min nivå ha lämnat sånt där.
Jag hade ärligt talat tagit en rejäl funderare på hur jag mår och låtit bli hästar tills jag är i balans om jag gjort så.
Jag har givetvis kängat till en häst som hotar mig. Men man måste anpassa straffet efter brottet sas. Om min häst skulle attackera mig i hagen hade jag fredat mig med alla mått. Om han däremot kanske struntar i en hjälp, glor på annat eller gör ngt han med sin utbildning bara inte ska göra men som inte är en riktat hot: då blir konsekvensen av hans handlande betydligt mildare!
Här tycker jag man bestraffar a la mödare. När det är frågan om någon som pallat ett äpple på sin höjd.