Ska klubben vara med i WRAS?

Apache

Trådstartare
I min westernklubb går diskussionen hög om man ska vara med i WRAS eller inte. Det sägs argument för och emot.

Skulle vilja höra lite hur det är i andra klubbar. Finns samma diskussion där? Vilka är i så fall argumenten till att stanna kvar inom WRAS och vilka är argumenten för att gå ur? Fördelar - nackdelar?

Eller är det så att denna diskussion är väldigt lokal och bara finns i min klubb?

Har någon erfarenhet av att klubben gått ur?
Vet ju att RHA gjort det.

Är inte klar över min egen ställning ännu och vill därför lyssna på olika åsikter.:confused:

Sv: Ska klubben vara med i WRAS?

Om man ska vara med i ett förbund eller inte beror ju på vad man har för intresse som klubb och vad klubben och förbundet kan få ut av varandra. Ska klubbmedlemmarna t ex inte tävla alls, någonsin, är det kanske dumt att vara med i ett förbund som är till för att främja tävlingsverksamheten (som exempel).

När man väl ÄR medlem så väljer jag hellre att ta upp frågor och funderingar och engagera mig i att visa mitt missnöje än att bara gå ur.

Sen kan det vara bra att förstå att man inte kan få allt som medlem i ett förbund. Inte på en gång i a f. Speciellt inte om förbundets medlemmar har egna viljor, tankar och önskemål.

Du behöver ju inte vara med i ett förbund för att tävla:confused:.
Det finns åtskilliga tävlingar utan krav på vare sig medlemskap eller licens:idea:

Om du skall vara medlem i ett förbund så skall det tillföra dig eller sporten något du värdesätter så pass mycket att du vill betala de pengar det kostar att vara ansluten.:idea:

Min klubb diskuterar också fördelar/nackdelar med WRAS medlemskap.
Kan någon här räkna upp fördelar du har genom WRAS medlemskap? Och /eller fördelar med WRAS godkända tävlingar.

Jag förstår givetvis Allsvenskan och det, och om man vill tävla i WRAS SM.
Men jag vet ju också att inom Reiningen kommer man att anordna ett SM för Reining i September på Grevagården!:love:
Ett SM öppet för alla raser, utan krav på medlemskap, licenser eller ens kval.:idea: En möjlighet att verkligen kora Sveriges bästa Reiner 2007:banana:

Monke;)

Nu har jag bäst koll på de tävlingar som görs söderut, och då har vi haft och skall ha: April Open (Greva), High Chaparall, Bökeberg Challange, Spring Break, Spring Show, Easter nåt???, Crayfish Open, The Real Feel Show, Nordic Westernshow, September Rundown (Greva) och många fler.
Jag är ledsen att kollen inte är lika bra uppåt landet men så är det. Det är säker någon annan som ha koll på det.:idea:

Vem som helst kan sätta upp en tävling uyefter de önskemål och tankar som finns hos dem eller de som tänker göra tävlingen.

Monke

Är dessa tävlingar öppna för alla raser? Vad kör man för regler, är det några gemensamma eller är det varje arrangörs sak att bestämma reglerna? Hur funkar det med försäkringar för ryttarna?

Lite nyfiken....;)

Dessa tävlingar är öppna för alla raser, givetvis!
Det är varje arrangörs sak att bestämma reglerna, det brukar antingen vara efter WRAS regelbok eller AQHAs för det mesta.
När det gäller bedömningsgrunderna så är det som vanligt AQHAs i botten. Eller om det gäller "kosseklassser" så kan det vara Cuttingföreningens eller Reined Cowhorse osv.

De flesta tävlingsarrangörer har sin egen försäkring för klubben, organisationen eller tävlingen och sedan har ju i stort sett alla ryttare en föräkring på både sig själv och sin häst, samt sin bil och släp eller annat åkfordon. :idea: Så den biten är inga probem.

Fortfarande ingen som vill tala om fördelarna med att arragera WRAS godkända tävlingar eller att tävla på dem???:confused:

Monke:)

Jag anser att fördelen med att tillhöra ett förbund är just att man har gemensamma regler, och att man kan lägga tävlingar gemensamt för att få en så bra spridning som möjligt!:bow:

Tycker att det är ett gissel idag med westerntävlingar, eftersom man inte kan enas om EN regelbok utan att det finns fler olika regelverk som används (på icke WRAS-tävlingar...).:confused:

Anser att det är så mycket tjafs och gnäll, vilket INTE gynnar sporten.
Jag skulle personligen önska att ALLA klubbar med wsternverksamhet tillhörde ett och samma förbund OCH att man försöker lösa de konflikter som finns och arbeta för att kunna få ett godkännande för att anslutas till riksidrottsförbundet!:idea:
DET skulle öppna enorma möjligheter, både ekonomiskt och statusmässigt för westernridningen!!!

Tror att vi gräver en grop åt oss själva iom att vi inte kan samsas och driva ett förbund som är enigt, kanske för mycket starka viljor, vad vet jag....

För mig är Wras det förbund som tillgodoser alla de som ej rider på en quarter, om du tävlar på quartertävlingar får du poäng på dina placeringar ( i AQHA) men om man nu inte har en quarter och vill tävla så vill man nog kunna få poäng på sina placeringar,och kunna " mäta" sina kunskaper också, är det inte där WRAS kommer in i bilden? Wras räknar poängen för övriga raser. Om jag rider på Allbreeds klasser på quartertävlingar får jag poäng då??
Tycker det tjafsas mellan " förbunden" istället för att göra tävlingar där alla kan representras, rider jag quarterklass får jag poäng via AQHA, rider jag allbreed eller WRAS klass får jag poäng via WRAS, vad är problemet?

Jag tror att problemet är att rasförbunden vil ha samma bestämmelser i WRAS, men jag är absolut inte säker...
Känns som om det är quarter och paint som vill styra övriga, fast jag är rätt ny så det kan vara helt fel...
Har lite svårt att förstå problematiken, kommer från ridhästsidan och där upplever jag att man glatt finner sig i ridsportförbundets regler, tävlar mna sen rastävling så accepterar man de regler som gäller där!

Kanske är problemet att det inom western sneglas mycket på USA och de regler som finns där, kan ju vara svårt att applicera dessa rakt av på svenska förhållanden....

Jag tycker att det vore kul att knna höja statusen på svenska westerntävlingar och westernridningen öht. Känns nu som om western inte riktigt tas på allvar trots att vi har väldigt många duktiga och seriöst satsande ryttare.

Lite tankar bara, rätta mig gärna i vilka slutsatser som jag tagit fel i!!!

Är igentligen lite förlite insatt i det hela men håller med Texaz och Titti_ i en hel del av deras resonomang men vore det inte vettigt att försöka bli ett westernförbund under sv idrottförbundet (eller vad det nu heter) för dit hör väl sv ridsportsförbundet för om vi försöker komma in i sv ridsportsförbundet så upphör vårat förbund (WRAS)och vi blir en avdelning i sv ridsportsförbundet man kan väl inte vara flera förbund i samma organisation (finns det någon klok som vet hur det fungerar?) för det borde gå att genomföra för bara för att vi sitter på hästar så skiljer sig våra sporter åt en hel del. Man kan jämföra med att bara för att folk står på skridskor så har hockyn, skridsko och konståkning inte samma förbund utan egna eller båt och vatten kanotisterna och seglarna har egna förbund. osv tror att vi lättare kommer att få tillgång till pengar och dyl som ett eget förbund än att tillhöra sv ridsportsförbundet är rädd att vi kommer att få svårt att göra vår stämma hörd! lite svammel och funderingar från mig

Oj Texas jag läser som de blinda slåss såg nu att du skrivt sv idrottsförbundet och inget annat men har inte tid att ändra om (ännu mer svammel från mig)

Senast ändrad:

Hejsan. Jag tycker att det är synd att RHA har lämnat WRAS. Det hade varit trevligare med en klubb inom WRAS som satsade på koryttarna. Som jag har förstått det hela så godtar inte sv. idrottsförbundet ytterligare en ridorganisation utan vill ha alla under ett och samma tak - sv.ridsportsörbundet. Det här ställer ju till det lite för oss som rider western då vi inte alltid drar åt samma håll som ridsportsförb. Många har ju gått över till westernridningen just för att komma ifrån ridsp.förb.

Utan ridsprtsförbundet kan vi dessvärre inte få några bidrag från de större organisationerna som t ex SISU så vi sitter liksom lite mellan "a rock and a hard place". Kanske vore det idé att titta på hur tyska eller italienska westernklubbar gör för att ha råd att finnas. De har ju dessutom kommit så ycket längre inom sporten än vad vi har gjort...bara en tanke

Nu har jag bäst koll på de tävlingar som görs söderut, och då har vi haft och skall ha: April Open (Greva), High Chaparall, Bökeberg Challange, Spring Break, Spring Show, Easter nåt???, Crayfish Open, The Real Feel Show, Nordic Westernshow, September Rundown (Greva) och många fler.
Jag är ledsen att kollen inte är lika bra uppåt landet men så är det. Det är säker någon annan som ha koll på det.:idea:

Vem som helst kan sätta upp en tävling uyefter de önskemål och tankar som finns hos dem eller de som tänker göra tävlingen.

Monke

Jag hade fått för mig att arrangerande klubbar för många av dessa tävlingar var med i förbund och att tävlingarna blev därmed "bundna" till det förbundet och att det därigenom behövdes medlemskap.
Så man behöver inte bara medlem i APHA/AQHA, RHA, WRAS eller nåt annat förbund för att delta?!?

Nu är inte jag aktiv i WRAS sedan några år tillbaka, ¨å vad som händer där vet jag faktiskt inte.

Men att rasförbunden skulle vilja lägga sig i WRAS arbete eller regelverk eller något WRAS gör överhuvudtaget tror jag är ganska osannolikt. Rasförbunden och WRAS är två helt olika saker, Rasförbunden är tillägnade sina raser, och inte enbart tävling. Sen om man vill tävla sin quarter eller paint i WRAS tävling är inget som jag ser att tex AQHA/APHA skulle bry sig om!

Utveckla gärna hur du menar, att rasförbunden vill ha samma bestämmelser i WRAS, och vilka bestämmelser du menar. :)

Vad gäller att få in WRAS (eller annat westernförbund) under ridsportförbundet så är det inte något nytt att det har jobbats på det. I många år har WRAS och Ridsportförbundet försökts enats så att detta skulle kunna bli verklighet. Men det har av olika anledningar inte gått.
Det finns för stora skillnader.
Tex vägrar RF (iaf sist jag var med i några disk) att rucka på regler som hjälmtvång och tränstvång...något som helt enkelt inte funkar i ett westernförbund. Annars tror jag det var intentionen och viljan från båda sidor att WRAS skulle falla under Ridsportförbundet!

Självklart "tjafsas" det mellan förbunden eftersom varje förbund värnar om de som håller på med just deras sak/ras... och så ska det ju vara.

Jo ifall den klubben du valt att tävla hos är en WRAS -ansluten klubb, då är du tvungen att ha ett medlemskap. Däremot har RHA valt att inte kräva medlemsskap i någon förening för att du ska få starta på deras tävlingar. Dessvärre är det inte lika stort utbud på dessa tävlingar och det finns oftast inga lokala tävlingar heller. RHA´s tävlingar är stora och välbesökta och kanonhärliga med hela den anda som genomsyrar tävlingarna. Ranch Horse Classic t ex kan ju inte vara mer westernlik i Sverige. Välkomna hit förresten!!!!!!!

vi är en klubb som har vår hemmaarena på High Chaparral men vi har valt att gå med i WRAS. Dels för att få ta del av all information men också för att hjälpa till att ena westernryttarna i Sverige. En så liten klubb som vi fortfarande är kan ha stor nytta av WRAS och dess räckvidd.

håll ögonen öppna för HCWR´s tält på Ranc Horse Classic!

Tack för att ni engagerat er i min frågeställning.
Många kloka ord är sagda ovan.
Men jag undrar: om jag inte har en amerikass rashäst utan tex en fjording - är då WRAS viktigare för mig än om jag har en paint odyl. Behöver jag som "rasryttare" en WRAS-klubb överhuvudtaget?

Håller med de som säger att westernvärlden verkar allt för "utspridd" och behöver kanske därför någon form av paraplyorganisation men det verkar som om det finns allt förr många särintresse: raser, grenar, bett osv...

Hinner inte skriva mer nu men självklart ska jag till HC! En av årets höjd punkter.

Ja jag tror att WRAS är viktigast för oss som inte har quarter eller paint.....Var ska vi annars ta vägen??

Precis som Texaz säger " var ska vi annars ta vägen"
Har gått och funderat mycket på detta med Wras och övriga westernvärlden. På nått sätt känner jag att Wras är första anhalten när det gäller western. En inkörskort, oavsett om du har en quarter eller en korsning. Mitt " önsketänkande" skulle vara att man samlades under ett förbund ( ex Wras) men där alla specialförbund och rasföreningar ingick och samarbetade. Alla, oavsett ras kan tävla på samma tävling men tävlar du q-klass räknas dina poäng i Aqha, tävlar du annan ras räknas poängen i Wras.( förlåt upprepningen) Många gnäller över wras men jag tycker att dom är är superviktiga! Som sagt, en inkörsport och att tillgodose alla på annan ras en quarter.
Så fram för ett samarbete mellan Wras och övriga westernförbund!
Klubbar pratar om att gå ur wras! Varför? Alla idrottsklubbar har ett förbund i ryggen! SQHA har ju AQHA som " moderförbund" ! Licenser!? Ja helt ok för mig, Förbundet måste ju på nått sätt kunna registrera tävlande och på vilken nivå dom tävlar på. Inom ridsportsförbundet har licenser funnits i många år! En annan tanke, Vad händer med dessa klubbar som går ur? Tävlingar "huller om buller"? När denna klubbs medlemmar vill ut på större tävlingar och inte är anslutna till ett förbund? Vad händer då? Hmm ! Känner mig lite tjatig men tycker det är viktiga bitar att diskutera!
:idea: Kanske jag tänker fel?

Nejdå Titti, du beskrev mycket bra vad jag menar:D.
Tycker också att det bästa är om det finns ETT förbund som styr upp det hela och skulle önska att alla som tycker att WRAS inte gör ett bra jobb istället engagerar sig mer och HJÄLPER till att göra det bättre.
Jag ser också en massa brister, men vet att det är ett himla slit med föreningsarbete och antar att det är för få människor som är engagerade. Tror också att ekonomin spelar in, WRAS är inget rikt förbund. Där tror jag att det skulle bli bättre om vi gick in under ridsportförbundet, då finns helt plötsligt en hel annan ekonomi!
Jag hoppas verkligen att det kommer att gå att nå en lösning som är acceptabel för både WRAS och RF...

Det här är superintressant och viktigt. WRAS borde fråga sig varför så mpnga klubbar väljer att gå ur. Det borde inte ens diskuteras för det borde vara så som någon skrev här: wras, ska vara föreningen för alla som kanske inte rider paint o quarter. En inkörsport för att kanske sedan gå vidare till paint eller quarter. Eller också är man nöjd där man är med sin fjording, travare eller vad det kan vara.
De flesta som rider SPHA å SQHA är ju oxå anslutna till någon lokal westernklubb så det ena ska inte behöva utesluta det andra, men av nåon anledning frågar sig fler och fler föreningar öve rnyttan med WRAS och det är allvarligt tycker jag. Då är något väldigt fel och då borde de som håller i rodret idag kanske fundera på att styra åt något annat håll ? FÖör jag tror WRAS är viktigt, lika viktigt som SPHA och SQHA fast på olika vis eftersom syftet är olika. Sen undrar jag vad som hände med det samrabetet som skulle vara mellan de olika föreningarna ? Någon som vet ? Monke ?
Det pratades ju om ett enda gemensamt SM och nu berättar Monke att det ska bli ännu ett SM!??!!
Sen undrar jag mycket över nyttan med att vara med under Idrottsförbundet, är det inte Rikssidrottsförbundet ? Inte tror ni väl att vi automatiskt skulle få en massa pengar ? Det tror inte jag.

Jackpot

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 844
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London