Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Jag och min man har inte arbetat in betald vård av sjukt barn än och därför har jag varit hemma hittills som har mindre betalt. Jag är lokalvårdare så om det inte kan skjutas på ngn dag så finns det gott om timvikarier. Extrapysslet som jag gör på fredagarna kan jag därmeot plussa på mina måndags och tisdagstimmar. Min man kör buss, så jag antar de har ersättare om ngn är sjuk/är hemma med barn. Det är sambandspersonalsens jobb att fixa sådant. Nu kommer mina svärisar från Kroatien hit 5 jan och stannar ca 1 mån + och strax efter det har min man arbetat upp sin SGI men inte jag. Så då kommer han få stanna hemma. Han kommer säkert göra motstånd för han är inte van vid sådan jämställdhet hemifrån med en gammeldags hemmafrumamma.

Sånt här får mig verkligen att uppskatta att jobba åt en liten firma och har kontoret hemma... Jag jobbar på med det som är akut, antingen på dagen när jag är själv med barnen eller på kvällen när karln har kommit hem. Behöver jag iväg av någon andledning så kan karln komma hem ett par timmar.

Och ja det kanske blir lite lidande på jobbet, någon lastbil kanske får vänta en liten stund om det bara är en som är kvar och lassar eller oxå åker karln och jobbar en stund på helgen. Men det är extremt flexibelt och alla är medvetna om att nästa gång är det kanske en själv som behöver vara hemma.
Och eftersom vi är rätt lata av oss så är det ingen som ids sjukanmäla osv till försäkringskassan, det jämnar ialla fall ut sig i slutändan och vi slipper lägga ner en massa tid på att försöka få papprerna till försäkringskassan rätt... :angel: Själv klart om det är någon allvarligare sjukdom eller längre sjukskrivning men en "vanlig" förkylning ids vi inte håller på med... ;)

På samma sätt VAB jag inte heller, det går rätt bra ändå! ;)

Jag jobbar som städare.
Alltså är mitt jobb "inte så viktigt" eller hur man nu ska uttrycka det... Värre om en sjuksköterska fattas till exempel.

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

Nej, något sådant har vi inte.

2) man behövs inte på jobbet

Jo, det anser jag väl att jag gör.

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Inte en massa, men är någon borta flera dagar kan det hända att vi måste hoppa över något. Det klart det inte är bra, men det kan fungera ändå. Vissa trappstäd GÅR att hoppa över i yttersta nödfall, alternativt göra dem väldigt fort.

4) De kollegor som är på plats får jobba arslet av sig.

Är det mycket att göra är risken stor. Vi har alla på jobbet haft sådana dagar någon gång, speciellt om vi har extrajobb utöver de vanliga och fler än en blir sjuk. Vi är bara 6 stycken.

Intressant :)

Jag får en följd-undring: Hur påverkas stämningen på arbetsplatsen om någon är hemma för egen eller barns sjukdom och det därmed blir "fuskjobbat" eller skitstressigt för andra?

Är det inte lätt att man blänger snett på småbarnsföräldrar som orsakar merarbete :crazy: ?

Snurrfian - jag VAB:ar eller ss mig inte heller :o Undantaget maginfluensa, då FÅR jobbet bli lidande hellre än att man drar dit smittan till sjukhuset. :p

Intressant :)

Snurrfian - jag VAB:ar eller ss mig inte heller :o Undantaget maginfluensa, då FÅR jobbet bli lidande hellre än att man drar dit smittan till sjukhuset. :p

Frågan är om inte ledning för ditt jobb skulle behöva få in lite ss och VAB för att bli uppmärksama på att du håller på att slita ut dig! Ja jag har läst dina trådar och du ska vara rädd om dig! Vi behöver ju Silverkedjan här som en trygg klippa att luta oss emot när allt känns hopplöst! :D

Men det är inte jobbet som är slitsamt faktiskt vid barnens sjukdomar, det är SÖMNBRISTEN, skolvägarna och att vi föräldrar alltid blir sjukast. Jag minns inte när jag kände mig oförkyld sist eller sov mer än 4 timmar i sträck :o

Jag tror jag skulle bli mer stressad av att VAB:a utan att jobba igen - den virtuella högen som skulle ligga åt mig då när jag kom tillbaka skulle inte vara rolig :crazy:

Helt OT så har jag förutom hemarbetstationen som kommer underlätta enormt i sjuktider (om den funkar alltså) förhandlat mig till att istället för de två kollegor som slutat få ha en vikarie varannan vecka. Låter kanske lite men så är det inte (en vikarie typ stafettläkare är mycket mer effektiv för den har inga "lokala plikter" som tar tid), det betyder att jag har möjlighet att ta ut massor av ledigt de veckorna och har jag tur går det att synka med när den äldsta är hemma resp hos sin pappa. Och den yngstas öronont - hohoho :p

I natt lånar jag en liten röd jourbil, inte så söt som min älsklings-saab men ändå, jag slipper halka till fots i backen :)

Ja du sömnbristen vet jag faktiskt inte vad man ska göra åt... Vi släppte av barnen hos mormor och moster i helgen och åkte på en 24 timmars lyxkryssning, god mat och en skönt hytt och jag sov och sov och sov.. Det var verkligen välbehövligt att få sova utan att bli väckt!
"tyvärr" är det inte sjuka barn som håller oss vakna utan en alldeles frisk unge som inte fixar att sova flera timmar i sträck... Inte ens i våran säng så nu kör vi stenhårt på att han får sova i sin säng, för då får jag ialla fall sova någon timme bra i min säng...

Kan ju också trösta alla med att när barnen blir lite äldre (min dotter är sju nu), så blir det inte alls lika många VAB-dagar. Sedan min dotter började i förskoleklass (hon går nu i ettan, så det är 1½ år sedan) har hon bara varit hemma sjuk EN dag! Vilket skall jämföras med att hon första halvåret på dagis i stort sett var sjuk tre dagar varannan vecka.....

det skriver jag under på - sonen var sjuk jämt under vinterhalvåret under sina första dagisår och när han började skolan är har det varit någon dag här och där bara

Ja du sömnbristen vet jag faktiskt inte vad man ska göra åt... Vi släppte av barnen hos mormor och moster i helgen och åkte på en 24 timmars lyxkryssning, god mat och en skönt hytt och jag sov och sov och sov.. Det var verkligen välbehövligt att få sova utan att bli väckt!
"tyvärr" är det inte sjuka barn som håller oss vakna utan en alldeles frisk unge som inte fixar att sova flera timmar i sträck... Inte ens i våran säng så nu kör vi stenhårt på att han får sova i sin säng, för då får jag ialla fall sova någon timme bra i min säng...

och jag som jobbar hårt på att få dotterna att fortsätta sova i vår säng så att jag får sova på nätterna... :D

*kl*

Och idag spyr den minsta som en fontän............. Heja :(

Jag har jobbat tre nätter och ligger efter jättemycket på jobbet, skulle jobba järnet idag och sen sova :(

Nu får jag ta hand om barn på em och sedan jobba ifatt i natt :cry:

Åh fy sjutton... Jag bara väntar på den dära spysjukan... Den kommer väl lagom till julafton anar jag...:crazy:

Jag får en följd-undring: Hur påverkas stämningen på arbetsplatsen om någon är hemma för egen eller barns sjukdom och det därmed blir "fuskjobbat" eller skitstressigt för andra?

Är det inte lätt att man blänger snett på småbarnsföräldrar som orsakar merarbete :crazy: ?

Nu HAR vi inga småbarnsföräldrar, så jag vet inte riktigt.
Men risken är väl stor att det skulle bli så om det fanns.

Det känns ju inte speciellt bra att vara hemma och sjuk själv ens.

Till TS!
Det funkar inte.
Utan det går åt skogen.
Och då så byter man jobb.

Om någon annan kan göra ens jobb så man inte måste jobba igen de timmarna då kan jag tänka mig tre olika sätt:

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.
Det finns timanställda att kalla in.
Samt att det hela tiden finns en som sitter reserv.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:
Jo just när man jobbar så behövs man.
Men inte när man är ledig - för då så kör andra de bussar som skall gå.

Allt jobb blir gjort.
Men av någon annan.
Bussturer kan inte bli liggande.
De är färskvara så borta är borta.

Jag är mycket medveten om varför jag bytte jobb.

Ja det är skönt.
Vi är 250st som kan samma sak.

Men ibland så blir det litet kris med brist i alla fall.

TS Fördelen med mitt jobb och en bra anledning till att jag inte sökt mig vidare är att det är ett "färskvarujobb". Jag sitter i en taxiväxel och det är väl bara faxbeställningarna som man kan lämna vidare, allt annat händer "här och nu".

Det är jättepraktiskt när man har barn. De flesta kolleger är föräldrar och vet vad man går igenom. Vi har därför många timanställda som går att ringa in på kort notis. Så oftast blir det inga sura miner. Man känner inte sig dum för att man själv eller ens barn blir sjuka iaf. Det är jätteskönt!

Plus att det är ovärderligt att bara kunna resa rumpan ur stolen prick när man slutar och åka och hämta sina barn! :banana:

Tycker att I_U och jag har en rättså likadan arbetssituation!

Det finns timanställda att kalla in.
Samt att det hela tiden finns en som sitter reserv.

2) man behövs inte på jobbet :crazy:
Jo just när man jobbar så behövs man.
Men inte när man är ledig - för då så kör andra de bussar som skall gå.

Allt jobb blir gjort.
Men av någon annan.
Bussturer kan inte bli liggande.
De är färskvara så borta är borta.

Just därför är det jag som är hemma mest och vabbar.

/Timsetim

Jag tror det är olyckligt om man inte delar på Vabbandet av alla möjliga skäl.

Varken jag eller sambon "kan" vabba :o men kunde en av oss skulle vi ändå trixa så vi delade på hemmatid med barn. Om inte annat så för barnets skull.

Den här veckan när minstingen var magsjuk en halvdag har varit minst sagt trixig. Jag har varit hemma när sambon haft tider att passa på dagen (han är dagsljusberoende för fotografering tex) och jobbat igen på nätterna.

Sen fick vi låna mormor :love: och då blev pusslet mycket lättare :idea:

Idag jobbar jag kvälls-nattskift igen fast barnet eg kunde varit på dagis..Men det var så många i personalen sjuka eller vabbande att vi inte kunde få plats ändå.

Intressant egentligen vilken cirkus det blir när dagispersonal vabbar så föräldrar måste vara lediga - då kan ju inte föräldrarna vabba utan måste ta annan ledighet. Eller ?

Fiktivt för oss som inte har vab-rätt, men ändå lite intressant fråga.

Jag tror det är olyckligt om man inte delar på Vabbandet av alla möjliga skäl.

Varken jag eller sambon "kan" vabba :o men kunde en av oss skulle vi ändå trixa så vi delade på hemmatid med barn. Om inte annat så för barnets skull.

Den här veckan när minstingen var magsjuk en halvdag har varit minst sagt trixig. Jag har varit hemma när sambon haft tider att passa på dagen (han är dagsljusberoende för fotografering tex) och jobbat igen på nätterna.

Sen fick vi låna mormor :love: och då blev pusslet mycket lättare :idea:

Idag jobbar jag kvälls-nattskift igen fast barnet eg kunde varit på dagis..Men det var så många i personalen sjuka eller vabbande att vi inte kunde få plats ändå.

Intressant egentligen vilken cirkus det blir när dagispersonal vabbar så föräldrar måste vara lediga - då kan ju inte föräldrarna vabba utan måste ta annan ledighet. Eller ?

Fiktivt för oss som inte har vab-rätt, men ändå lite intressant fråga.

Om förskolepersonalen är sjuka eller vabbar, så får de ju ta och sätta in timvikarier, det ska inte drabba er föräldrar :mad: Det kan vara ett hellsike att få tag i timvikarier, men det går nästan alltid (har hänt 1 gång under de år jag jobbat på förskola att det inte gått alls) och annars får de som är på jobbet, jobba över eller ändra sina arbetstider. :devil: När det varit riktig kris på andra förskolor har det hänt att rektorn t.ex. fått hoppa och jobba i barngruppen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 154
Senast: cirkus
·
Småbarn Min dotter skolas just nu in på förskolan. Hon är 14 månader. Lite bakgrund: Det påbörjades onsdagen den 2:a april på ett helt...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad betyder smågnagande?
  • Täcke...
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈