Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Intressant :)

Jag får en följd-undring: Hur påverkas stämningen på arbetsplatsen om någon är hemma för egen eller barns sjukdom och det därmed blir "fuskjobbat" eller skitstressigt för andra?

Är det inte lätt att man blänger snett på småbarnsföräldrar som orsakar merarbete :crazy: ?

Jag har en liknande arbetssituation (också städ) och jag kan ju bara tala för vår arbetsplats, men där är det aldrig några problem. På något märkligt sätt så löser det sig alltid ändå. Det är "bara" att planera om lite, så brukar det inte bli några problem. Alla ställen har inte bestämda dagar, utan det går att flytta lite på dem om det är nödvändigt. Sedan är ju även chefen ensamstående småbarnsförälder, så hon har ju förståelse. Vilket alla vi andra också har.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Intressant :)

Jag får en följd-undring: Hur påverkas stämningen på arbetsplatsen om någon är hemma för egen eller barns sjukdom och det därmed blir "fuskjobbat" eller skitstressigt för andra?

Är det inte lätt att man blänger snett på småbarnsföräldrar som orsakar merarbete :crazy: ?

Snurrfian - jag VAB:ar eller ss mig inte heller :o Undantaget maginfluensa, då FÅR jobbet bli lidande hellre än att man drar dit smittan till sjukhuset. :p

Ja, man får ibland kväva suckar när en del är mer hemma än på arbetsplatsen.
Ibland vill jag skrika "finns det ingen PAPPA?!" men det gör det tydligen sällan...
Men det är inte så mycket man kan göra åt det annat än bita ihop och börja jaga timvikarier. Läste nånstans att pappor som tar ut föräldraledighet är vabbar mer. Men vågar man ens andas om lagstagdad delning av föräldraledighet så blir man hudflängd...
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Läste nånstans att pappor som tar ut föräldraledighet är vabbar mer. Men vågar man ens andas om lagstagdad delning av föräldraledighet så blir man hudflängd...

Klart det hänger ihop.

Och lika klart varför småbarnsmammor, men inte småbarnspappor diskrimineras på arbetsplatsen.
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Om förskolepersonalen är sjuka eller vabbar, så får de ju ta och sätta in timvikarier, det ska inte drabba er föräldrar :mad: Det kan vara ett hellsike att få tag i timvikarier, men det går nästan alltid (har hänt 1 gång under de år jag jobbat på förskola att det inte gått alls) och annars får de som är på jobbet, jobba över eller ändra sina arbetstider. :devil: När det varit riktig kris på andra förskolor har det hänt att rektorn t.ex. fått hoppa och jobba i barngruppen.

Jag tror inte det är så lätt när halva stan är utslagen av magsjuka :crazy: Visst, vi kunde väl kanske propsa att få komma med barnet, men då skulle EN personal ha tio barn och hur kul är det? Dessutom lämnar ju alla sina barn så fort som möjligt så det är stor risk att smittan början om igen :o

Det är OK att isolera barnet hemma hela veckan just vid magsjuka tycker jag. Fast vabba går ju inte :cool: (sitter och jobbar ifatt fortfarande...)
 
Sv: Sjukt barn - hur fixar ni jobbet?

Jag jobbar som städare.
Alltså är mitt jobb "inte så viktigt" eller hur man nu ska uttrycka det... Värre om en sjuksköterska fattas till exempel.

1) arbetsplatsen är bemannad med något slags poolreserv just för korttidsfrånvaro eller man tar in en vikarie.

Nej, något sådant har vi inte.

2) man behövs inte på jobbet

Jo, det anser jag väl att jag gör.

3) en massa jobb blir inte gjort ALLS men det gör inget.

Inte en massa, men är någon borta flera dagar kan det hända att vi måste hoppa över något. Det klart det inte är bra, men det kan fungera ändå. Vissa trappstäd GÅR att hoppa över i yttersta nödfall, alternativt göra dem väldigt fort.

4) De kollegor som är på plats får jobba arslet av sig.

Är det mycket att göra är risken stor. Vi har alla på jobbet haft sådana dagar någon gång, speciellt om vi har extrajobb utöver de vanliga och fler än en blir sjuk. Vi är bara 6 stycken.

Jag vågar inte ens tänka på vad som händer om jag blir sjuk eller om jag måste vabba! :eek: Min man har vabbat sammanlagt en månad sedan juli och jag har inte varit hemma förutom när jag själv varit sjuk. Nu har jag och min kollega ca 25 objekt att städa i veckan, och det går inte att jobba igen och det är sällan det går att plocka in någon annan. Jag fattar inte hur företaget tänker alls. Vi är nästan 100 anställda och alla jobbar arslet av sig som det är, och sedan gnälls det på att vi blir sjuka. :crazy:

Nu sitter jag här, efter en helvetisk vecka, med dunkande bihålor, värk i hela kroppen och feber, och jag MÅSTE gå och jobba imorgon. Jag kan inte med att lämna min kollega ensam med det pressade schema vi har. I princip är det bara enstaka objekt som vi kan hoppa över till nöds.

Om barnen skulle bli sjuka så kommer det vara jag som måste vabba, eftersom min man redan varit hemma sammanlagt en månad. Han måste jobba ikapp det han missat. Jag vågar inte ens tänka tanken på att ringa jobbet och säga att jag måste vara hemma med sjuka barn! :cry:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Småbarn Min dotter skolas just nu in på förskolan. Hon är 14 månader. Lite bakgrund: Det påbörjades onsdagen den 2:a april på ett helt...
Svar
2
· Visningar
1 417
Senast: Lupino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp