Sjukskrivning och havandeskapspenning

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Om jag blir sjukskriven pga min graviditet. Heter ersättningen då havandeskapspenning? Denna havandeskapspenning, "äter" den på föräldrardagarna?

Jag kan ha snurrat till det en hel del, hoppas ni isf kan reda ut det! :)

/Timsetim
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

När jag väntade mina tvillingar sjukskrevs man åer automatik 10 veckor före beräknad nedkomst, det åt inte på föräldradagarna. Men det är ju 15 år sen så det kan ha ändrats.
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Är du sjukskriven får du vanlig sjukpenning.
Havandeskapspenning KAN man få om man ansöker om det och har ett tungt arbete som arbetsgivaren inte kan omplacera en från.
Ingen av dessa inverkar på föräldrapenningen.
Vill man kan man ta ut föräldrapenning innan man fått bebisen minns dock inte hur mycket dagar man kan plocka innan.
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Ok, är ersättningen lika stor?

Hade fått för mig att havandeskapspenning fick man när man var "ledig" x antal dagar innan förlossningen och att om man var sjukskriven så övergick sjukskrivningen till havandeskapsledighet dessa x antal dagarna innan! :angel:

Snurr snurr snurr

/Timsetim
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

havandeskapspeng kan man få om man har ett tungt jobb eller ett jobb som inte är bra för graviditeten.
Den får man tidigast 60 dagar innan bf men får bara betalt 50 dagar, 10 dagar före avslutas alltså betalning och då måste man börja ta föräldradagar, men innan det påverkas de inte.
Hp:n är 80%.

Sjukskrivning är just sjukskrivning. 80%.
Oftast får man bara vara sjukskriven till 10 dagar före bf också, finns säkert undantag dock men vet att en bekant hade det så.
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Inte för att det har med ursprungsfrågan att göra, bara ändå. Jag var sjukskriven innan jag blev gravid och för mig var det inga problem att fortsätta vara sjukskriven ända fram till förlossningen. Ingen havandeskapspenning diskuterades öht. Det var alltså "fel" från FK?

Jenny
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Havandeskapspenning får du alltså bara om du har tungt eller farligt jobb, de sista 2 månaderna. Är du sjukskriven så fortsätter du vara sjukskriven så vida du inte kan kräva hanvandeskaps penning pga av ditt jobb.
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Som Kickis sa, havandeskapspeng kan du ENBART få om du har ett tungt eller farligt jobb, det har inget alls med sjukskrivningar att göra.
Sen om du fick sjukskrivning fram tills förlossningen så ska du bara vara glad, det är säkerligen olika mellan olika handläggare hur de gör!
Havandeskapspeng måste man ansöka om, och det är heller inte jättelätt att få!
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Jag var också sjukskriven ända fram till förlossningen, det var inga problem alls.
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Det var genom att läsa där som jag blandade ihop allt! ;)

/Timsetim
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

cirkus skrev:
När jag väntade mina tvillingar sjukskrevs man åer automatik 10 veckor före beräknad nedkomst, det åt inte på föräldradagarna. Men det är ju 15 år sen så det kan ha ändrats.

Enligt min bm så "tvingar" de inte på en någon sjukskrivning om det inte är berättigat, men däremot så är de väldigt gentila med sjukskrivningarna när det gäller tvillinggraviditeter. Det räcker i princip med att jag säger till henne att nu orkar jag inte mer, så blir jag sjukskriven.

/Timsetim
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Väcker liv i en gammal tråd. Vad räknas egentligen som "tungt arbete"? Dvs hur pass mycket får man plågas innan man har rätt till havandeskapspenning :angel:? Någon här inne som haft havandeskapspenning? Jag har en kombinationstjänst; husmor/vaktmästare/lokalvårdare. Pendlar dessutom 10 mil om dagen, kan tro det blir ganska påfrestande som höggravid. Fast jag har ju aldrig varit gravid tidigare så jag vet inte. Hörde på Radio RIX att Gerts fru jobbat till samma dag hon födde? :o
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Din pendlingstid spelar ingen som helst roll, men om du har mycket tunga lyft, farlig miljö osv kan du får havandeskapspenning. Men prata med din BM så kan denne lätt avgöra om du kan söka.
Och ang jobba ända fram till förlossningen beror ju det väldigt mycket på vad man jobbar med och när barnet föds. Många försöker ju ta semester på slutet eller liknande. Men jag vet många som jobbar in i det sista, värst är nog en kompis som åkte till vetrinären med en häst för hältutredning med värkar...:crazy:
 
Sv: Sjukskrivning och havandeskapspenning

Jag har fått Hp beviljat. Gjorde min sista arbetsdag idag. Jag har fått det beviljat då jag har många och tunga lyft ibland mellan 15 - 25 kg. Har för mig att gränsen går vid 15 kg, men det beror lite på hur ofta du behöver lyfta, är det ständigt kan man nog få det beviljat vid mindre antal kilon också. Jag kör även mycket truck och måste då hoppa in och ut mycket vilket började bli ganska jobbigt plus att när man är höggravid så kan det bli problem att nå pedalerna, inte samma generösa mått som i en bil. Arbetgivaren måste också intyga att man inte kan bli omplacerad till lättare arbetsuppgifter.

Ang din pendlig så har det precis som Tokmaja skriver ingen
betydelse.

Här är det två blanketter som du och din arbetgivare ska fylla i (bägge måste fyllas i):

http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/7205.pdf

http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/7206.pdf

Här allmän info om Hp:

http://www.forsakringskassan.se/fakta/havandeskap/?page=/privatpers/foralder/vantar_barn/havandeskapspenning/index.php

Vet många som jobbat fram till BF, så det är inget ovanligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 787
Senast: Sassy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 439
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 809
Senast: Sasse
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp