sjukdomar på nervsystemet/hjärnan

V

Velozirippa

Eftersom veterinärerna står rådlösa och jag börjar bli förtvivlad så tänkte jag höra om det är någon här som känner igen de symtom min häst uppvisar.
Jag har ett halvblodssto som är 6 år, hon kom från tyskland för ca 1 år sedan och har alltid varit supertrevlig och positiv till allt arbete. Vi har tävlat med bra resultat och hon har alltid älskat att arbeta och det har aldrig varit några problem med transporten.

För snart 2 månader sedan så började hon bli stel i kroppen och stappla med bakbenen. Ungefär samtidigt började hon vägra att gå in i transporten, detta följdes av att hon blev halt till och från på olika ben samt att hon blev snubblig och ovillig att röra sig. För drygt 2 veckor sedan tappade hon aptiten och blev hängig, hon gick upp till strax över 38 i temp och plötsligt så vägrar hon att gå ur boxen. Hon fick lugnande och åkte in till klinik vet där skickade henne vidare till djursjukhuset där hon stod i en vecka, det togs prover för fästingburna sjukdomar och det togs ryggmärgsvätska men alla var negativa. Nu är hon hemma igen och veterinärerna vet inte vad de ska göra. hästen är fortfarande hängig och beter sig konstig.
Är det någon annan som varit med om detta?
Är tacksam för alla svar.

Sv: sjukdomar på nervsystemet/hjärnan

Spontan fråga:
Har ni röntgat rygg och halskotpelare på henne?
Jag har träffat på en häst som plötsligt fick klara balansproblem efter att ha funkat åtminstone hyfsat som ridhäst ett bra tag - hon var inte riden så länge när problemen kom. Jag tänker på den stappliga gången du nämner, om det kan ha något samband.
I detta fallet var det en gammal skada på halskotpelaren som akutiserats och gett förträngningar mot nervbanorna.

Tack för svaren, halskotpelaren är röntgad och där fanns inget. har även haft en fysioterapeft som gått igenom hela hästen utan att hitta något. har precis börjat tänka på förgiftning då hon började bli dålig vid installningen.

Hon är testad för abortvirus också men det var negativt. hon är testad för bornavirus också och det svaret kommer på måndag. men symtomen stämmer inte riktigt överens med bornavirus.

Nej, virusabort i paralytisk form kan komma både snabbt och smygande. Det snabba, akuta förloppet efter något dygn. I det långsammare förloppet, ser man rörelsestörning som utgår från bakkroppen. Den behöver inte utvecklas mer än så och hästen får svårigheter att koordinera bakkroppen. Det kan självmant försvinna av sig självt, men kan även kvarstå resten av livet.

blodproverna är normala. har inte gjorts något leverprov. hon står på antibiotika nu som en försöks behandling men jag tycker att hon svarar dåligt. ska få antibiotika över helgen, blir hon inte bättre så ska jag gå på vet om förgiftningsaspekten på mån.

det har aldrig jag hört talas om iaf och jag har läst en hel del om det eftersom min häst haft sjukdomen.....

Kanske ska tillägga att hästen under den veckan hon stod på djursjukhuset vägrade gå igenom dörrar där det var ljusskillnader och att hon sprang med huvudet mot väggen när de släppte henne i ridhuset. det verkar som att hon ser dåligt och det förklarar varför hon inte längre går in i transporten eller ut ur boxen. ögonen är undersökta och där fanns inget fel så det sitter troligtvis i hjärnan.

ja jag håller med dig, det låter mer som att det sitter i hjärnan en ryggraden faktisk.. jag har en katt som haft hjärnhinneinflammation, var såvitt han överlevde. när han började tillfriskna så kunde han endast gå åt vänster, dvs han gick i cirkel hela tiden. han kunde inte heller urskilja vart jag var om jag ropade på honom. han är frisk nu men det tog lång tid.

det konstiga är ju att det inte syns något på blodproven, om hästen har en allvarlig infektion så brukar man ju se det. :crazy:
då finns det ju kvar förgiftning eller skada.... finns det några giftiga växter i hagen? mjöldryga eller stånds i höet?

ja det kan ju vara en skada men det har inte hänt nårot som vi vet om iallafall. Har tänkt på förgiftning också, kan inte hitta något konstigt i höt och de andra hästarna mår bra, finns ingenting i hagen heller. Men det kan kanske vara färgen stallet är målat med eller något sånt.

Hon har inte blivit bättre av antibiotika, står fortfarande och hänger i boxen och vägrar att röra sig. vill inte gå ur boxen och när man väl får ut henne så är hon väldigt orolig och vill in igen, går inte längre att lyfta hovarna på henne och hon blir väldigt instabil när man väl får henne att lyfta.
är det någon som har en ide om vad detta kan bero på?
Är tacksam för alla infallsvinklar.

Liknande trådar

Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 890
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 551
Senast: Liten
·
Katthälsa Hej! Jag vill dela med mig om min katts historia med förhoppningen att kanske hjälpa någon vars katt fått kronisk njursvikt. Jag är...
2 3
Svar
59
· Visningar
41 449
Hundhälsa (Långt)Och jag har riktigt svårt att se på de få bilder som finns från den våren/sommaren, så himla svårt att tänka mig att min...
Svar
9
· Visningar
3 139
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg