Sjukdom - intyg?

LiteLiten

Trådstartare
Jag började på ett nytt jobb i början på året, inom vården, och det har sedan dess varit kaos på arbetsplatsen med uppsägning av personal, nya scheman på dagen gällande osv. (Personlig Assistans med en anhörig som arbetsledare. Chefen sitter i andra änden av landet och har noll koll.)

För tre veckor sedan blev jag ordentligt förkyld med en rejäl luftvägsinfektion som följd, kraftig hosta och förhöjd temp. Jag jobbade dock på i två veckor eftersom jag visste hur sårbart det var nu när personal sagts upp och vi var för få redan från start.
Förra veckan så fick jag så hög feber och influensasymtom - mådde riktigt jäkla uselt och fick ringa in och sjukanmäla mig två dagar.
Sedan fick jag höra att mina pass den här veckan ändrats "pga din förkylning". Jaha? Jag bråkade inte om det - ny på jobbet och allt. Men summan av kardemumman var att jag nu blev utan pass den här veckan. Och IDAG får jag ett MAIL från chefen som kräver ett sjukintyg för den förra och denna veckan. Jag förklarar att jag bara pratat med sjukvårdsrådgivningen och att de knappast har några journaler på det - och att jag dessutom inte varit sjuk denna vecka, utan att det isåfall blivit ett missförstånd.

Får som svar att "Vi behöver inte tjafsa om det här, se till att fixa ett intyg bara - det kan de skriva ut."

Jag blir vrång, för jag blir lätt det. :o Och säger vad jag tycker och tänker - att det känns fördjävligt att de misstror mig när de sett och hört med egna ögon och öron hur sjuk jag varit och att jag ställt upp till 100% från dag ett trots kaos.
Att min sjukdomsperiod är kortare än 7dagar (även om man räknar passen den här veckan - ons+tors förra veckan och mån+tis denna) och därför inte kräver ett intyg och att jag inte kan fixa fram ett sådant eftersom jag bara pratat med sjukvårdsrådgivningen och de knappast har det i någon journal (jag uppgav inte ens något personnummer liksom.). Och att de, om jag blir sjuk igen, får väl kräva intyg från dag ett (men att jag då räknar med att de står för den kostnaden) men att jag inte kommer kunna ordna något för den här perioden.

Jag blir förbannad och ganska ledsen över att bli misstrodd - har innan bara fått gott betyg från alla håll på arbetsplatsen liksom.
Men så blev jag en smula osäker - Har jag fel? Kan de kräva ett intyg i efterhand? :crazy:

(anonymt nick för att undvika tjafs vid en ev. googling.)
 
Sv: Sjukdom - intyg?

Jag började på ett nytt jobb i början på året, inom vården, och det har sedan dess varit kaos på arbetsplatsen med uppsägning av personal, nya scheman på dagen gällande osv. (Personlig Assistans med en anhörig som arbetsledare. Chefen sitter i andra änden av landet och har noll koll.)

För tre veckor sedan blev jag ordentligt förkyld med en rejäl luftvägsinfektion som följd, kraftig hosta och förhöjd temp. Jag jobbade dock på i två veckor eftersom jag visste hur sårbart det var nu när personal sagts upp och vi var för få redan från start.
Förra veckan så fick jag så hög feber och influensasymtom - mådde riktigt jäkla uselt och fick ringa in och sjukanmäla mig två dagar.
Sedan fick jag höra att mina pass den här veckan ändrats "pga din förkylning". Jaha? Jag bråkade inte om det - ny på jobbet och allt. Men summan av kardemumman var att jag nu blev utan pass den här veckan. Och IDAG får jag ett MAIL från chefen som kräver ett sjukintyg för den förra och denna veckan. Jag förklarar att jag bara pratat med sjukvårdsrådgivningen och att de knappast har några journaler på det - och att jag dessutom inte varit sjuk denna vecka, utan att det isåfall blivit ett missförstånd.

Får som svar att "Vi behöver inte tjafsa om det här, se till att fixa ett intyg bara - det kan de skriva ut."

Jag blir vrång, för jag blir lätt det. :o Och säger vad jag tycker och tänker - att det känns fördjävligt att de misstror mig när de sett och hört med egna ögon och öron hur sjuk jag varit och att jag ställt upp till 100% från dag ett trots kaos.
Att min sjukdomsperiod är kortare än 7dagar (även om man räknar passen den här veckan - ons+tors förra veckan och mån+tis denna) och därför inte kräver ett intyg och att jag inte kan fixa fram ett sådant eftersom jag bara pratat med sjukvårdsrådgivningen och de knappast har det i någon journal (jag uppgav inte ens något personnummer liksom.). Och att de, om jag blir sjuk igen, får väl kräva intyg från dag ett (men att jag då räknar med att de står för den kostnaden) men att jag inte kommer kunna ordna något för den här perioden.

Jag blir förbannad och ganska ledsen över att bli misstrodd - har innan bara fått gott betyg från alla håll på arbetsplatsen liksom.
Men så blev jag en smula osäker - Har jag fel? Kan de kräva ett intyg i efterhand? :crazy:

(anonymt nick för att undvika tjafs vid en ev. googling.)

jag skulle nog svara ett rungande NEJ på frågan om man kan kräva ett läkarintyg i efterhand. Läkarintyg från första dagen kan en arbetsgivare kräva om man har upprepad korttidsfrånvaro. Då ska man också via rehabsamtal fått reda på det i förväg....
Kontakt med facket vore väl nästa steg för dig...
 
Sv: Sjukdom - intyg?

Rent generellt nej på att de kan kräva intyg i efterhand. Sjukdomsperioden räknas dick från den första dagen du var sjuk, oavsett om du sedan inte haft ett enda arbetspass på en vecka så kan arbetgivaren kräva (vilket de flesta gör) läkarintyg sjunde sjukdagen. Sjukdagarna tickar ju på även om du inte har något arbetspass just den dagen.
 
Sv: Sjukdom - intyg?

jag skulle nog svara ett rungande NEJ på frågan om man kan kräva ett läkarintyg i efterhand. Läkarintyg från första dagen kan en arbetsgivare kräva om man har upprepad korttidsfrånvaro. Då ska man också via rehabsamtal fått reda på det i förväg....
Kontakt med facket vore väl nästa steg för dig...

Jag hoppades slippa dra in facket.. Men skönt att höra att jag verkar ha rätt i allafall!

Rent generellt nej på att de kan kräva intyg i efterhand. Sjukdomsperioden räknas dick från den första dagen du var sjuk, oavsett om du sedan inte haft ett enda arbetspass på en vecka så kan arbetgivaren kräva (vilket de flesta gör) läkarintyg sjunde sjukdagen. Sjukdagarna tickar ju på även om du inte har något arbetspass just den dagen.

Jo men det vet jag ju, men jag hade ju kunnat jobba nu fast de har gett bort mina pass. Så med deras räkning kom jag upp i 6sjukdagar och är frisk från och med den 7:e.

Det finns ingen som kan ge sjukintyg i efterhand, så det är omöjligt för dig att lösa.

Precis vad jag också vill hävda. Får väl se vad sjutton som händer nu. =/
 
Sv: Sjukdom - intyg?

Jag hoppades slippa dra in facket.. Men skönt att höra att jag verkar ha rätt i allafall!



Jo men det vet jag ju, men jag hade ju kunnat jobba nu fast de har gett bort mina pass. Så med deras räkning kom jag upp i 6sjukdagar och är frisk från och med den 7:e.



Precis vad jag också vill hävda. Får väl se vad sjutton som händer nu. =/


Om du varit sjuk i färre än 7 dagar så ska du inte behöva ett läkarintyg... Naturligtvis måste du också till arbetsgivaren anmäla när du är frisk igen och åter till arbetet... om du går på någon form av fast schema/rad så måste arbetsgivaren se till att du snarast får tillbaka dina pass....
 
Sv: Sjukdom - intyg?

Nä man kan inte begära in sjukintyg i efterskott. Däremot kan en arbetsgivare begära in det från dag 1 om dom vill. Det är ovanligt att det fungerar bra med anhöriga som arbetsledare eller assistenter. Tyvärr har jag ofta (inte alltid) upplevt att anhöriga motarbetar och trakasserar både brukaren och dess assistenter.

Det enda du kan göra är att snabbt som ögat byta jobb innan du blir galen. Det är ingen ide att ställa upp för att det finns för lite personal, på sådana arbetsplatser kommer det aldrig att finnas nog många av naturliga orsaker :(

Söker man jobb som Personlig Assistent så ska man både lämna referenser men man ska också "ta egna" från arbetsgivaren. Man kan fråga tex hur länge övrig personal eller den man ska ersätta har arbetat där? svaret på den frågan säger ofta rätt mkt. Finns det några anställda som har barn? Det är inte ovanligt att "brukaren" säger upp sina assar när de är gravida.

Där jag jobbar nu är vi 6 st anställda som har jobbat där mellan 3 och 22 år allihopa har barn i olika åldrar. Behöver väl inte nämna att dom anhöriga är mån om brukaren och därför även om hans förlängda armar, assistenterna :)

Och nej det är ingen ide att vända sig till facket de kan inte göra i princip någonting mot galna anhöriga. Kommunal har skrivit så djävla dåliga avtal för oss så man undrar om dom alls tittade på dom när dom kom till. I alla fall här uppe i Boden är det ingen ide att vara med i facket för oss assar, vi får ingen hjälp alls, om man ringer med en fråga så får man veta att man ska fråga arbetsgivaren! Nä i alla fall här kan man spara pengarna till annat... Dessutom har vi som sammansvetsad arbetsgrupp mkt förhandlings utrymme med vår snälla arbetsgivare, vilket gör att vi oftast får bättre villkor än vad vårat avtal ger.

Nu gäller det för dig att rädda ditt skinn och dra därifrån fortast möjligt till en arbetsplats som uppskattar dig.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 602
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 084
Senast: Blyger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 177
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp