P
prallan
Ajdå, sorry!Jag är för kort för att använda vagn och de är så fruktansvärt osmidiga! rullkorg funkar med nöd och näppe eftersom jag måste böja mig ner varje gång jag ska lägga nåt i kassen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ajdå, sorry!Jag är för kort för att använda vagn och de är så fruktansvärt osmidiga! rullkorg funkar med nöd och näppe eftersom jag måste böja mig ner varje gång jag ska lägga nåt i kassen...
Men det kan ju inte du vetaAjdå, sorry!
Men det kan ju inte du veta
Nej, men de är verkligen otroligt smidiga. Har sett dem på ett Willys här i stan. Kanske skulle föreslå det...Har din butik inga korg-vagnar? "Min" Willys har en mindre variant av vagn som är till för att sätta en eller två korgar i. Väldigt smidigt när man bara ska handla lite grejer.
Nej, men de är verkligen otroligt smidiga. Har sett dem på ett Willys här i stan. Kanske skulle föreslå det...
Är ju oerhört smidigt att skanna och man slipper som regel att stå i kö, bättre flyt helt enkelt. Jag skannar på Ica, Coop och Willys.Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare...
Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?
Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför
Någon nisse är det ju som installerar och underhåller maskinerna och datorverket, ser till att det går rätt till osv. Sen har man också börjat mer och mer med t.ex. internet handel och då får någon annan nisse ansvara för det och plocka varor osv åt de kunderna.Nej, vad är det för många nya arbetsuppgifter som tillkommer pga att kunderna självscannar, förutom det självklara i ett det står en person som hjälper till/kontrollerar vid utgången och någon som hänger tillbaka pistolerna? Det vore trevligt om någon av alla de som verkar tycka att jag vill kassapersonalen illa, ville förklara vad som tillkommit i arbetsuppgifter i och med självscanning och -utcheckning istället för att bara kalla en för bakåtsträvande. Och enkelspårigt är väl det sista jag skulle kalla att sätta arbetsmarknadsutvecklingen i perspektiv. Berätta istället för att etikettera. När jag är övertygad om att jag verkligen gör matbutikspersonalen en tjänst kan jag överse med tiden och böket det tar mig och börja självscanna jag med, men hittills i tråden har ju ingen kommit med någon direkt substantiell information om detta. Jag har därför bara informationen från de en handfull kassaarbetande jag har känt i livet, att gå på. Deras snack i fikarummet var inte sådär jättepositiv, men det var över 5 år sedan, dessa personer var unga och fräscha i kroppen och de hade säkert inte all information om bakgrunden till besluten i deras butiker. Men det är allt jag har att gå på, tills någon annan kommer med bättre information.
Jag har nu äntligen efter lång tid tagit mig för att registrerar mitt kort och självscanna mina varor på ICA
Tredje gången jag handlade gjordes en koll om jag gjort rätt.
Jag tycker det är supersmidigt och undrar nu varför jag inte börjat tidigare...
Jag tycker att många som handlar använder sig inte av självscanning, det verkar inte särskilt vanligt och jag undrar lite varför?
Ni som väljer att scanna och ni som väljer att inte scanna får gärna motiverar varför
Nej, vad är det för många nya arbetsuppgifter som tillkommer pga att kunderna självscannar, förutom det självklara i ett det står en person som hjälper till/kontrollerar vid utgången och någon som hänger tillbaka pistolerna? Det vore trevligt om någon av alla de som verkar tycka att jag vill kassapersonalen illa, ville förklara vad som tillkommit i arbetsuppgifter i och med självscanning och -utcheckning istället för att bara kalla en för bakåtsträvande. Och enkelspårigt är väl det sista jag skulle kalla att sätta arbetsmarknadsutvecklingen i perspektiv. Berätta istället för att etikettera. När jag är övertygad om att jag verkligen gör matbutikspersonalen en tjänst kan jag överse med tiden och böket det tar mig och börja självscanna jag med, men hittills i tråden har ju ingen kommit med någon direkt substantiell information om detta. Jag har därför bara informationen från de en handfull kassaarbetande jag har känt i livet, att gå på. Deras snack i fikarummet var inte sådär jättepositiv, men det var över 5 år sedan, dessa personer var unga och fräscha i kroppen och de hade säkert inte all information om bakgrunden till besluten i deras butiker. Men det är allt jag har att gå på, tills någon annan kommer med bättre information.
Hmm auto-correct... Avstämningar ska det så klart varaMåste ha varit jobbigt när dom stängde av dig
Så på det hela så skulle jag säga att självscanningen har skapat fler arbetstillfällen totalt sett.
Förstod det.Hmm auto-correct... Avstämningar ska det så klart vara
Jag har självscanning hos ALLA butiker jag handlar i.
Det började med att jag var så jäkla trött på kassörskorna (helt utan servicekänsla) på Coop, och insåg att det fanns ett enkelt sätt att bespara mig den tröttheten. Det var fantastiskt och befriande alldeles, alldeles underbart.
Visst har dom fått nya arbetsuppgifter med självscanningen.
Som du säger någon vid utcheckningen /kontroll samt någon som tar scanners från utcheckningtornen och fyller på i Scannerväggen.
Även personal i "förbutiken" som ska registrera upp kunder i systemet och hjälpa kunder när dom har problem med scannern.
Sen måste du ha en organisation bakom som tar hand om trasiga enheter och ser till att skicka dom på reparation samt rengöring av scanners och vaggorna i scannerväggarna.
Vara "first line support" vid krångel /fel i systemet när kunder kommer och säger att det inte fungerar.
Vidare har personalen en del jobb i systemet och se till att varornas steckkoder / erbjudanden finns i systemet.
Så visste har de blivit mindre tunga jobb för personalen så som att sitta i kassan.
Eftersom att flödet genom butikens kassor blir snabbare med självscanning så behövs ju inte lika många i kassorna och man kan dra ned på kassapersonal , dom som är kvar har ju lite mer kvalificerade jobb eftersom dom måste kunna t.ex. självscanningssystemet.
Det kostar ju en hel del att installera in självscannings systemet i butik också.
Sen finns det ju en organisation bakom butikerna som hjälper dom vid fel och ser till att det fungerar mot alla centrala systemen som finns bakom butikerna.
Så på det hela så skulle jag säga att självscanningen har skapat fler arbetstillfällen totalt sett.
Finns det inga såna där små vagnar för barn? Såna med en flagga?Jag är för kort för att använda vagn och de är så fruktansvärt osmidiga! rullkorg funkar med nöd och näppe eftersom jag måste böja mig ner varje gång jag ska lägga nåt i kassen...
Tack för ett utförligt svar! Finns det några siffror på hur tjänsterna omfördelats? Det blir ju som du skriver en viss förskjutning i vilken utbildning och kompetens som de nya tjänsterna kräver. Och finns det några kvalitativa studier om hur förändringen påverkat personalen? Framtidsprognoser?
Sen kommer det nog bli mer att man använder sin egen smartphone med en app så kan man ha sin inköpslista och få erbjudanden direkt i telefonen...
Har man telefonen med sej kan man ju idag göra det mesta ... beställa på nätet, bankärenden , app:ar finns ju för allt möjligt så mer blir det nog på den sidan..
Finns bl a på Willys i Lund. Suger fetluva.
Man sätter korgen på vågen, scannar, lägger ner varan i kassen. Diffar det i vikt mellan steg 1 och 3 får man inte scanna nästa vara. SÅÅÅÅ störigt.
Det finns alltså en begränsning för antal varor, eftersom man måste placera korgen på vågen för att få börja. Ingen vagn där inte.
Finns det inga såna där små vagnar för barn? Såna med en flagga?
För min del är det skönt att slippa packa upp och ner varorna 4 ggr då jag har handlat mycketEtt annat enkelt sätt är att välja de butiker som har ett effektivt kassasystem.
När de började med självscanning här i stan så skulle alla lockas över att prova och jag misstänker nästan att man medvetet försämrade kassaservicen. Och "nej, jag är inte ett dyft intresserad" bemöttes med suckar.
Men nu tycker jag att det funkar utmärkt i de flesta butiker. Jag ställer mig i kassor med beredda kassörskor och andra kan ställa sig i kön till betalning av sin självscanning.
(jag använder dock snabbkassor de få gånger om året jag har få antal varor.)
Ett normalt besök på Maxi eller Coop blir två varv med överfulla största megavagnen.