Men om kunderna utför arbetet själv, så behövs väl rimligen mindre personal? Nu medan vi kunder håller på att lära oss så blir det nog lika mycket tid för hjälp och kontroll, men om 10 år så är väl planen att det ska vara mindre personal i kassan? Eller du tror att handlarna gör detta enbart av arbetsmiljöskäl, inte för att kunna ha mindre kassapersonal på sikt?
Ja, det gör jag. Jag har alltid det perspektivet med mig, när jag väljer om jag ska köpa in flytthjälp, städning, renovering m.m. Ibland gör jag det själv, och ibland betalar jag någon annans lön. Det är tråkigt om du sällan hör det argumentet, tycker jag. Rationalisering och automatisering är bra i att det minskar arbetsskador och gör priset på varorna och tjänsterna billigare, men baksidan är när folk blir arbetslösa (och inte får något annat jobb). Jag menar alltså inte att rationalisering och automatisering är något övervägande negativt, men det är EN negativ effekt om slutresultatet blir färre arbetstillfällen. I praktiken är ju arbetsmarknaden dynamisk och samtidigt som det minskar antal arbetstillfällen på ett ställe så kan det öka på ett annat. Men det krävs ju också att det uppstår arbetstillfällen någon annanstans på arbetsmarknaden, för att det ska fungera, och då arbetstillfällen som de arbetslösa passar för. Det är ju inte säkert att de gamla arbetarna kan ta de nya tjänsterna som uppstår på en arbetsplats vid automatisering.
För att förtydliga: jag är inte mot automatisering, jag är bara för en arbetsmarknad där jag ibland betalar andra för jobb som jag kunde ha utfört själv.
Nja, mer som att jag köper komjölk och nötkött, istället för havremjölk och morötter, om jag vill ha kor betandes i landskapet. Arbetsinsatsen för att producera mjölk, är inte riktigt jämförbart med hur jag väljer att betala mina varor i min närbutik.