Sv: sjalbarn

Vart i Afrika har du varit? Jag har varit i Västafrika. Okej. Jag misstänkte nästan att de började bära barnen så direkt.

Det enda speciella med bärsjälen jag beställde var väl att den var i "rätt" format. Annars använde de också det som fanns tillgängligt :) Sen kunde de utanpå/över knyta en annan sjal så blev det lite snyggt också :D Det kan man ju göra här hemma med!

Jag kanske inte törs berätta för svenska mödrar att barnen satt på ryggen i sjal och så åkte de moped (givetvis hade ingen hjälm) i en helvetisk trafik. Både trångt, mycket olyckor och så dålig luft så många använde munskydd. Å mitt i det alla barn... Det högg rejält i magen på mig ibland...
 
Sv: sjalbarn

Är det någon som kan säga nåt om skillnader å likheter med att bära i sjal respektive bärsele?

Har hört att det är mer avlastande för ryggen att bära i sjal. Och med tanke på att min rygg inte är den bästa, funderar jag på att satsa på sjal istället för bärsele sen när bebis har kommit.

dessutom så verkar sjal vara mysigare på nåt sätt. Barnen verkar komma så mycket närmare än i bärsele.

Men samtidigt pratar svägerskan sig varm om just bärsele.
 
Sv: sjalbarn

Jag har både långsjal och Ergo-sele. Selen är ju klart smidigare att sätta på och ta av. Med ryggknytning av sjalen behövde jag hjälp tills barnet var stort nog att hålla i sig själv...

Jag tycker Ergo-selen avlastar lika bra som sjalen när jag bär på ryggen.
 
Sv: sjalbarn

ok! Tack så mkt!

Jag praktiserade på asyldagis förut och då var det en somalisk kvinna som bar barnet i sjal, men hon hade den lixom knyten runt halsen så barnet låg som i en hängmatta typ!

Är det ingen av er som har bärt så?

Salaam.
 
Sv: sjalbarn

Jag skulle säga bärsjal (och välja sjal "med omsorg" så man får rätt sort). Om du ska ha sele så rekomenderar jag en ergonomisk sele, tex patapum eller ergo. Inte babybjörn; de får man ont i ryggen/axlarna av..
 
Sv: sjalbarn

Jag har också varit i Västafrika, närmare bestämt i Guinea, samt i Östafrika (Tanzania). Där har jag spenderat mkt tid med lokalbefolkningen både på landsbygden och i städerna. Var i Västafrika var du?

Jag såg iofs inga mopedåkande mammor när jag var där, men reagerade på att ungarna var med mammorna på ryggen överallt. Till och med när de bar de stora vattenhinkarna på huvudet så var bebisen med på ryggen.
 
Sv: sjalbarn

Det blir nog att satsa på en sjal. :)

Nu gäller det väl bara att hitta rätt sort oxå. Är ju en mindre djungel i mina ögon. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 163
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 226
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp