E

Edgar

Har någon i detta forum erfarenhet av att bära sin nyfödda i sjal, har läst lite om det på baby siter. verkar naturligt att bära sitt barn på det viset när de är så små istället för att det ligger i vagnen.

Det har ju ändå varit inne i livmodern under lång tid och är vana vid all den värme, dofter och ljud. Sen åker de ut i en vagn ;)
 
Sv: sjalbarn

Jag bar Emma mkt i sjal när hon var riktigt liten. Väldigt praktiskt om inte annat! Framförallt när vi åkte nånstans - hade aldrig vagnen med oss. Tyckte att det blev tryggare för henne att sitta så nära när det var många intryck runt omkring. Hon älskade att sitta i sjalen! Men det gör hon inte nu längre, väldigt aktiv dam som inte vill vara stilla mer än nån sekund i taget.

Kommer att använda sjalen direkt på BB till nästa unge.

Och tycker man att sjal är bökigt finns det ju bla ergonomiska selar som tex Ergo som man kan använda till nyfödd med en speciell infant-insert.
 
Sv: sjalbarn

Vi började sjala när sonen var en vecka ungefär. Praktiskt och mysigt! Han sov så gott på promenaderna i sjal innanför jackan. Smidigt att inte behöva ha vagn att köra omkring med när det var massa snö på vägarna.
 
Sv: sjalbarn

Tack för era svar! Låter bra!
Upplevde ni att era änglar skrek mindre när de har så pass mycket mer närkontakt ?
 
Sv: sjalbarn

Började sjala direkt och använde sjalen dagligen i timmar hela första året. Bär fortfarande barnen (de är snart 3 och snart 2) men då i en ergonomiska sele, då den elastiska långsjalen blivit för vek.

Jag rekommenderar helt klart sjal, om man själv och barnet trivs med det så blir föräldralivet otrooooligt myckt lättare!

Ja, mina skrek inte alls, om det inte var så att jag inte kunde tillfredsställa deras behov (tex om de hade ont och jag inte kunde hjälpa). Om jag däremot försökte lägga dem ifrån mig när de sov, eller lät dem ligga på golvet och "leka" så skrek de i högan sky. De är långt ifrån några klängrankor idag. De har tvärt emot vad alla olyckskorpar sade utvecklat en nästan jobbig självständighet - de rymmer ifrån mig när vi är ute. :D De sover oftast själva i egna sängar (trots att vi samsovit hela deras liv fram tills för en månad sedan) och så vidare. Jag resonerar som så att om man kan överfylla dem med närhet och trygghet den första tiden så har man igen det senare, men man kan stöta på motstånd från mer konservativa åsiktare...
 
Senast ändrad:
Sv: sjalbarn

Tack för era svar! Låter bra!
Upplevde ni att era änglar skrek mindre när de har så pass mycket mer närkontakt ?

Jag upptäckte inte sjal förrän mitt skrikmonster var 8v och jag höll på att gå i taket. Sjalen var en sån befrielse! DÄR var ungen nöjd och skrek inte, dessutom blev jag fri att använda mina armar eller faktiskt våga gå nånstans utan att folk vände sig om och trodde jag var barnmisshandlare...
 
Sv: sjalbarn

Vi fick inte våran sjal förrän lillen var lite mer än 2 månader och från den dagen bodde han mer eller mindre i sjalen tills han började krypa då han var 7 månader. Han blev ett helt annat barn och mamma och pappa lungnare och fick mindre bekymer. Innan vi fick sjalen ville jag tex. inte gå på promenad själv eftersom han aldrig var nöjd i vagnen mer än 15 minuter och han somnade inte förrän vi tog upp honom. Så då var det lättare att vara två, en som körde vagnen och en bar barnet. Han både ammade och sov i sjalen under våra långpromenader och vagnen användes inte igen förrän han var över ett år. Efter varje försök att få barnet att sova själv i spjälsängen blev det bara mer gråt och skrik och frustrerade föräldrar. Men då han fick sitta i sjalen ett tag så blev alla nöjda och lugna. Han åker fortfarande sjal några gånger i veckan nu när han är snart 2 år och somnar och sover själv på eget intiativ.
Med nästa barn kommer sjalen att användas från första dagen. Sjalen är nog det enda jag inte skulle vilja vara utan till en lite bebis.
 
Sv: sjalbarn

Hej!
Kan inte nån vara så snäll och lägga in en bild så man får se hur det ser ut? :)

salam
 
Sv: sjalbarn

En sån här SINOsjal använde jag till dottern de första månaderna, började när hon var 2 dagar gammal.
SINO_havssav_pappa.gif


Förra gången jag bar var dottern drygt 8 månader, hon är inte så mycket för att sitta i vagn eller bli buren. Det jag skulle använda nu är vår ergo sele, kan man se här
http://www.mallgroda.se/sjalvisning.htm
 
Sv: sjalbarn

Det finns massor av olika sjalar, jag har bara haft vävda långsjalar som är stadigare än trikåsjalar, men kanske lite mindre mysfaktor...
Men jag kan lägga in några bilder, och sedan kan jag tipsa om www.sjalbarn.se där det finns ett galleri, och en massa andra tips om hur man bär och hur de ser ut.
20183729.jpg


photobucket krånglar, men ialla fall en bild ur en lite konstig vinkel.. ;)

Jag instämmer i den positiva kören, sjalen är suverän och jag bar från Freddan var fyra dagar, jag vågade inte riktigt på bb, om jag mot allförmodan skulle få ett barn till så skulle jag bära på BB oxå!
Jag bara ångrar att jag inte hittade sjalvärlden med Elin för till henne hade jag verkligen behövt det, henne kånkade jag runt i en Babybjörn och hade grymt ont i axlar och rygg...
 
Sv: sjalbarn

Jag är sjal- och selbärare :banana:

När N var liten bar jag i en elastisk långsjal av modell ModyWrap (ser ut som den som mino har på bild).

Men jag har även burit i hemmasydd långsjal...:

phpwf6g9r.jpg


...MeiTai...:

phpuaesth.jpg


...och Patapum (sele):

phpbkm64l.jpg


N trivdes otroligt bra i sjal när han var liten. Han kunde slappna av och somnade snart när jag traskade omkring med honom hemma.
Dessutom har han aldrig trivts med att ligga i vagnen, så liggdelen är sparsamt använd eftersom vi valde att bära honom i stället.
 
Sv: sjalbarn

sjalen var det som gjorde att vi överlevde Emmas kolik!! bar henne hela dagarna första månaderna...
 
Sv: sjalbarn

<------ Jag har sonen i sjal på min användarbild.

Vi började med sjal när lillen var två veckor. Vi hade knappt överlevt utan den. Lillen ville ha närkontakt nästan dygnet runt de två första månaderna. Tack vare sjalen kunde jag vara nära sonen samtidigt som jag fick lite annat gjort.

Sjal.JPG


Nu är han ett år, men älskar fortfarande att bli buren. Fast nu använder vi en Ergo.

mockar3.JPG
 
Sv: sjalbarn

Jag har två kompisar som syr sjalar, då kan man få i lite roligare och tuffare mönster. De började för att de inte tyckte att det fanns passande sjalar för killar att bära sina barn i, så de riktar sig mycket till killar som vill ha lite tuffare bärsjalar.
 
Sv: sjalbarn

Är det så att alla bär barnen på magen?

Jag är nyss hemkommen från Afrika och där bar man barnen på ryggen. Men jag såg inga riktigt små barn, men jag tror att de också bars på ryggen.

Jag reagerade över närheten som alla barn fick!

Men jag tänkte också på hur det fungerar med nacken när de är så nyfödda och att benen spretar ut så åt sidorna :p

Precis innan jag åkte hem så beställde jag en bärsjal (om jag inte får barn så får det väl bli ene duk av den ;)) Den är handvävd och lite tjockare. Annars bar de barnen i vanligt tyg.

Det var en rolig diskussion när de frågade hur vi bar våra barn om vi inte använde sjal. Vi försökte förklara vad en vagn var och jag vet inte vem som tyckte att vem var tokigast :p
 
Sv: sjalbarn

Jag började bära på ryggen vid ca 6 mån ålder.

Riktigt små bebisar lägger man ner i vagga istf sittandes. Nacken får stöd av sjalen.
 
Sv: sjalbarn

Man kan även bära de små med benen innanför, upprätt på magen, jag har sett en del som har burit småttingar på ryggen även här hemma.
En afrikansk bärsjal skiljer sig lite från de sjalar som är vanliga har i sverige, även knytningen skiljer sig. Jag vet att det finns en beskrivning på sjalbarn hur man knyter.

Jag började bära på ryggen lite smått från fem månader, men det är mest en smaksak.

Nu ska vi se om bilderna vill samarbeta idag!
Copyof251540091.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: sjalbarn

Jag köpte en bärsjal innan Hanna föddes, men fick inte till knytningarna så bra, så jag köpte en babybjörn active istället :rofl:
Efter ett tag hittade jag tillbaks till sjalarna, och hittade till sjalbarn.se där jag fick mkt hjälp (framför allt genom att gå på sjalträffar och se/få hjälp!).
Efter det bar jag en hel del; långsjal, sele (ergo, patapum toddler), bärpåse, ringsjal och mei tai.

Hanna bärs fortfarande ibland (född jan-05, alltså drygt 2 år gammal), men numera är det mest Mats som bär eftersom jag är gravid och har foglossningar mm.
Nästa barn kommer bli buren från början, den här gången vet jag ju om elastiska sjalar så det blir främst en Sino i början.

Här är några kort på när jag bär Hanna.
hellasgarden.jpg

img_4817.jpg

lila_knut_rygg.jpg
 
Sv: sjalbarn

Jag vet inte om det är likadant i alla afrikanska länder (dom är ju trots allt väldigt olika) men där jag har varit började de bära barnen på ryggen på en gång, alltså när barnen var pyttesmå.
På de flesta ställena använde de inte sjalar utan vanliga kangas, tygstycken eller bara en vanlig handduk.
 
Sv: sjalbarn

Min första bar jag alltid omkring, antingen "slängd över axeln" eller i baby-björn... hon älskade det! Alltid nöjd och tillfreds, alltid med. Hon hängde med så från dag 1!
Min andra var inte lika sugen på att vara med på det sättet, tog ett tag för mig att fatta att han gillade "space" och eget utrymme... bebisar ska ju vara nära! Nä, det blev till att släpa omkring vagnen i hagen med honom... :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 163
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
701
Senast: ryujaneiro
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 226
Senast: Blyger
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 595
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp