Sv: Sitta och rida rätt på ryggen = freestyl
Och här sitter jag och tror att i princip all skolning går ut på att till slut göra utrustningen överflödig. Att de flesta har som mål att i alla fall Kunna arbeta sin häst löst. Sen huruvida man vill göra det regelbundet eller om man ens når dit är upp till var och en.
En häst som går i skogen (obs, då menar jag offroad, över stock och sten) arbetar sig själv, lämpligast på lång tygel i fri form. Den lyfter på benen, tittar var den går, klättrar, lär sig själv att arbeta med sin balans och sin kropp. Jag skulle vilja träffa den som är duktig nog för att hålla en tillräckligt bra kontakt i tygeln offroad för att inte störa hästen. Det kan inte vara särskilt många. Jag rider ut i skogen av just exakt den anledningen, det ger hästen en utmärkt möjlighet att arbeta genom hela kroppen utifrån sina egna förutsättningar och så försöker jag störa så lite som möjligt. Då gör det knappast nån skillnad om man har träns och sadel eller inte. Såvida man kan stanna och styra.
Vad gäller ridning på banan tycker jag det är ganska simpelt. Vill man rida sin häst i en bra form på träns, då försöker man lära sig det. Vill man rida sin häst i en bra form utan träns, då försöker man lära sig det. Idealt sett med kompetent hjälp, vilket tyvärr inte alltid är lätt att hitta. En häst i en bra form är alltid en häst i en bra form. Oavsett utrustning. Samma gäller en häst i en dålig form.
Personligen ser jag hellre en rörelse som strävar efter att hellre göra för lite än för mycket framför en där man hellre drar på en hjälptygel för att försöka lösa problemet. Du säger själv att du går med på att det går att rida hästen i en bärig form utan träns. Jag har sett flera andra göra det, har själv gjort både piaff, passage, byten och lite annat i en bärig form utan träns. Så uppenbarligen går det och man behöver inte vara nån stjärna för att klara det. För det ska gudarna veta att jag inte är.... Jag ser inte riktigt vad ditt problem är med Freestyle? Folk strävar efter att komma närmre hästen, få en närmre kommunikation och större samvaro. Vad är felet med det?