Sitta och rida rätt på ryggen = freestyl

Sv: Sitta och rida rätt på ryggen = freestyl

Sanio: Freestyle riding (observera stavningen) innebär att rida sin häst utan träns eller grimma. Du kan rida med eller utan sadel. Sök på youtube så hittar du flera klipp som visar VAD du diskuterar. Jag undrar hur många som rider freestyle du träffat på för de växer inte på träd precis... Det är bra att veta vad du diskuterar innan du ger dig in i diskussionerna...

mackan: tack! exakt vad jag tänkte, men inte orkade skriva :)

jag tycker du har fel.
Jag är väldigt säker på att de hästarna som rids sk freestyle har mindre skador än de hästar som bara går o böjer på nacken med hjälp av diverse skarpa bett o hjälptyglar, vilket är betydligt vanligare o värre.....

Minns en film jag såg där de hade en häst på löpband för att mäta ryggaktiviteten. Den hästen som sprang fritt utan inspoänningar hade bäst ryggaktivitet. Det säger en del tycker jag.

Sköt du ditt istället.

precis.... .

en häst får alla de muskler den behöver av det arbete vi ber den om

Jag tycker överlag att man borde se över sin egen uppfattning om vad en bra form är, oavsett disciplin. En häst ska alltid bära sig i balans men det kan den ju göra på olika sätt. Huvudpositionen är inte det som avgör ifall en häst arbetar i en bra ”form” eller inte. Jag vill att mina hästar alltid ska använda bakkärran och ryggen och arbeta igenom kroppen men vart de har huvudet är inte det viktiga i sammanhanget. I dressyr vill man ha en kortare form, i hoppningen en längre form, i western en lägre form och islandsryttarna vill ha en högre form. Jag tror däremot att alla vill att hästen ska använda sin kropp på ett ergonomiskt vis.

Jag ser inget som helst fel i att arbeta hästen i en fri form så länge den fortfarande bär sig korrekt och som någon skrev sliter ridning på ridbana/i ridhus på ett helt annat sätt än ridning i skog och mark. Fromen sitter inte i halsen utan i bakbensaktiviteten och i ryggverksamheten.

Det jag tycker att många missar oavsett disciplin är variationer i formen. Många sitter och tränar på den eftersträvade formen och trimmar timme ut och timme in. Eventuellt har hästen och ryttaren hittat TVÅ lägen (en låg och en hög) som man varierar mellan.
Jag anser att man ska variera formen mycket mer än så! Lång, kort, hög, låg, tempo, takt osv ska kunna varieras och kombineras på olika sätt och på olika underlag. Jag tror helt enkelt inte att det är någon enskild typ av form man ska undvika utan snarare den monotona formen som aldrig ändras. Väljer hästen en hög form? – Begär en låg! Det är först när du som ryttare kan, med bibehållen ryggverksamhet, ändra på takt, tempo och form och kombinera hur du vill som du kan rida!

Och här sitter jag och tror att i princip all skolning går ut på att till slut göra utrustningen överflödig. Att de flesta har som mål att i alla fall Kunna arbeta sin häst löst. Sen huruvida man vill göra det regelbundet eller om man ens når dit är upp till var och en.

En häst som går i skogen (obs, då menar jag offroad, över stock och sten) arbetar sig själv, lämpligast på lång tygel i fri form. Den lyfter på benen, tittar var den går, klättrar, lär sig själv att arbeta med sin balans och sin kropp. Jag skulle vilja träffa den som är duktig nog för att hålla en tillräckligt bra kontakt i tygeln offroad för att inte störa hästen. Det kan inte vara särskilt många. Jag rider ut i skogen av just exakt den anledningen, det ger hästen en utmärkt möjlighet att arbeta genom hela kroppen utifrån sina egna förutsättningar och så försöker jag störa så lite som möjligt. Då gör det knappast nån skillnad om man har träns och sadel eller inte. Såvida man kan stanna och styra.

Vad gäller ridning på banan tycker jag det är ganska simpelt. Vill man rida sin häst i en bra form på träns, då försöker man lära sig det. Vill man rida sin häst i en bra form utan träns, då försöker man lära sig det. Idealt sett med kompetent hjälp, vilket tyvärr inte alltid är lätt att hitta. En häst i en bra form är alltid en häst i en bra form. Oavsett utrustning. Samma gäller en häst i en dålig form.

Personligen ser jag hellre en rörelse som strävar efter att hellre göra för lite än för mycket framför en där man hellre drar på en hjälptygel för att försöka lösa problemet. Du säger själv att du går med på att det går att rida hästen i en bärig form utan träns. Jag har sett flera andra göra det, har själv gjort både piaff, passage, byten och lite annat i en bärig form utan träns. Så uppenbarligen går det och man behöver inte vara nån stjärna för att klara det. För det ska gudarna veta att jag inte är.... Jag ser inte riktigt vad ditt problem är med Freestyle? Folk strävar efter att komma närmre hästen, få en närmre kommunikation och större samvaro. Vad är felet med det?

Jadu... att rida i halsring betyder inte att man inte arbetar hästen i form, formen sitter inte i varken bett eller huvudlag. Att rida ut och galoppera och trava betyder inte att man inte rider hästen i form.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 396
Senast: Roxy
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 884
Senast: Ramona
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 885
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar