Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Har missat detta, och börjar med att säga att jag inte fattar direkt vad de säger

Vet inte om jag vågar skriva vad jag tycker, är inte detta The Anja Beran...

Men generellt så tycker jag det verkar som tränare inte beskriver vad man ska göra, utan vad de själva gör

Denna ryttare sitter för mycket på skrevet - hästen kan inte flytta fram sittbenen -. utan stöter på motstånd

den gulbruna är inte rak, den är oregelbunden

SEn kommer en vit häst och där är det ännu värre i ett framåttippat bäcken, och där ser man vad det gör med hästen - ryggen släpps inte upp på den - och den är hur kantig som helst - och som tack för besväret för den ett drag i yttertygeln vid 1.34. Hm hade hon låtit den sätta sig så hade det inte behövts ochjag har inte tittat på kontakten, men den är säkerligen för hård eftersom hästen har öronen bakåt rejält
Hon tappar pibågen - hästen lyfter sig med halsen istället för med manken - och allt detta sitter i svanken på ryttaren

Die feine Dressyr. :crazy: ja jag är ju ett UFO, men det kan aldrig vara Die feine med en ledsen häst. Die feine tortyr möjligen

hästen är spänd halsen kommer upp ideligen och titta på 1.57 hon lutar sig bak och drar den runt

ja - när jag skriver vad jag tycker rent från hjärtat brukar det bli livat här. men fakistk. Detta är en duktig ryttare, men något släpper inte upp ryggen - och jag undrar ofta varför tränaren inte löser grundproblemet :o Förmodligen för att denne inte förstår vad grundproblemet är, för att denne inte har just detta grundproblem själv :crazy:...

Alltså det finns en massa superdukiga ryttare/tränare men eftersom det är en stor kunskapslucka ang människans biomekanik - så blir det som en käpp i hjulet och de ser inte var den sitter

Alla ryttare sitter i samma svank- dvs de har en sadel som inte placerar dem rätt. denna hästen Leo flapprar med läpparna - den hanterar något.

och ja - jag är bukehäxan - men det är så SYND - det går att med ganska enkla medel göra hästen gladare och ryttaren har kuligare på jobbet

jag fattar inte riktigt vad de säger om LEO, men det framgår att han har nått problem och nu ska han in på den rätta vägen

Det är det här som är problemet med hela ridvärlden ALLA anser att de själva har den heliga gralen, men det är för lite kunskap om orsak och verkan :cool:

jag blir deprimerad

jag kan inte svära på att allt sitter i ryttaren - för jag har inte klämt på sadeln, men vem i hela friden uppfann kilbossan:confused:

Vill du slå på mig nu Buffy? Eller är det tom du som sitter på Leo? Då får du "fill me in" på den del av problemet som avhandlas just här

det jag såg när han gick över tygeln var en ryttare som satt på skrevet - med "bollen" bakom sig. genom att vinkla om bäckenet och att använda sin adduktor Magnus så skulle hon ha fått bollen framför sig, dvs hästen framför skänkeln och den skulle ha släppt ned halsen. Nu vill hon hålla ned den med tygeln och det blir motsatt effekt

Så. Alla som är hugade kan slå nu :D Bring it on...

Senast ändrad:

- Det är ju SVÅRT att rida!!!

Håller med dig om att der feine dressur borde vara mer elegant. Men jag har blivit så tråkig på gamla dar, ser sällan något som bara är FINT och som jag kan njuta av.

*Vill verkligen se bra, mjuk dressyr med flow*

/T_B

Jag drar en parallell till dans - de säger aldrig att det går bra att dansa olika, där är hållning hållning, punkt.

Du missförstod nog. Jag menar att många faktiskt använder sätet på helt andra sätt, än det du tex avser, både i o m olika inriktningar, som har andra ideal för sitsen, och i o m att det är så SVÅRT, och svårt att lära ut bättre uppenbarligen, så tävlar många och t o m det går ganska bra, utan en i grunden korrekt sits. Så visst "går " det. Se bara på alla filmer här......

OCh det är där jag anser att Djurjourens genomgång var så bra, för det skiljer nog verkligen även i ideal. Vad är en bra sits i de olika inriktningarna? Uppenbarligen inte samma. Vissa kanske har större medvetenhet än andra om betydelsen, men ändå inte samma.

Sen menade jag inte att JAG anser att det "går lika bra". Då hade jag knappast hållit med. ;)

Men som även TB säger, det är SVÅRT, förbaskat svårt, det kan man inte komma ifrån. Inte ens de skickliga lyckas hela tiden. Men trots det är det ett stort steg framåt att veta vad man strävar efter, tycker jag, och mera om hur man faktiskt kan göra, men sen är praktiken inte så lätt. Särskilt inte för oss som har lärt mer eller mindre fel under alla år, eller i alla fall halvdant.....

Senast ändrad av en moderator:

ja det "går" men se så mycket motstånd det visar :cool:

.....................
HA nu har jag snott Din Smiley :devil:

Men du kan få behålla :rofl: som din specialare

:D

KL
Kom att tänka på Mary Wanless, och hennes tankar om sitsen.
Tyvärr har jag inte kunskapen om vilka som rider med henne som tränare, men det vore hemskt intressant om någon annan vet, eller tom kan länka till filmer med detta.
Som jag fattat det är hon motsatsen till Swift, som ju vill ha avspänning, medan MW förespråkar hög tonus...?

Kan väl lägga till att jag försökte att inte låta alltför negativ, utan lite mera ödmjuk och öppen och främst för hur svårt det faktiskt är....:o

MEN så ödmjuk att jag går med på att man kan samla innan man har bjudning är inte JAG däremot:devil: Det finns gränser:rofl: -------:angel:

Senast ändrad av en moderator:

Som jag fattat det är hon motsatsen till Swift, som ju vill ha avspänning, medan MW förespråkar hög tonus...?

Det där är också svårt tycker jag. Det är omöjligt att ta in allt, vi behöver etapper i inlärning och få saker att fokusera på samtidigt om det ska bli någon hållbar förändring.
Efter att ha läst swifts första bok och studerat den ingående (dock länge sen! ;) så i nuläget känner jag mig inte påläst) testat flera av övningarna och försökt hitta egna "tänk" som fungerar på ungefär samma sätt, då blev jag lite -för- följsam upplevde jag.

Det är först på senare år för nuvarande tränaren jag fått fokusera på tonus. Och då behövs det iofs verkligen på min häst, fungerar väldigt effektivt.
Efter att ha upplevt det så förstår jag vikten av en stabil hållning på ett annat sätt (men som sagt - jag har inte stött på hästar som varit lika svåra och tydliga på den biten heller, denna häst känns som en läxa jag behöver lära, på många sätt! ;) ) och nyttan av att ha en mer fast hållning, samtidigt som den är rörlig -åt de håll man vill att hästen ska röra sig.

Fast jag tycker de är kompatibla, eller snarare att man kan plocka det bästa från Sally och det bästa från Wanless

hon är helt klart underskattad, men tycker hon har fel i en del....

men här är hon på ett klipp, jag har lärt mig massor av henne
http://www.youtube.com/watch?v=zKegtey1MFQ

Sedan angående avlsappnad versus Tonus - tricket är att veta var man skall ha tonus - och när
och var man inte ska ha tonus

Men du. Varför skulle jag vilja slå på dej. Hade faktiskt hoppats att just du skulle svara just om sitsen.
(skippa tjatet om att du e bukehäxan så går det lättare att läsa ;)

Tycker det mesta av ditt inlägg var supertänkvärt!! Har sett filmen flera gånger och håller med om oregelbundenheten. Det e flera hästar på videon som tappar takt då o då. Vet inte om du såg det Men jag ställde en fråga om deras lösgjordhet tidigare. Tycker den har brister. För mig e det lättare att se på hästen än på ryttaren. Jag fick flera inputs av dina kommentarer. Har faktiskt svårt att lita på det jag ser, särskilt när detta ska vara så bra och det e vad jag får höra. Tänker mest på hennes sits här. Fast från min synvinkel har Anja bra sits. Kanske har hon för mkt svank men har inte tänkt på det :) håller med om övriga två dock.

E inte jag som rider Leohästen men i filmen berättar man om dess dåliga rygg och tygelhälta och svårigheter att gå i form. Din tolkning e korrekt. jag tycker dock att hästen går mer rytmiskt senare.

Övrigt håller jag med om att pållarna ser lite ledsna ut. Filmerna igenom är det mkt allvar och mkt ryggning mkt länge. Dock skulle jag inte kunna säga så mkt om sitsen. Detta förstår jag dock inte
Förmodligen för att denne inte förstår vad grundproblemet är, för att denne inte har just detta grundproblem själv
Kan du förtydliga?
På clinicen jag var på sa hon att sadeln inte var så viktig, såvida inte hästen hade ryggproblem. Det tror jag dock ingen höll med om. Varning för viss språkförbistring. Kan ha missuppfattat.

jamen precis - jag var helt wobbly i sidled - fick bakläxa :devil:

var det inte du som skrev om två käppar?

Det gäller ju att veta vad man skall släppa igenom och var man skal vara tydlig i sin ram. stänger man alla dörrar utom uppåt så blir hästen rak och får ha sin pilbåge

snorsvårt, eller fetsvårt, eller vad det heter nu för tiden

De flesta fritidsryttare är väl generellt mer i undertonus än övertonus också?

kl

Image11.gif

Tyckte väl att jag kände igen de här! Fast de är bättre avbildade i Müselers "Ridlära"

Först - det var någon som skojjade om bukehäxa - och jag tyckte det var roligt. jag har känningar inom kriminalvården där talar man om en "hinsehäxan" så det är inside skämt (hinse = hinseberg)

Såhär ang det du inte förstod. Anledningen att jag "vet" vilken inverkan mitt bäckens possiton har på hästen är ju att jag själv är svank- jag har en häst som är om inte svank så med böjd rygg.
Arbetar den så, blir den ett ånglok som inte går att svänga. och folk har kallat den hård i munnen - men det är fjädringen som inte är på...

jag är ingen världsmästarryttare som glider runt på en räkmacka utan har fått jobba mycket med min sits och laborerat mycket själv - därför är jag medveten om att två centimeter hit och två centimeter dit gör en djävla skillnad.
Jag har också ridit hästar med problem (skelettdefekter) och blivit ännu mer medveten om vad de behöver - och vilka fysiska hinder min kropp skapar om jag bara sitter som min taskiga normalhållning tycker är bekvämt

Därför är jag medveten - för att diskrepansen är så stor - det blir apfel om jag åker häst - och djävligt bra (säger jag som är ödmjuk :p) om jag får stil på det

Världstjärnorna - har redan från början rätt schyssta förutsättningar - så de behöver inte fundera så mycket övervad som skulle hända om de provade 2 centimeter annorlunda

det går rätt skapligt ändå så de ligger inte och pluggar biomekanik på nätterna :D

Det du sa om sadeln - tycker jag belyser det jag skrev tidigare - de undervisar i något som om det vore en sanning- men det är bara deras åsikt

Senast ändrad:

Sedan sadel kan jag babbla om i timmar

skall se om jag hittar en bild....

här är ytterlägena i ryggswing

dvs
flexion
Kopia2avgalopp.jpg

och extension
galopp.jpg

det gröna är manken :D men om du tittar på överlinjen så ser du ngt stiliserat hur stor förändring det är i den (om sadel och ryttar tillåter...)

För det är såhär att hästen kliver in med bakbenet och det tar med sig bäcken och sedan kota för koata bakifrån - det är en dominoeffekt som antingen tillåts eller inte :eek:

Jag har lite "fusk" för det känns så :devil: mycket på min nordis, om han börjar swinga med ryggen så ser det ut som en tecknad film - och det är jättekul att se andra rida honom så - för det ser helt komiskt ut

ja parentes - det som är grejen är just att det är kota för kota - ryggswing är en rörelse som rullar in bakifrån och den stöter ofta på patrull - i en fettokil på sadelns bossa - eller en ryttare i en aning bakvikt

Det syntes ju så tydligt på den vita, och ryttaren vill hjälpa till och lutar sig bakåt och trycker ned kilen ännu hårdare i länden

jag brukade ha med mig en handduk som jag använde för att lyfta sadeln bort från länden - och tjolahopp - sa hästarna :banana: fast upp- ned enigt bilderna :D

/nu ska jag leka med min boytoy eller toyboy eller vad det heter :o

hejrå

de undervisar i något som om det vore en sanning- men det är bara deras åsikt
men exakt!! Fatta hur pinsamt länge det har tagit mig att inse just det å inte bara säga ja och amen.

Är också svank och har en väldigt rörlig häst. Det blir ajaj om jag hänger med för mkt med mitt bäcken. Hamnar själv lätt på skrev. Försöker tänka i mig en viss stramhet men försöker låta mina höfter ändå släppa igenom rörelsen. Att tänka mer på hur bäckenet är vinklat kan nog göra lite susen faktiskt.

Ja det skiljer i de olika inriktningarna men jag skulle nog vilja påstå att ett korrekt ben, "tyska dressyrbenet" som det benämndes av nån i tråden är ett måste för ALLA ridkonster. Omvridningen, sen kan lodlingjen vara annorlunda men just benets omvridning är viktigt. Ser det överallt. Hästar går bra (för sin gren) om ryttaren har sådana ben. Har de inet det så går de dåligt..

Och Susan, jo det gör ont att få det om man lär in det medan man rider i princip breddryggade islandsponnyer medan man skolar sin sits, de flesta kunde inte ens komma ner på dem:crazy::crazy:
Det är alldelles underbart numera dock för ALLA hästar jag rider känns smala över yggen och jag sjunker typ ner till deras inälvor känns det som:-)

Om man ska vara petig så är det fel att skriva att tårna ska peka lite utåt för det är väl ytters sällan som man rider en rak häst, man siktar ju nästan alltid åt nån form av ställning och då ska ju tårna peka i ställningens rikting. Eller försöker rakrikta en sned häst, då äterspeglar ju benen det oxå....

Fast, tänker.... när man rider unga icke självgående hästar så rider jag oftast med bägge tårna ut för om man vrider om benet korrekt så orkar de inet med samlingen som blir då utan de stannar :-)
Så man får ju anpassa sig lite efter individen liksom.

jamen precis - jag var helt wobbly i sidled - fick bakläxa :devil:

var det inte du som skrev om två käppar?

Det gäller ju att veta vad man skall släppa igenom och var man skal vara tydlig i sin ram. stänger man alla dörrar utom uppåt så blir hästen rak och får ha sin pilbåge

snorsvårt, eller fetsvårt, eller vad det heter nu för tiden

Ja, kräver sina muskler och disciplin! :angel: Två käppar i ryggen var det ja, som väl eg. går mellan axlar och höftknölar.
Det svåraste tycker jag är att hitta kopplingarna. Hitta vilka nerver som styr vad i egna kroppen, eller att få dom reagera öht. Och när man väl hittar det, så plötsligt rör sig hästen annorlunda och man behöver hålla bättre koll på ännu nästa koppling :p

Bra illustration ang. ryggsvinget, lättförståeligt.

Buffy_: Du menar att de flesta ryttare är kvinnor? :devil: Skojar bara.
(Kvinnor är ju rörligare, och har mindre muskelmassa i regel.)

Jag tror också det är så, men man kan ju rida med lagom tonus och ändå ha fel tonus. Få sitta och kompensera för ens egna sitsbrister.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka