Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tekniken byggde på en urgammal teknik som använts av stäppnomader och orientaliska ryttare sedan hästen tämjdes.
“I must remind the reader again and again to give up old prejudices and to derive the rules for the rider’s position only from natural principles. The unchanging so-called prescribed seat to which many instructors stubbornly adhere is the reason that the art has such a bad reputation. It prevents the student from becoming independent on his horse since with such a seat, he will lack the necessary feeling to be able to correctly evaluate his horse’s carriage and movement. The rider who has been schooled in such a seat will present, after a long struggle, not a thoroughly schooled horse – that is a horse whose natural talents have not only been channelled and made subservient by dressage training but have also been developed by suitable exercises – but a wooden machine which, although working mechanically is devoid of all elasticity and freshness in its way of going. Such horses are certainly not likely to produce enthusiasm for the art because their dull, mechanical way of going fatigues the rider and wears the horse out before its time. For that reason, many riders feel safer and more comfortable on a horse with good conformation that moves in its natural carriage, than on a confused, so-called dressage horse that has been robbed of all its vitality. Whoever does not want to degrade this beautiful art to a mere trade – an art that has been held in high esteem from early times and will continue to be appreciated as long as there is courage and chivalry in the human race – should first be diligent in exercising his own body and making all its parts agile and mobile, so that his stiff limbs will not act as shackles on better understanding and feeling.”
Har ingen bra länk, och middagen är snart klar.
Men förenklat kan man säga att den tidiga tävlingshoppningen använde sig av någon sorts hopkok av engelsk jaktsits och husarsits, man satt i stolsits med långa läder och lutade sig bakåt i sprången.
och tillägger att jag inte läst hela tråden, men delar av den.Det här med sits är en soppa. MÅnga vill så väl, men den sk lodräta sitsen är fel i så många böcker för att det är ryttare som demonstrerar och inte fysiologer.
och tillägger att jag inte läst hela tråden, men delar av den.
Så funderar jag över hur många här tar sig rätten att ordagrannt påpekar vad som är rätt eller fel.
Kort sagt tror jag inte att sitsens utseende, utan hur funktionell den är som räknas. Visst kommer funktionen ur hur sitsen "ser" ut (eller snarare känns in), men eftersom vi alla faktiskt ser olika ut antar jag att det inte finns något optimalt. Våra väldigt olika kroppar kräver helt olika sitser, utsidan kan vara likadan, men är dess funktion då lika hos alla dessa ryttare? Sedan kan man säkert generalisera vissa delar, men jag antar att ju längre man kommer, desto viktigare blir detaljerna, och därmed minskar regelns innebörd? Kanske är det därför sitsen sett så olika ut genom tiderna och även mellan ryttare, för att man sökt efter en funktion inåt och inte perfektion utåt? En tanke bara..
och tillägger att jag inte läst hela tråden, men delar av den.
Så funderar jag över hur många här tar sig rätten att ordagrannt påpekar vad som är rätt eller fel.
Kort sagt tror jag inte att sitsens utseende, utan hur funktionell den är som räknas. Visst kommer funktionen ur hur sitsen "ser" ut (eller snarare känns in), men eftersom vi alla faktiskt ser olika ut antar jag att det inte finns något optimalt. Våra väldigt olika kroppar kräver helt olika sitser, utsidan kan vara likadan, men är dess funktion då lika hos alla dessa ryttare? Sedan kan man säkert generalisera vissa delar, men jag antar att ju längre man kommer, desto viktigare blir detaljerna, och därmed minskar regelns innebörd? Kanske är det därför sitsen sett så olika ut genom tiderna och även mellan ryttare, för att man sökt efter en funktion inåt och inte perfektion utåt? En tanke bara..
Fast det är ju det där som ÄR sitsträning ju:-) Bokstavligt och bildligt:-)
Man måste känna för att kunna förstå man kan inte bara placera en ryttare lodrätt och inte göra mer.
Jag känner bara till Caprilli i samband med "effektivisering" av hoppsitsen. Nu blev jag riktigt nyfiken på gubben. Kan googla förstås - men kan du bidra med ngn bra länk?
Fast en sits där mag- ryggmusklerna håller upp bålen är ett måste för att få en bra fungerande sits samt att kunna vara följsam o i det kunna förstärka upp sin egen enrgi- som är det som hästen känner av så väl.Jag tror efter detta att det handlar om att hitta en inkännande och avspänd sits och kropp, inte att träna sig fram till den genom att sträcka på ryggen som man ofta får höra.