Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Man är inte alls helt avspänd då man måste aktivera sin muskelkorsett.
Fast det är ju skillnad att använda en muskel gentemot att spänna den. Spänning som stress eller muskelarbete. Annars skulle våra hästar inte kunna röra sig när vi ber dem till detta..:idea:

jamen precis

Varje ryttare måste mötas där just den är i sin kropp

Om den är för spänd så hjälper inga sistsinstruktioner alls - och du har helt rätt i att "sträck på dig" bara gör mer pankaka.

en ryttare måste våga lära sig känna - och först därefter försöka påverka - och så småningom därefter behärska hästen via sin egen kropp

Det blir lite klick i kommunikationen när vi alla är på så olika nivå, men jag är helt medm onödoig spänning bort först - annars kan hästen inte vara losgelassen - och det blir pankaka av resten också ingen samling utan tillräcklig avspänning hos ryttaren på rätt ställe.
jag tycker att det är galet att prata om tonus innan ryttaren är losgelassen

Däremot är det ett stadie som jag passerat och kan därför lätt "glömma" hur det var. Vilket är något som många tränare också gjord dvs glömt, och kan därför inte möta elever på rätt nivå

Ofta tror jag också att många tror/anser att det skall vara basics när man börjar göra krumelutter, och många tränare tar för givet att elever förmår saker de inte förmår

Senast ändrad:

Kl
En tanke såhär på morgonen..

Jag får nog säga att många tränare inte har stort fokus eller kanske inte har förmågan att hjälpa till o kunna förklara vad som är en god sits- en som kan inverka bra o hjälpa hästen o inte störa så mkt.

Tyvärr tror jag inte att CR ger så mkt heller i själva inverkan.

Jag tror däremot att det är lättare att sitta bra på en häst som väl jobbar rätt, men det är å andra sidan svårt att komma dit men en ej så väl funktionell sits.

Ska det vara så svårt att skicka eleverna på gym eller träna hemma:confused:

Om man nu ska kräva att hästen håller ihop sin kropp kan den inte ha ngt på ryggen som jobbar emot.

Ser numera ngt som jag inte har sett på många år- där eleven får teknisk hjälp, men rider i en tredje takt- skumpar o även händerna följer med.

Hästen travar för sakta för att kunna arbeta med schwung varav ryttaren stryper tempot ännu mer- skumpar bara mer långsamt.
En häst med sämre trav skulle bara bli mer markbunden o då mkt "bekväm".

Men det går då ej heller att fortbilda sig då hästen inte kan utföra en enda rörelse på ett uppbyggande sätt o med lätthet.

Ryttaren försvårar för hästen eller snarare..gör allt omöjligt att utföra.

Hoppar in i tråden...

Jag upplever att många ryttare har väldigt dålig rörlighet och det kan ibland bero på att de är "för starka" i vissa muskelgrupper. Men det är lite hönan och ägget. Över lag är ryttare extremt dåligt tränade om man jämför med andra idrotter (om nu ridning är en idrott överhuvudtaget, men det är väl en annan diskussion kanske?)

Jag håller med dig i det du säger - hur kan man kräva av hästen att den ska röra sig lätt när man själv är en säck potatis?
Tror iof att det kan vara bra att på olika sätt fokusera på sitsen för att det bidrar till någon slags medvetenhet men till sist handlar det ändå om att börja vårda sin egen kropp. Men fler och fler börjar ju förstå det - jag har flera ryttare på mina corepass nu för tiden :laugh:

Jag har också reagerat på att många ryttare ständigt pratar om att hästen inte gör si eller så. Men väldigt sällan pratas det om sin egen kropp och sina begränsnigar. Än m,indre pratas det om vad man kan göra med sin egen kropp för att underlätta och hjälpa hästen till de rörelser man vill ha. Min kropp är i för jäklig dåligt skick nu så jag har börjat med kondition, växlarpilates/yoga/tai
chi nu när jag ska börja med ridningen igen. En annan sak som glöms bort är ryttarens mentala status. Med det menar jag förmågan att fokusera, att vara medvetande om nuet när jag rider. Att lära sig att känna med sin kropp och koppla bort ovidkommande tankar. Jag menar också att jobba med sina egna tankar om sin/hästens otillräcklighet och annat.
När jag hade min Vinna så gjorde jag en viss meditation om mig själv och om henne, dessutom gjorde jag en mindfulnessövning sittandes till häst. Dels märkte jag att jag själv fick en annan sits och närvaro och därigenom även min häst.
Det sulle vara intressant om någon/några är intresserade av att prova en period och se vad som händer/om det händer något.
Jag kan i så fall PM:a övningarna. :laugh:

Ha det gott i värmen!

Du skriver precis det jag också tänker :bow::bow:

Man tänker hela tiden på hur hästen ska tränas och byggas upp, men glömmer bort sin egen kropp.

Och just "fokus" är ju sååå viktigt. Jag märker det väldigt tydligt på min häst som är känslig. Just nu har vi lite svårt med det här att fokusera, damen ifråga har tagit det lugnt ett par månader (hon ska ha en "bebis" nästa vår:love:) och vi har nu börjat komma igång igen. Men än blir det lite "hipp som happ", jag lyckas fokusera korta stunder i taget och då blir det väldigt bra. Sedan tappar jag fokus och så gör naturligtvis också hästen, hon travar bara runt och är vacker. Sedan fokuserar vi lite till. Osv. Det är skitsvårt när det är för mycket andra tankar i huvudet. :crazy:

Senast ändrad:

Ryttaren måste gymnastisera sej själv också, samt att en häst som arbetar rätt är bekvämare att rida och lättare att inverka på. :idea:

Och så kan man vända på det. en människa som arbetar rätt är bekvämare att bära på och lättare att inverka på. Sa hästen :laugh:

Det är ju det där med hönan o ägget ibland :D

Och så kan man vända på det. en människa som arbetar rätt är bekvämare att bära på och lättare att inverka på.
Det kan vi nog alla enas om :D:bow:
Kan också hålla med om att det är väldigt osnyggt att begära något av hästen om man inte arbetar med sina egna problem. Det är ju precis samma sak!

Men än blir det lite "hipp som happ", jag lyckas fokusera korta stunder i taget och då blir det väldigt bra. Sedan tappar jag fokus och så gör naturligtvis också hästen, hon travar bara runt och är vacker. Sedan fokuserar vi lite till. Osv. Det är skitsvårt när det är för mycket andra tankar i huvudet.
Så känner jag med. I vissa perioder är det mycket svårare, har precis också varit inne i en sådan och då är det dessutom svårt att bryta och avgöra när vi båda presterat max för dagen. Annars tycker jag att det kommer så självklart liksom, när man har en såndär enkel period. Fast det är väl i det svåra vi lär oss mest och tvingas utvecklas, och det är ju fantastiskt roligt!

Och så kan man vända på det. en människa som arbetar rätt är bekvämare att bära på och lättare att inverka på. Sa hästen :laugh:

Det är ju det där med hönan o ägget ibland :D

Och vad är "rätt" då om vi diskuterar olika ideal? :)

F ö är det en sån där formulering som är så vinnande och trevlig men i praktiken så gäller det ju att få hästen så ihop (som han talar om) och det är inte bara att sitta "rätt" det är ju inverkan också- Så visst, alla kan väl instämma i det du säger, beroende på hur man då definierar "rätt" - men riktigt så enkelt är det ju inte sen heller när det kommer till kritan.

Däremot stämmer det alltid att hästen är mer ridbar när den är ihopkopplad och arbetar som en helhet och inte delar:laugh:

"Rätt sits" är när hästen jobbar genom kroppen o i det läget är det upp till ryttaren att lära sig behärska sin kropp i det- utan att störa.

Har hästen varit tvungen att sänka sitt tempo o då måste vara markbunden för att kunna hålla ihop, får man longera hästen o se hur o vad som egentligen är det rätta arbetstempot.

Det är inte meningen att HÄSTEN ska behöva ändra sitt rörelsemönster till det sämre bara för att bli bekväm.
Därför är lättridning viktigt innan man kan sitta ner.
då kan man inte ståsitta- för långa läder i o m att balansen blir nästan lika illa.

fast faktiskt, med ökad kunskap om den mänskliga bion så kan man upptäcka många fler dimensionar av att arbeta rätt genom kroppen

KL

Någon som har ett konkret exempel på en sits som är ett ideal? Eller nära ett ideal? :)

Åh. Tänkte närmast på ridstil men femetta om du får ihop det på alla ;)
Har försökt tänka på vad jag själv har för sitsideal men inte just kommit nånstans.

En idealisk sits är en som inte stör, hindrar samt kan inverka bra.

Den finns bra beskriven o är sen ngt individvariabel.

En idealisk sits är inte god oavsett hur "snyggt" man sitter om man inte kan rida hästen med den. När hästen är snygg under- jag då kommer helheten på ekipaget.

KL

Någon som har ett konkret exempel på en sits som är ett ideal? Eller nära ett ideal? :)

Antar att du menar film? Jag ska leta ikväll... Tänker spontant på några portugiser :) ex vis Rodrigo Matos och Julio Borba (för att ta ett par som är mycket verksamma utanför Portugal).

Men igen - den ska ju vara "funktionell" så det är lite lurigt det där.

Helt med på hur en bra sits beskrivs men tänkte mer på om någon person kan tänkas representera den. Ett sitsideal :laugh: film eller bild eller bara namn.

Yes. Eller bild, men film vore ju trevligt.
Håller med. Det är mkt lurigt! :)
Har sett Borba live och tyckte hans sits såg väldigt anpassningsbar ut. Inte så högljudd som jag upplever en del andra spansk/portugiser. Men har bara sett honom en gång iofs och då på elevers hästar.

Kottas beskrivs av många andra stora tränare ha en idealisk sits

Kottas.jpg

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka