Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Det är ju just den biten Bent missar. Att lära sig rida med sitsen innebär att komma så djupt ner i sadeln att man KAN sitta ner I alla hästar oavsett rundhetsgrad. Det innebär att man i början, typ ett år eller sitter med underskänklarna rakt ut från hästen, allt annat är fysiskt omöjligt. Men sen anpassar sig kroppen, muskler och senor tänjer/roterar sig och underskänklarna liksom faller ner intill hästen.
Det är det som gör att många ryttare sitter med utåtvridna tår/ben. Då kan man komma intill hästen med underskänklarna men man ser ut som Charlie Chaplin. En oskolad sits kallas det.
Den korrekt skolade sitsen tar åratal att åstadkomma och de åren är smartsamma. tittar ibland på bilder från min utbildning. Ser ganska roligt ut men genom åren så ser man hur benen liksom faller på plats.
´

Men precis :eek:
Jag har börjat komma ned i sadeln på min häst men det innebär också att skänklarna står rakt ut :cool:

Antingen rullar de då ut a la Charlie eller så drar jag upp knäna för att kompensera.. Flera år säger du??? Attans... :cry:

Övrigt har jag inget att tillägga.. jag sitter som en kråka men jag jobbar på det iaf. i lördags försökte jag följa med hästen i traven utan att störa och det slutade med att jag var svettig, flåsig och mådde lite lätt illa. Men som han travade. :D

Men nej.. jag läser med stort intresse!!

Senast ändrad:

Jag drar en parallell till dans - de säger aldrig att det går bra att dansa olika, där är hållning hållning, punkt.

Det krävs en hållning för tango, en för jive, och ett tredje helt annorlunda för att dansa hiphop
Det är helt omöjligt att dansa hip hop med tangohållning

:rofl: Det hade varit en syn för gudar att se en jive där de är jordade som i street.. det GÅR bara inte. De skulle aldrig komma upp ur golvet :p

Det är kanske synd att jag dansar just street för där gäller det att vara centrerad och jordad och då spelar det e.g ingen roll vad överkroppen är och gör, jag är ändå "i jorden" och har balans och styrka. Jag tror att de latinska danserna måste vara bättre för ryttare än både street och tex 10 danser där det är lite väl stel och statiskt i överdelen. Det är mer följsamt och man dansar mer MED varandra.. Lite Dirrty Danzing kanske :D

Överför jag det på min häst så måste den ju påverkas av att jag lutar mig utåt eller inåt även fast jag är jordad i mitten av kroppen.

Men dansa borde alla ryttare ändå ägna sig lite åt, för jisses så nyttigt det är för kroppsmedvetande och bålstabilitet!! :bow: Sorry för OT.

Har vi SYTYCD som favvoprogram kanske??

raderat.....................fick inte länken från Facebook att funka

Senast ändrad:

malinsky;13745915 Har vi SYTYCD som favvoprogram kanske??[/QUOTE skrev:
Ursäkta en som kommit hem från semester och kastat sig in i buke-världen igen - men vad är SYTYCD?

Jag som gillar urspårningar och att ge tips ;)
Dans i all ära..... men som ryttare har man väldigt god nytta av Tai Chi :idea:

Totalt OT - men efter att ha läst denna tråd så längtar jag verkligen efter att hämta hem mina damer :bow:

So You Think You Can Dance

själv tycker jag att ridning är som samba i alla fall på min nordis

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka