Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna
Men precis
Jag har börjat komma ned i sadeln på min häst men det innebär också att skänklarna står rakt ut
Antingen rullar de då ut a la Charlie eller så drar jag upp knäna för att kompensera.. Flera år säger du??? Attans...
Övrigt har jag inget att tillägga.. jag sitter som en kråka men jag jobbar på det iaf. i lördags försökte jag följa med hästen i traven utan att störa och det slutade med att jag var svettig, flåsig och mådde lite lätt illa. Men som han travade.
Men nej.. jag läser med stort intresse!!
´Det är ju just den biten Bent missar. Att lära sig rida med sitsen innebär att komma så djupt ner i sadeln att man KAN sitta ner I alla hästar oavsett rundhetsgrad. Det innebär att man i början, typ ett år eller sitter med underskänklarna rakt ut från hästen, allt annat är fysiskt omöjligt. Men sen anpassar sig kroppen, muskler och senor tänjer/roterar sig och underskänklarna liksom faller ner intill hästen.
Det är det som gör att många ryttare sitter med utåtvridna tår/ben. Då kan man komma intill hästen med underskänklarna men man ser ut som Charlie Chaplin. En oskolad sits kallas det.
Den korrekt skolade sitsen tar åratal att åstadkomma och de åren är smartsamma. tittar ibland på bilder från min utbildning. Ser ganska roligt ut men genom åren så ser man hur benen liksom faller på plats.
Men precis
Jag har börjat komma ned i sadeln på min häst men det innebär också att skänklarna står rakt ut
Antingen rullar de då ut a la Charlie eller så drar jag upp knäna för att kompensera.. Flera år säger du??? Attans...
Övrigt har jag inget att tillägga.. jag sitter som en kråka men jag jobbar på det iaf. i lördags försökte jag följa med hästen i traven utan att störa och det slutade med att jag var svettig, flåsig och mådde lite lätt illa. Men som han travade.
Men nej.. jag läser med stort intresse!!
Senast ändrad: