Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

En fantastisk hästkarl:-):bow::bow::bow:
Och precis sånt där som jag försöker lära mig nu....eller rättare sagt min lärare och skolhästen försöker få mig att tro att jag KAN...vilket jag tvivlar på, men jajaja. Såna där snabba svängar är SVÅRT speciellt när det ska samlas ihop efteråt....Men roligt.

Alltså jag ser skickligheten

men jag ser också det som kommentaren säger, och då blir jag ledsen i hjärtat

Sv: Takten och andra tankar.

Här kommer sits från en AR sida

http://www.gavleridakademi.nu/Image11.gif

den i mitten använder sig Carde av för att bromsa framdelen ( om jag förstod honom rätt?)
den sista är vinkla bäckenet i min värld ( hämta in bakdelen)

På hemsidan kallas det neutral, drivande, bromsande

så eh nej inte samma

Va, hade de verkligen skrivit de benämningarna? :crazy:
För i min värld (som jag fått från AR alltså) är det avlastning (oskolad häst, avlastning från jobbet), neutral, samlande.

Som jag tolkar bilderna så är det
belastningssits (för högt skolade hästar)
Lodrätt sits
Avlastningssits för unghästar

http://www.youtube.com/watch?v=ZDXOw7YOWdc

och här är de intressanta filmerna med Nuno Oliveira... :)

Nu rider han bara på de heta lättsamlade hästarna o visar... i vanlig ordning bara piff o puff:crazy:

Jag måste säga att Brinks teknik:bow: att lära in via korta steg är mkt mer sympatiskt.
Det är stor skillnad på hästarnas min o kroppspråk.

Det där är för mkt cirkus.. ja det visades t o m i cirkusmanege.

Jag gillade oxå mkt mer den där filmen som jag lade in- han som red mkt grundridning- förbättrade allt hos hästen.:banana:

KL

Tyvärr hinner jag just nu bara kika lite då och då och inte delta så mycket:cry: Synd för det är så intressant att verkligen titta på vad som konkret faktiskt skiljer, mellan olika inriktningar, kanske möjligen ökar förståelsen för skillnader som man talar om, om alla verkligen tittar på filmer mm.

Kollade på Oliviera. Ja, skicklig ryttare är det. Verkar följsam och mjuk i sin egen kropp. Men lite för "oroliga" hästar, för min smak, saknar den fina kontakten som hästen är nöjd med. Jag ser den inte.

Djurjouren, när jag såg din film tänkte att jag att det var verkligen en kontrast till Bents ridning vad gäller att ha en icke hela tiden ryckande hand:o och ändå piffa o puffa.

Liknade i mjuk ridning den spanjor på Globen som jag aldrig minns namnet på.....

Senast ändrad av en moderator:

Vilken film la du in? Hittade ingen:confused:

Var det in annan tråd?

Senast ändrad av en moderator:

Jag orkade inte se hela Oliverfilmen så jag missade cirkusmanegen och säket mer.
Men man måste ha i åtanke att hästarna han rider är inga lättsamlade hästar, De är långryggade och inte särskilt välbyggda. Ska man få dem att göra överkursen så krävs det lite "övervåld" och då blir det så här. Jag är van, jag ser sånt dagligen så jag ...tja...accepterar typ.
Och sen är han gammal? Alltså inte aktiv nu och från den gamla skolan? (jag har ingen aning). Det var inte lika hästvänligt förr, man tog inte lika mkt hänsyn till hästen som individ.
Och sen är han väl ett "marknadsfört" namn? Då är de oftast sämre, vilket beror på att de vill visa vad de kan, som Bent, mfl.
För stor commers är aldrig bra...
En snubbe på landet utan publik och krav har alltid nöjdare hästar har jag lärt mig.
Men man måste se positivt hos alla. Jag tycker att Oliverasnubben hade goda vibbar och utstrålade hästkarl.
Jag tycker att Bents hästar är väldigt lydiga.

*kl*

Jätteintressant diskussion! :bow: Ska lusläsas när tid finnes! :)

Själv känner jag mig delvis väldigt vilsen, delvis väldigt säker på hur jag "bör" sitta.
Vilsen för att jag inte är övertygad om att det finns ett absolut "rätt" en väg att gå sas, och vem man isf ska lyssna på.
O-vilsen för att det känns som att det går bättre och bättre att lyssna på sin känsla och på hästens svar, och att det fåtal råd som tränaren ger tro´t eller ej fungerar väldigt träffande - i vissa situationer, vare sig jag rent logiskt tror de ska fungera eller ej (har nog mer att göra med att man ska få till rätt effekt i kroppen isf än instruktionen i sig, och att jag helt enkelt får en annan infallsvinkel för att hitta känslan, istället för att fastna i samma hjulspår).

Lite såna "konstiga" saker som jag själv är halvkluven till men som man stundvis mer eller mindre varit tvungen till för att ändå hitta någon form av kommunikation i ridningen:
Avlastning - lägga över lite vikt i fjädrande fötter. Ibland konstant, ibland som att gunga lätt i stigbyglarna i takt med hästens ben.
Aningens framför lod med axlarna. Väldigt marginellt, ofta har jag ofrivilligt fallit fram för mycket - hängsits, vilket absolut inte bör förväxlas! :o Bättre nu, tack och lov. Ofta har jag spänt mig för mycket i samband med avlastning i fötterna - inte heller att förväxlas med hur det är tänkt att vara.
Tanken i grova drag är att lätta aningens i rumpan för att bjuda upp hästryggen, samt kunna hålla tyngdpunkten så stadig som möjligt även på häst som ännu inte är helt taktmässig och balanserad. (Fungerade alldeles ypperligt på instabil unghäst! :) )

I övrigt är det ju lite mer "stå" över sitsen, rent generellt, inte sitta bak på arslet vilket skulle bli bakvikt i jämförelse, men som sagt - inte att förknippa med hängsits som det kan bli när det blir fel! ;)
Axlarna rakt ovanför höfterna och fötterna i samma lodlinje, är utgångsläget, förutom om man t ex vill länga framåt/nedåt och vill avlasta då det kan bli pyttelite längre fram med axlarna.

Höfterna tänker jag ska spegla hästens höfter, rak rygg som inte ska röra sig i sidled ( *host* men det är ju lätt att säga... själv får jag mer eller mindre känna att jag har två käppar på vardera sida ryggen om det ska lyckas, dock en förutsättning givetvis för att visa hästen hur den ska använda kroppen). Axlar jämna men bålen aningens formad utifrån hur man vill ha hästens bål, höfter likaså, bara antydan till att vinkla innerhöften vid böjning ex. genom att lyfta upp innerknät någon cm. Själv brukar jag snarare få rätta till ytterbenet så inte det låser, tänka böjt knä även i ytter för att inte få motsatt effekt.
Tyngdpunkten inåt.

STABIL är ett utav nyckelorden för mig, samtidigt kan jag inte låsa hit och dit för då skulle inte kommunikationen fungera, inte heller att sitta alltför långt ifrån hästens egen tyngdpunkt, det måste komma lite smygande pö om pö för att hästen inte ska katapulta iväg i ren förskräckelse av ekipagets icke-harmoni-balans. Först måste jag hitta hästens tyngdpunkt, ha en stadig tyngdpunkt, för att sen successivt kunna påverka med tyngdpunkten. Tyngdpunkten anger riktningen, men den ändringen är så minimalt liten att det snarare blir fokus att inte åka iväg med tyngdpunkten åt fel håll om pålle gör en hastig ändring/inte är bra formad för uppgiften, är man väl på plats blir styrningen bara tanke. Upplevelsen iaf.
Följsam och släppa fram bakbenen är en annan viktig detalj.
Inte släppa iväg kroppsdelar åt fel håll en tredje.

Avlasta/belasta är mer som en krydda när man redan behärskar det grova. Höja sitt tonus för att höja hästens, lätta lite i rumpan och bjuda upp hästen för att peppa den att höja sig lite mer än den orkat med full belastning (här är det dock viktigt för mig att inte fötterna kollapsar i den vevan, måste fortfarande vara i harmoni med resten, brukar tänka att fötterna skulle ha kunnat stå i backen i balans i varje steg, med svikt i benen och omslut, ett av de första korrigeringsmomenten om något börjar flyta iväg).

Kolla av att tyglarna är i bra längd i förhållande till vilken ställning/böjning eller rakställning man vill ha.
Visualisera (tror det var axel som skrev det första gången jag läste?) att man sitter på bakhovarna för att få bäckenet rätt och känslan av att rida bakifrån.

Oj oj oj. Det blir en del att hålla reda på i varje ynka steg! ;)
Min kuse är tyvärr(?) inte så förlåtande. Vissa saker är i högre prio än andra, så kan man inte få till allt får man iaf experimentera sig fram till rätt förändring som löser just det, just , och kontinuerligt försöka förbättra helheten och kommunikationen.

Något jag fokuserar mycket på just nu är som sagt fötterna (och hela benen/höfterna men fokuset på fötterna i det här fallet) och stabiliteten framåt/bakåt men ffa i sidled. Även om hästens rörelse också blivit mycket mindre i sidled i samband med förbättrad fysik och skolning så märker man desto mer hur viktigt det är för att få till ett vettigt utgångsläge, och hur SVÅRT det är när man höjer ribban och vill vara helt stadig i precis varje steg.

Yes vi hann med lite strid å ;)
Jegra hade en bra förklaring t varför stolsits skulle vara önskvärd.
KL
Gillar annars djurjourens film bäst. Tycker liksom axel att NO blir för mkt cirkus. Filmerna från hans yngre dar ser bättre ut i mina ögon. Håller med flash om lite machosits, tuppsits typ :cool: Jag tycker det ser lite nonchalant ut på äldre dagar. Och oroliga munnar. Iofs får man väl ta med i beräkningen det djurjouren säger. Det ska visas å presteras. But still.

Apropå sitsens funktion före perfektion. Håller egentligen helt med men tycker det alltför ofta används som ursäkt, förklaring till att inte arbeta med sin sits.

För första gången begrep jag hela ditt inlägg rakt upp och ned vid första genomläsningen

höll med om allt utom att lyfta innerknäet

och hajjade inte riktigt fötterna - men hey - resten gick ned i en munsbit :laugh:

Nä...Så är det ju, tyvärr...Mitt sinne har blivit väldigt härdat här i Spanien om man uttrycker sig milt.....

Sitter på slött bredband men det lilla jag ser så har hon en ganska ok sits vad gåller att sitta I sin häst, inte sitta som ett A mao, och hennes höfter sitter ihop med benen och man lär sig nog mer av att studera henne än tex Bent (nämner honom eftersom AR pratar mkt om höfter).Studera hur fötterna (oftast) visar hur hästen ska böjja sig, dvs innerben lite slappt och tån ut så att hästen Kan böjja sig och ytterbenet parallellt med hästen. Nämner foten för att det är lätt att se.
Dock har hon lite för mkt svank enligt mig, dvs ostabil bål vilket man kan se på olika sätt. Hon är svag , ytterhöft glider fram (och därmed innerhoft bak, ska ju vara tvärtom) och ytterbenet orkar inte hålla kvar hästens utsida.
Men nu pratar jag PETIGHETER, det är svårt för tjejer att ha bålstabilitet och vara starka.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka