Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Intressant!
Av din beskrivning så är mina AR tränare en blandning av Portugisisk, Doma vaquera och tyska tränare.

KL och till flashlight
På PK videon fr clinicen; gör han sina mun-flexions där först eller? Var det inte nån på forumet som gick hans utbildning?
Ser ut å fattas lite arbetsro (calm, forward, straight) men var rätt dålig kvalitét på klippet. Hörde inte riktigt vad som sas.
Var det alltså han som red på clinic?

Hittade annars ett Oliviera klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=xJH-ozDH1uU&feature=youtube_gdata

Absolut både sadel och häst. Stridsteknik också kan man väl tänka sig. Jegra har väl erfarenhet av uppsutten "strid"? Vad säger du och andra med erfarenhet?

Under tiden man red med lans satt faktiskt stigbygelfästet mitt under framvalvet, för att ryttaren skulle få ett bättre stöd vid träffen. Att med lans stöta in i något så solidt som en annan häst och ryttare är tungt.

Man hade också långa sporrar för att nå hästens sidor med benen så framåt som man hade.

Allt eftersom vapnen och stridsteknikerna utvecklades utvecklades också ridtekniken och den förfinades alltmer. När man inte längre behövde sitta med benen långt fram för lansstötens skull kan man nog anta att kravet på finlir ökade och eftersom man i strid inte har tid för alltför mycket teori kom nog praktiken fram till att en något mer lodrät sits var effektivare. Men det var ju fortfarande en bit kvar till dagens lodrät sits förståss.

Att sitta i den tidiga sitsen med fötterna framåt är nära på omöjligt att trava i under långa sträckor, i alla fall om hästen inte har har en väldigt slät trav och det är jobbigt att galoppera snabbt. Men som sagt effektivt för att överföra kraften i häst och lans till motståndaren.

*knapplånar mig själv*

Ang. Philippe Karl så har jag upptäckt att på Campero funkar det VÄLDIGT bra att höja handen när han börjar gå emot, tricket ligger i att i samma ögonblick som hästen erbjuder eftergift sänker man den igen och tillåter hästen att komma i arbetsform igen. Han har alltså väldigt mycket tendens att höja halsen och sänka ryggen så jag trodde den tekniken skulle motarbeta min vilja att få ner nacken på honom men det är mycket effektivare att köra PK-style, alla andra varianter blir han bara stark av nämligen.

På min prickiga är det också det överlägset mest effektiva sättet för att få honom att komma i en lägre form och att slappna av i ryggen. Han är så kort och kompakt åt alla håll, så att låsa sig till en stum klump med hög nacke är hans bästa gren.

Första gången jag såg någon lära ut detta var när jag satt och tittade på landslagsträning som George Morris hade med hoppryttarna, någon gång 92-94.
George Morris i sin tur har ridit för fransmannen Francois Lemaire de Ruffieu,som även han lär ut detta. Ruffieu är en av tränarna som Craig Stevens har ridit för.

Pratar vi ryttare i krig nu:confused:

Låter mest som att man står o bara har skrevet att halvsitta på.

De flesta männen som provar att rida står ju för att inte slå i:o

Nej det är inte mkt till nytta om man inte bara vill handrida eller western.

Lithander pratar om en normal lodrät sits som används från fjädrande till drivande o allt däremellan.Fast sits, motsittande.....Svenskt 40-50-tal o Daddes mentor...

PS där användes gramanen flitigt, men kanske mer rätt.DS

WE som working equitation.
Tror det e han Lynche (portugis) som är världmästare. Vet egentligen inte jättemkt om det. Men har sett litegrann.
Ser fantastiskt kul ut!!
Han har ridit min häst o den passade honom inte, då den inte är het o kvick:bump: En mer renodlad dressyrhäst- inte till för att valla kor:p

KL

Har inte hunnit läsa alla intressanta svar i tråden, får göra det senare. Men jag tänker på hur mycket macho det är i en del ridning, vilket tycks påverka hur man sitter till häst:o

De här strama raka ryggarna och höga händerna som också tycks vara Bents ideal, PK:s ideal, mfl, det är en massa macho i det, faktiskt.

Men just för att det finns så mycket sånt så undrar jag vad som är genomtänkt sits för att inverka på och samverka med hästen, och inte. I vilka inriktningar har man en tanke om att gymnastisera och koppla ihop hästen tex? Hur tänker man att man gör det? Även om en inriktning grundas på väldigt praktisk funktion så kan man ju ändå ha det målet?

En annan reflektion är att om man inte har den riktigt genomtänkt inverkande sitsen så ju mer tygel blir det.....Även inriktningar där man inte tror man använder tygeln:o

*knapplånar mig själv*

Ang. Philippe Karl så har jag upptäckt att på Campero funkar det VÄLDIGT bra att höja handen när han börjar gå emot, tricket ligger i att i samma ögonblick som hästen erbjuder eftergift sänker man den igen och tillåter hästen att komma i arbetsform igen. Han har alltså väldigt mycket tendens att höja halsen och sänka ryggen så jag trodde den tekniken skulle motarbeta min vilja att få ner nacken på honom men det är mycket effektivare att köra PK-style, alla andra varianter blir han bara stark av nämligen.
PK vill ju få in rumpan på hästar som är vana att gå i för mkt nerförsbacke. Alt. hänger i handen.

rumpan- motorn igång, så faller resten in på sin plats.- skit i formen o få den först att börja jobba.

Är det samma som Dadde har?

Jag har en häst som gärna går så men har inte provat det. Jag har äntligen med stor möda lärt mej att inverka mera rätt med sätet, dvs bli rörlig i rätt del av ryggen, vilket fungerar direkt på henne bara jag klarar av att vara det (ja ja Susan.....). Men problemet är att jag inte är tillräckligt bra på det hela tiden särskilt när hon blir spänd...Men jag har väldigt svårt att se att det skulle gå att "komma åt" via handen. Hon måste släppa ner nacken "bakifrån" . (Häst som kan vara lika spänd som den på filmen ibland det är då det behövs säte...) Men jag har som sagt inte provat så vad vet jag. Som man ser på filmen blir det ju inte så bra där i alla fall men å andra sidan, en spänd häst med nacken högt är svår för vem som helst skulle jag tro. I det läget skulle inte mitt säte räcka långt....:rofl:

Senast ändrad av en moderator:

KL och till flashlight
På PK videon fr clinicen; gör han sina mun-flexions där först eller? Var det inte nån på forumet som gick hans utbildning?
Ser ut å fattas lite arbetsro (calm, forward, straight) men var rätt dålig kvalitét på klippet. Hörde inte riktigt vad som sas.
Var det alltså han som red på clinic?

Hittade annars ett Oliviera klipp.
http://www.youtube.com/watch?v=xJH-ozDH1uU&feature=youtube_gdata

Jag är inte förtjust i PK:s ridning själv. Men ja man såg lite av det där med att lösgöra munnen tror jag? Såg ut så i alla fall.

Olivierafilmen hinner jag inte se nu men det flesta filmer jag hittat med honom har haft så dålig kvalitet att det har varit svårt att se mycket. SKa titta sen:idea:

eller så har du inte provat Kottas variant :p

hästen "blir stark" när den bakre hävarmen slutar jobba, eller du känner i handen; det jobbet som bäckenet inte gör

Min upplevelse är att allt man säger med handen låter hästen lösa det ngn annanstans än i bäckenet

Jag säger inte att det ni skriver inte funkar, men eftersom det är svårast ändå att få bäckenet att jobba så lägger jag mitt fokus där

Senast ändrad:

Jag håller med!

Men den här hästen är den första jag haft själv som varit riktigt knepig emellanåt med detta, a la på filmen, men ändå så håller jag helt med, det finns ingen annan bra lösning än att det kommer bakifrån, det är väldigt väldigt lätt på en sån att hamna i att vilja hitta lösningar i handen:o, därav att jag har hållit på att bli vansinnig ibland när jag tvingas av tränaren att inte börja göra det som jag gärna gjort. Känt mej helt värdelös, men jag har till slut fattat vad jag ska göra och kan jag det, så funkar det. Omgående i stort sett. Så det återstår att få till. Bara:angel:

Hon är inte sån jämt, kanske jag ska tillägga, inte numera, men det händer och att påverka ett halvt ton då är inte lätt:cool:

*KL*

En filmsammanställning av flera olika med Nuno Oliveira. Det blir väldigt intressant då man ser hur han ändrar stil och testar och experimenterar genom åren.

FÖ - Müseler har en suverän bild på den perfekta sitsen - en tom ruta.... Han menar att det måste komma inifrån, dynamik i samspel. En bild tvingar fram något konstlat.

Och Carde ser det som en självklarhet att man måste ha en god sits - annars funkar inget. Om man inte har sitsen har man inget annat heller. Balans, aktivitet och rakriktning - tre grundstenar som man ska jobba med.

:cool:

Jo den var fin. Mannen red på kandar o munnen ej nervös:bow:

Dock vill jag se annat än piff o puff. Dressyr består inte bara av det- för mig.:cool:

Såfort man börjar visa sin ridning i slow motion tappar jag intresset.

Jag vill se det som det är live- inget annat.

Varpå han fortsätter att den korrekta sitsen inte bör förbises

det handlar inte om perfektion - utan om funktion säger jag

Och hur den mänskliga kroppen behöver en gymnastisk hållning/balans för att hästen skall kunna bära oss på ett balanserat och gymnastiskt vis

Såklart. Jag ville mest bara visa att det finns fantastiska ryttare/tränare där ute. Men tyvärr hittar man ju oftast bara dem som är jäklar på marknadsföring, typ Bent m.fl. vilket är synd för marknadsföring och bra ridning är helt olika saker. De bästa ryttarna/tränarna har jag hittat i bushen, av misstag, ofta drivandes nån slags ridskola där eleverna inte alls kan utnyttja tränarens kapacitet eller har intresse för det, de vill bara ha sitt veckliga motionspass typ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka