Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

Exakt! Plus att han rider med knäslut. Man kan ju anta att det krävs en del spjärn om man ska kasta ett spjut med kraft när man rider barbacka.

Att ta spjärn var väl också anledningen till att man red i stolsits i krig?

Att ta spjärn var väl också anledningen till att man red i stolsits

Ja det kan ju ha varit en anledning till stolsitsen kanske. Eller typen av häst eller sadlar? När sitsen ändrades så ändrade man ju sadlarna till mera mot modernare dressyrsadlar för en bättre funktion.

KL
Apropå ridstil och sits. Kolla denna film med philippe karl där han ska (vad jag förstår) rida till denna spända häst av inte så spansk sort...och hur han använder handen för att få hästen att sänka nacken.

http://www.youtube.com/watch?v=_vK5lctMR8Q&feature=related

På annan häst:

http://www.youtube.com/watch?v=g63g9r9_N3Q&feature=related

Kanske utgångspunkt för diskussion om sitsskillnader/användande av hjälper?

Mera franskt...

http://www.youtube.com/watch?v=oAZU0xUJEnU

http://www.youtube.com/watch?v=QgcOjVO2kw0&feature=related

Vad kan man se?

Lägger in film från portugisiska ridskolan som jämförelse också. Vet inte vad det är för ryttare, men det är en lång film man ser en del av ridningen om man har tålamod.

http://www.youtube.com/watch?v=gdzqHjpf0Mo&feature=related

Doma Vaquera:

http://www.youtube.com/watch?v=rfgBOdsPScI&feature=PlayList&p=D644185AB0ADA1DE&playnext=1&index=8

http://www.youtube.com/watch?v=Cf3Kuz0yScM

Tänkte att man kan se som illustration till det som Djurjouren skrev med lite olika filmer där man ser sitsen inom olika inriktningar:idea:.

Den lodräta sitsen som i synnerhet Bent lär ut är samma som om man står på marken- inga böjda leder någonstans. I o m att hästen är rund över rygg o bröstkorg av varierande grad, är det snudd på omöjligt om man inte är rejält hjulbent att sitta med en fast sits ej heller då att rida lätt o ändå kunna rida med dito. De har fullt sjå att bara hålla sig kvar.[/QUOTE]

Det är ju just den biten Bent missar. Att lära sig rida med sitsen innebär att komma så djupt ner i sadeln att man KAN sitta ner I alla hästar oavsett rundhetsgrad. Det innebär att man i början, typ ett år eller sitter med underskänklarna rakt ut från hästen, allt annat är fysiskt omöjligt. Men sen anpassar sig kroppen, muskler och senor tänjer/roterar sig och underskänklarna liksom faller ner intill hästen.
Det är det som gör att många ryttare sitter med utåtvridna tår/ben. Då kan man komma intill hästen med underskänklarna men man ser ut som Charlie Chaplin. En oskolad sits kallas det.
Den korrekt skolade sitsen tar åratal att åstadkomma och de åren är smartsamma. tittar ibland på bilder från min utbildning. Ser ganska roligt ut men genom åren så ser man hur benen liksom faller på plats.

De AR-kurser jag har varit på har man pratat mycket om sitsen. Högersits, vänstersits, neutral sits, avlastande sits och belastande(?) sits. Förmodligen ett annat uttryck men denna tiden på dygnet hittar jag det inte i databasen ;)
Dessutom att den vackraste sitsen inte behöver vara den mest ändamålsenliga.

Hahaha, ja i AR PRATAR man mkt om att rida med sisten men man kan inet lära ut det och bryr sig inet så mkt om det heller. Mkt axelvifftningar och prat men inget händer liksom. Finns inet många ryttare som tex KAN trycka fram höger höft utan att vänster axel åker bak. Eller tvärtom heller, tar de bak höger axel åker vänster höft fram. man fokuserar på axel höft men glömmer att det är i ryggraden/bålen vridningen ska ske. Jag tycker attd et är bland det roligaste som finns när AR ryttare ska visa mig det där. De säger korrekt men kan inet utföra det:D

Orkade inet titta på alla, sitter på slött spanskt bredband....

Men Portugiserna, underbara tycker jag. Det ÄR mkt tålamod där.

De spanska var inte så hemska som det jag upplevt. Men jag ser ju hur beridarna tränar hemma och inte på tävlling..Trot om ni vill men på Kanarieöarna där jag bor finns det 1 dressyrtävling om året och hopptävlingar VARJE helg......Så jag ser aldrig tävlingsbiten....

Absolut både sadel och häst. Stridsteknik också kan man väl tänka sig. Jegra har väl erfarenhet av uppsutten "strid"? Vad säger du och andra med erfarenhet?

Knapplån.
Stolsitsen har väl gissningsvis inte uppfunnits utan bara blivit så. Sätt en icke ridkunnig på en häst och han hamnar automatiskt i stolsits (med uppdragna hälar). Med tiden så tar livräddningsinstinkten vid och hälarna åker ner till spjärn just för att det är det enklaste sättet att hålla sig fast, plus enklare att bromsa hästen med stor krafft (för jag kan ju gissa att de lägre soldaterna knappst fick välskolade hästar...).
Kan ju tänka mig att soldaterna med lägre grad förr i tiden mest blev uppkaste på en häst utan nån större utbildning och då blir det ju så att sitsen blir en automatiskt praktisk sådan.

Senast ändrad:

Bara hunnit kolla på Doma V filmen, den sista fr Jerez. Det första jag kommer att tänka på e cowboy dressage karln som rider Morganhästar.
Kommer WE ur doma vac.? Har iaf sett WE ekipage som sett mkt bättre ut både i sits å ridning.

Beror väl på vilket krig, århundrande. Ska man ta spjärn med lans eller hugga sig fram med svärd?

Tänkte mer på ridning där man ska ha använt skolsprång å dylikt. Då var väl hästar dyrgripar som man knappast reds av outbildade rekryter.

Tänkte alltså på en avsiktlig stolsits :)

We som i western?
Enligt spanjorerna själva så kommer western från Doma Vacuera :D. Spanjoerna var ju såklart först.
Den annorlunda stilen beror på att spanska hästar slåss med tjurar och då vill man ha högre hållet huvud för att de inte ska få en tjur i ansiktet och därför har ryttarna låg hand.
:D

Fast finns det skolsprång med stolsittande ryttare? Nu menar jag då samlade skolsprång och inte fulsprång om du förstår hur jag menar?
Det trode vara omöjligt för en häst att utföra sådana korrekt med fulryttare?

Men jag vet inget om det, har aldrig läst om historisk ridning, totalt ointrersserad så jag spekulerar bara.

WE som working equitation.
Tror det e han Lynche (portugis) som är världmästare. Vet egentligen inte jättemkt om det. Men har sett litegrann.
Ser fantastiskt kul ut!!

Fattar vad du menar men har ingen aning ;) e inte heller jättepåläst där. Men antar att man hade häcken full när det skulle krigas på riktigt så i min hjärna är det möjligt.
Hittade en bil på gubben guerniere när han capriolar
capriole.jpg

Funderar....Jag har varit och sett alla skutten på Spanska ridskolan i Wien och jag ser beridarna här göra det. Kanske man alltid gör sprången utan stigbyglar för att hindra ryttaren från att spjärna? Ibland gör beridarna här det med stigbyglar och kvaliteten blir alltid lite sämre då.

Den lodräta sitsen som i synnerhet Bent lär ut är samma som om man står på marken- inga böjda leder någonstans. I o m att hästen är rund över rygg o bröstkorg av varierande grad, är det snudd på omöjligt om man inte är rejält hjulbent att sitta med en fast sits ej heller då att rida lätt o ändå kunna rida med dito. De har fullt sjå att bara hålla sig kvar.

Det är ju just den biten Bent missar. Att lära sig rida med sitsen innebär att komma så djupt ner i sadeln att man KAN sitta ner I alla hästar oavsett rundhetsgrad. Det innebär att man i början, typ ett år eller sitter med underskänklarna rakt ut från hästen, allt annat är fysiskt omöjligt. Men sen anpassar sig kroppen, muskler och senor tänjer/roterar sig och underskänklarna liksom faller ner intill hästen.

Är du, eller har du varit elev hos Bent? Ditt sätt att beskriva hur han undervisar stämmer inte alls överens med de erfarenheter jag har.

Nej har aldrig varit elev hos Bent. Men har ridit för några av hans elever och undervisat några av hans elever och studerat ännu fler. Bent pratar rätt men nånstans blir det fel...Han kanske brister i hur man lär ut just den biten?

Absolut! Menade inte som ex. på stolsits bara en bild från när det begavs sig. Mössan har han tappat dessutom.
Å ta spjärn borde väl va mest effektivt när man hugger eller sticker.
Däremot borde väl stolsits å diverse fulsitsar helt klart vara möjliga på slagfält med uppstressade ekipage å stridslarm. Mer överlevnad än samling ;) Hehe. Känner att jag uttömt mina spekulationer om ämnet nu :) babblar mest.

För mig är enkelt att svara. Jag har inte ändrat min sits även om jag lagt till en del i mitt sätt att träna. Den lodräta sitsen är vad som gäller fortfarande. (inga raka ben och inte heller ut från hästen) Alla som rider AR byter ju inte sadlar. Det går lika bra att rida i en vanlig dressyrsadel (eller vilken sadel man nu trivs med)

Funderar....Jag har varit och sett alla skutten på Spanska ridskolan i Wien och jag ser beridarna här göra det. Kanske man alltid gör sprången utan stigbyglar för att hindra ryttaren från att spjärna? Ibland gör beridarna här det med stigbyglar och kvaliteten blir alltid lite sämre då.

Har aldrig funderat i banorna men det låter ju väldigt rimligt.
Har mer undrat över inspänning när de hoppar vid hand. Har dock aldrig sett srs live.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka