Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Att ta spjärn var väl också anledningen till att man red i stolsits
De AR-kurser jag har varit på har man pratat mycket om sitsen. Högersits, vänstersits, neutral sits, avlastande sits och belastande(?) sits. Förmodligen ett annat uttryck men denna tiden på dygnet hittar jag det inte i databasen
Dessutom att den vackraste sitsen inte behöver vara den mest ändamålsenliga.
Hahaha, ja i AR PRATAR man mkt om att rida med sisten men man kan inet lära ut det och bryr sig inet så mkt om det heller. Mkt axelvifftningar och prat men inget händer liksom. Finns inet många ryttare som tex KAN trycka fram höger höft utan att vänster axel åker bak. Eller tvärtom heller, tar de bak höger axel åker vänster höft fram. man fokuserar på axel höft men glömmer att det är i ryggraden/bålen vridningen ska ske. Jag tycker attd et är bland det roligaste som finns när AR ryttare ska visa mig det där. De säger korrekt men kan inet utföra det
Den lodräta sitsen som i synnerhet Bent lär ut är samma som om man står på marken- inga böjda leder någonstans. I o m att hästen är rund över rygg o bröstkorg av varierande grad, är det snudd på omöjligt om man inte är rejält hjulbent att sitta med en fast sits ej heller då att rida lätt o ändå kunna rida med dito. De har fullt sjå att bara hålla sig kvar.
Det är ju just den biten Bent missar. Att lära sig rida med sitsen innebär att komma så djupt ner i sadeln att man KAN sitta ner I alla hästar oavsett rundhetsgrad. Det innebär att man i början, typ ett år eller sitter med underskänklarna rakt ut från hästen, allt annat är fysiskt omöjligt. Men sen anpassar sig kroppen, muskler och senor tänjer/roterar sig och underskänklarna liksom faller ner intill hästen.
Funderar....Jag har varit och sett alla skutten på Spanska ridskolan i Wien och jag ser beridarna här göra det. Kanske man alltid gör sprången utan stigbyglar för att hindra ryttaren från att spjärna? Ibland gör beridarna här det med stigbyglar och kvaliteten blir alltid lite sämre då.