Sitsideal inom de olika inriktningarna

Sv: Sitsideal inom de olika inriktningarna

För första gången begrep jag hela ditt inlägg rakt upp och ned vid första genomläsningen

höll med om allt utom att lyfta innerknäet

Kul att kommunikationen fungerar för en gångs skull! :D

Tror inte det är så stor skillnad i tänk mot att ha innerskänkeln aningens längre fram, vid sadelgjorden (det innefattade instruktionen också). Nu är jag tyvärr inte så insatt i den biten men förklaringen har också varit för att man vill få ner inre sittbenet.

och hajjade inte riktigt fötterna - men hey - resten gick ned i en munsbit :laugh:[/QUOTE]

Fötterna tänker jag för att hålla skänklarna på plats. Har märkt att jag personligen har lättare att hålla tyngdpunkt och höfter och rygg bättre på plats när jag har koll på att fötterna är på samma plats (tänker att de är jordade och som att foten måste kunna "stå" på marken utifrån hur jag vill att hästens höfter och bakben ska användas).
Så istället för att försöka bolla 10 detaljer samtidigt försöker jag f.n. behålla känslan av att skänklarna hålls på plats. Beror säkert lite på häst med rörligt bäcken och halv-bomlös sadel, men mycket ger symptom i fötterna för mig, och rättar jag till fötterna får jag oftast mycket annat tillbaka på köpet.
Ex - höfterna blir låsta. Jag får problem att få hästen följa in på en volt (som exempel) för att häst och jag är felplacerade. Om jag utgår ifrån att jag ska rätta min kropp så fötterna hamnar rätt och har en känsla av jordning/stå på backen i rätt förhållande till varandra och hästen, så vips känner jag lättare hur höfterna är i förhållande till varandra.

rätt behagliga sitsar tycker jag - någon var kutig i början

http://www.youtube.com/watch?v=Bqxsq6jgqg8

Ja, jag gillar hur de strävar uppåt och är mycket stilla/stabila.
En smaksak är att de har lite drivande sitsar. Själv driver jag ju inte gärna i varje steg, utan vill "sitta på" hästen och låta hästen bära mig. Tyst säte sas, även om man inverkar på andra sätt.
Blev lite blottande när en ryttare skulle fösöka sig på tramp/piaff och for iväg lite framåt, där hade ju stabiliteten kommit väl till pass! :p

Jämfört med det mesta man ser var det riktigt trevligt att titta på! :)

Och sen är han gammal? Alltså inte aktiv nu och från den gamla skolan? (jag har ingen aning). Det var inte lika hästvänligt förr, man tog inte lika mkt hänsyn till hästen som individ.
Och sen är han väl ett "marknadsfört" namn? Då är de oftast sämre, vilket beror på att de vill visa vad de kan, som Bent, mfl.

Nuno Oliveira dog på 80-talet och var definitivt av den gamla skolan. Han var utbildad av en av de allra sista ridmästarna som var verksamma vid det portugisiska hovet innan monarkin föll. Sen jobbade han sig upp - red militärhästar, och jobbade hos en familj där han red upp til 15 hästar om dagen. Därnäst hamnade han hos Júlio Borbas farfar, där han red familjens hästar och utbildade familjens söner (varav Guliherme Borba kom att vara med och grunda både spanska ridskolan i Jerez och Portugisiska Ridskolan och är en av de mest respekterade levande mästarna i landet). Han hade alltså en gedigen grund att stå på och var knappast bara ett "marknadsfört" namn utan extremt väl respekterad.

Han red dock mycket uppvisningar och drog till sig elever från världens alla hörn, men också portugisiska elever från de gamla uppfödardamiljerna, t ex familjen Veiga, Athayde, Graciosa, Braganca. Men han var inte bara intresserad av lusitanos. Han hade studerat Baucher, och såg det som en utmaning att precis som han ta hästar som egentligen inte var uppfödda för höga skolan och träna dem, t ex fullblod och akhal teke.

Det är synd att det mest finns korta suddiga filmsnuttar med väldigt lite kringinformation att se med Oliveira, för det är svårt att se storheten i det som finns. Mot slutet av sin levnad hade han också problem med sin rygg, vilket ger den något udda sitsen.

Hans Reflections on Equestrian Art är en av mina favoritböcker, och ska man bedöma honom efter hur han skriver om ridning så... :love: :bow:

Sitter på slött bredband men det lilla jag ser så har hon en ganska ok sits vad gåller att sitta I sin häst, inte sitta som ett A mao, och hennes höfter sitter ihop med benen och man lär sig nog mer av att studera henne än tex Bent (nämner honom eftersom AR pratar mkt om höfter).Studera hur fötterna (oftast) visar hur hästen ska böjja sig, dvs innerben lite slappt och tån ut så att hästen Kan böjja sig och ytterbenet parallellt med hästen. Nämner foten för att det är lätt att se.
Dock har hon lite för mkt svank enligt mig, dvs ostabil bål vilket man kan se på olika sätt. Hon är svag , ytterhöft glider fram (och därmed innerhoft bak, ska ju vara tvärtom) och ytterbenet orkar inte hålla kvar hästens utsida.
Men nu pratar jag PETIGHETER, det är svårt för tjejer att ha bålstabilitet och vara starka.

Oj, hade inte trott det men ganska exakt vad jag tänkte säga! :)

Förutom jämförelsen med Bent som för mig är rätt ointressant. ;)
Tycker bristerna, som ändå var väldigt lindriga på henne (tyckte det såg trevligast ut i skritten, väldigt med i rörelsen och "nuet") syntes tydligare på de efterföljande, eleverna. Hästarna såg inte lika trevliga ut heller, vilket säkert har sitt samband :angel:
Tydligare svank, tydligare instabilitet och allmänt svårt att hålla ihop.

Håller med om det mesta. Tycker inte det var filmens bästa ridning på klippet men gillar verkligen när hon sitter i rörelsen!
Hennes beridare på där i mitten och eleven får absolut inte till det på samma sätt. Instämmer.

Att hon har mkt svank har jag inte tänkt på riktigt. Har iofs ganska mkt naturlig svank själv och tappar ofta positionen om jag inte e noga med att använda magen för att stabilisera. Så borde tänka mer på det!!

Vad säger ni om lösgjordheten på hästarna då? Ibland tycker jag det fattas ett snäpp.
Jadå hon rider bättre än mej men försöker lära mig se ;)

Hans Reflections on Equestrian Art är en av mina favoritböcker, och ska man bedöma honom efter hur han skriver om ridning så... :love: :bow:

Instämmer! Det är koncentrerad klokhet på få sidor som man går tillbaka till många gånger.

"Patience gentleness and some intelligence.........."

Nuno Oliveira var enligt uppgift mycket öppen för att lära mer och att utforska ridkonstens alla mysterier.

Han läste mycket (allt han kom över?) och kunde citera Steinbrecht med sidhänvisningar...

Han samarbetade med Michel Henriquet och det finns en bok med deras korrespondens 30 år... Jag hoppas den blir översatt, för den franskan är för svår för mig. Carde har träffat honom, inte varit elev, men fått många intryck.

NO hade också bokat resa till von Neindorff för att lära mer om den tyska ridkonsten när han dog.

Sen hade han en massa knepiga sidor, man kan läsa om - kastade stolar på eleverna om de inte var lydiga snabbt nog sägs det.

Tur att han lämnat mycket skrivet efter sig!!! :)

Nuno Oliveira var enligt uppgift mycket öppen för att lära mer och att utforska ridkonstens alla mysterier.

Han läste mycket (allt han kom över?) och kunde citera Steinbrecht med sidhänvisningar...

Han samarbetade med Michel Henriquet och det finns en bok med deras korrespondens 30 år... Jag hoppas den blir översatt, för den franskan är för svår för mig. Carde har träffat honom, inte varit elev, men fått många intryck.

NO hade också bokat resa till von Neindorff för att lära mer om den tyska ridkonsten när han dog.

Sen hade han en massa knepiga sidor, man kan läsa om - kastade stolar på eleverna om de inte var lydiga snabbt nog sägs det.

Tur att han lämnat mycket skrivet efter sig!!! :)

Som jag skrev, ja han har ju mycket, men hur ser du på hästarnas uttryck? Det är inte harmoni och flyt. Mera som någon sa, cirkus.

Jag ifrägasätter inte hans stora kunskaper, men det du skriver om kasta saker:cool:
Min erfarenhet är att personer som har de tendenserna tyvärr ofta inte heller alltid kan behärska sej mot hästarna, även om de gör sitt bästa.:crazy: Jag har sett ett par, mycket begåvade människor som tyvärr har haft just det problemet med sitt humör (inte bara hetsigt temperament utan utöver det, svårt att kontrollera sej) De har varit duktiga hästmänniskor MEN hästarna har haft en oro med dem omkring sej. Precis som människor.
Det brukar synas.

Hur ser du på kontakten med handen?
Jag är nyfiken, för jag ser motsägelser i ridningen:confused:

Alltså, jag ifrågasätter inte hans storhet, saknar grund för det, men....undrar.

Ah, tackar!!!! Komprimerad informaton för en som inte orkar läsa om sånt :-)
Kan förstå att han såg utmaningen i sånt, det är lite skojsigt:-)

Som jag skrev, ja han har ju mycket, men hur ser du på hästarnas uttryck? Det är inte harmoni och flyt. Mera som någon sa, cirkus.

Jag ifrägasätter inte hans stora kunskaper, men det du skriver om kasta saker:cool:
Min erfarenhet är att personer som har de tendenserna tyvärr ofta inte heller alltid kan behärska sej mot hästarna, även om de gör sitt bästa.:crazy: Jag har sett ett par, mycket begåvade människor som tyvärr har haft just det problemet med sitt humör (inte bara hetsigt temperament utan utöver det, svårt att kontrollera sej) De har varit duktiga hästmänniskor MEN hästarna har haft en oro med dem omkring sej. Precis som människor.
Det brukar synas.

Hur ser du på kontakten med handen?
Jag är nyfiken, för jag ser motsägelser i ridningen:confused:

Alltså, jag ifrågasätter inte hans storhet, saknar grund för det, men....undrar.

Jag håller med om dina undringar.

Men just nu måste jag rusa till jobbet och kan inte utveckla. Det skulle ha varit väldigt intressant att ha fått vara där och se... - Jag hade nog då, när han levde, mest hakat upp mig på hans - människans temperament, och inte kunnat ta till mig av det goda.
/:)

kl

Så, nu har jag testat att använda sitsen enligt de streckgubbar Susan lade in från http://www.gavleridakademi.nu/

Image11.gif

Gubben till vänster säger de är neutral, det köper jag.
De andra två gubbarna har för mig inte den funktion de menar :)
Mittengubben känns överdriven, att vinkla bäckenet på det sättet kändes helfel och hade absolut inte effekten "framåtdrivande/ökande". Lite mer rakt, dvs inte den överdrivna vinkeln verkade bromsande.
Gubben till höger sägs vara "bromsande/samlande", nja delvis: effekten blev ökande/mer bakbensaktivitet, definitivt inte bromsande.

Det var det jag trodde när jag såg dem, men jag var tvungen att prova :laugh:

Är jag helt ute och cyklar?

jag tycker det stämmer.
jag brukar vinkla fram bäckenet, som mittenbilden för att "släppa fram energin, länga och öka, samt vinkla tillbaka bäckenet för att belasta mer -öka samlingen. Så sitta neutralt däremellan.
Som att de svarar på trycket och ökar samlingen-intensiteten, fattar trav genom att sitta lite tyngre i travtakt, galopp genom att sitta tyngre i galopptakt.. osv.

Det var en liten ahaupplevelse i sommar.. En nybörjare (rider på ridskola) ville ha en "lektion" för att fråga om en massa termer hon inte förstått betydelsen av på ridskolan.
hon red min häst som jag alltid jobbar med bäckenet sådär som streckgubbarna visar, men utan att tänka på det.
Den här tjejen hade problem med sitsen, hon satt s.a.s på svanskotan och kunde inte räta upp sig i balans, för stela höfter och ljumskar... Ju mer hon försökte öka farten, med skänklar och röst, ju mer toksamlade sig hästen, för det sa ju hennes sits!

Jag stod och såg hur hästen frustrerat kämpade med att förstå och hamnade till slut i nån slags spansk trav med höga benlyft. Framåt gick det sakta men jag har aldrig sett hästen jobba så hårt "uppåt". Till slut hamnade de i galopp på stället, på en häst som eg mest vill löpa fort framåt...

Det ser ut som "fisövningen" från ridskolan (om någon minns?). Det var nog egentligen en förberedande "halvhaltsövning".

- mittenbilden (tänk att ni fiser) - framåt
- högra bilden (tänk - ja, tvärtom... :)) - stanna upp

Så funkar det för mig iaf.

Alltså jag har ju läst en massa sitsperspektiv från humankunskapen och då blir bildtexterna knasiga

den lodräta sitsen handlar om att ha bålen i ett neutralläge så att den har full rörlighet oh kan absorbera hästens rörelser istället för att hindra

nu är det ju så att man gör många saker samtidigt och vad man gör beror i första hand på hur grundpossitionen var, eller snarare vilken inverkan det får beror på utgångspunkten

Men annars så minskar svank vår förmåga att swinga bild 2

länger vi länden så ökar den bild 3

Hur en netrual hållning ser ut - är inte lå lätt att lära sig - då de flesta av oss har dålig hållning till vardags :o

nu måste jag tydligen stänga alla fönster ( download)

Alltså jag har ju läst en massa sitsperspektiv från humankunskapen och då blir bildtexterna knasiga

den lodräta sitsen handlar om att ha bålen i ett neutralläge så att den har full rörlighet oh kan absorbera hästens rörelser istället för att hindra

nu är det ju så att man gör många saker samtidigt och vad man gör beror i första hand på hur grundpossitionen var, eller snarare vilken inverkan det får beror på utgångspunkten

Men annars så minskar svank vår förmåga att swinga bild 2

länger vi länden så ökar den bild 3

Hur en netrual hållning ser ut - är inte lå lätt att lära sig - då de flesta av oss har dålig hållning till vardags

nu måste jag tydligen stänga alla fönster ( download)

Jag måste säga :bow: till det inlägget. För min del har jag fått och sett och hört massor av sitstips eller försök att förklara men det har varit otroligt svårt att förstå och använda på ett bra sätt.

Det man måste inse är att sitta kan man göra på så många sätt, även om man är en rätt duktig ryttare. Och det kan funka rätt bra, och se bra ut till och med.

Det är också roligt att se i tråden alla inriktningar och försöka se hur man faktiskt inverkar eller inte med sin kropp. Jätteintressant med Djurjourens inlägg för det gav annat perspektiv när man ser tex de spanska.:idea: Bra, och tydiga inlägg, :bow:

Synd att många som rider AR väljer att lida och tycka synd om sin inriktning i snacktråden istället för att vara med och faktiskt diskutera och förklara hur de ser på sin inriktning i relation till andra samt kommentera själva vad man ser.

Det är svårt att använda kroppen på ett bra sätt, tyvärr, det är alldeles för svårt för mej för att det ska gå riktigt bra, även om jag till slut förstår mera av det som det tyska systemet faktiskt står för när det gäller att använda sätet och vet hur mera.
Men man förstår varför en korrekt sits är korrekt:angel: Men en bild säger inget, det måste förklaras mycket mera i detaljer. Det är som Susan säger, tycker jag. (Däremot kanske att det kunde gå via film i slowmotion, kanske, med lite pedagogik:confused:
Jag la in den där träningsfilmen med gympa eftersom den förklarar i alla fall lite ang vad som är viktigt att träna:idea:)

Det är intressant att se alla ridstilar tycker jag, det finns ju många sätt att sitta och inverka, och vissa funkar bättre än andra, kan jag tycka. Men hur många tänker på hur stora skillnaderna är egentligen när vi diskuterar i trådarna? Inte konstigt att både det man ser och åsikterna varierar:idea:

Senast ändrad av en moderator:

Bra att du håller med mig :)

men jag är inte säker på att jag håller med dig - för jag förstår inte vad du menar :p

Jag drar en parallell till dans - de säger aldrig att det går bra att dansa olika, där är hållning hållning, punkt.

Det krävs en hållning för tango, en för jive, och ett tredje helt annorlunda för att dansa hiphop
Det är helt omöjligt att dansa hip hop med tangohållning

Just där är ryttare lite ointresserade, och tränare för okunniga i hur stora konsekvenser det blir av variationer i hållningen. jag känner bara en tränare (min telefon) som har koll på detta. Tyskar och små Österikare kan säga att men inte varför.

Djurjouren skriver mycket bra, men jag håller inte med henne om skänkeln och att det gör ont.
En liten men ack så viktig detalj i sitsen är "det tyska dressyrbenet" obs inte min benämning - får man till den hållningen på överskänkeln så går det att kommunicera på ett helt annat sätt än utan
och där är ridvärlden sådan att det sägs

*tårna ska peka rakt fram
*nej de skall peka lite utåt
* man skall ha knäslut
*man skall hålla ut benet

Ovanstående är ett försök att illustrera olika ideal hur det "ska" vara, men jag tycker allt detta mer vittnar om personliga preferenser, för sedan finns det en helt annan dimension. Som inte handlar om ridstil, uatn vad man vinner på att få 3:e trochanten på femur i kontakt med sadeln... :d

och hur måste sadelns säte vara för att få mitt lår till just den kontakten.......

Ja en stor värld

Senast ändrad:

här hette den lesser trochanter dvs mindre

ett benutskkott
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray252.png

det här handlar om att grensla hästen istället för att sitta på rumpan
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray433.png
Överskänkeln måste ha rätt vinkel för att man skall kunna använda sina Adductorurer magnus till att ha hästen framför skänkeln

jag nördar lite

om vi ska använda överskänkeln så använder vi Adductor Magnus när vi stöttar med överskänkeln
den måste hamna i rätt vinkel för att kunna inverka rätt

Till höger på bilden syns den, knölen till höger borde vara trochantern (benutskottet)
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Gray344.png

Hm

Nu lärde jag mig nåt nytt idag :laugh:

Senast ändrad:

och inte kan jag tryck i rätt ordning på tangenterna heller

Semitendinosus - skulle jag ha skrivit

Hm. Var det inte en Bukare som red Leo i en av filmerna? Länge sedan hon var här...
Intressant tråd som jag följer med intresse!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka