Sir Oldenburg

Sv: Sir Oldenburg

Vet du vad planerna är för honom? Ska han fortfarande visas för att bli godkänd?
 
Sv: Sir Oldenburg

Så som läget är nu är han ute till försäljning. Ägarna hade hoppats att han skulle växa på sig mer under sommaren, han är tydligen 160 nu. Stoets avkommor växer jämnt och fint i kroppen, utvecklas väl men växer inte så snabbt på höjden. 4-åringen jag har kvar har dragit iväg ordentligt nu.
Men som sagt så är han riktigt fin och med mycket gång (hon som han står hos i Tyskland gillar honom och säger likadant). Skall bli väldigt roligt att se honom under ryttare sen, finns nog en hel del att plocka fram hos honom.
 
Sv: Sir Oldenburg

Hallop!

De "ryktet" jag hörde om att han inte skulle vara kvar nästa år kom från ägarna själva =) el så var det ett försäljningsknep :sneaky: men jag är glad att han finns kvar nästa säsong också!! Han är såå snygg =)
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag har också en avkomma e.Sir Oldenburg, en hingst f.11. Supertrevlig individ och är helt klart den trevligaste häst jag haft genom åren. Bra psyke, lätt att ha att göra med, otroligt snäll och okomplicerad. Haft honom sen föl, visades som 1.5åring på rådgivande och rekommenderades vidare utan förbehåll, kommer att visas på rådgivande i år igen och matchas mot bruksprov i vår.
 
Sv: Sir Oldenburg

Moderatorn påminner att det inte är tillåtet att länka till bloggar.

Är man osäker på vilka regler man godkände när man registrerade sig på forumet bör man läsa dem igen.

Görel moderator på avel
 
Sv: Sir Oldenburg

Ber om ursäkt Görel, läste reglerna med förstod det som länkar till reklam och inte bloggar men då vet jag i framtiden. :) För er som är intresserade av bilder, jag vet inte hur man lägger in här så om ni vill se så finns det på min profilsida. :)
 
Sv: Sir Oldenburg

Nu fick jag det att fungera, här kommer några bilder på honom.

2013-10-15-1115_525d07a8e087c34894123a82.jpg


2013-10-15-1115_525d07d1e087c353ac51a602.jpg


2013-10-15-1115_525d07b6ddf2b33711545729.jpg


2013-10-15-1115_525d07bdddf2b3692734264b.jpg


2013-10-15-1104_525d053bddf2b303162940d0.jpg


soran_523e0386e087c3109d6a3004.jpg
 
Sv: Sir Oldenburg

Tack Mettan! Ja jag hoppas verkligen det går vägen, satsat mycket tid och pengar i honom, skulle verkligen vara roligt med en godkänd Sir Oldenburg avkomma här i sverige tycker jag, speciellt med min hingsts möderne. :)
 
Sv: Sir Oldenburg

Håller tummarna stenhårt för er! Har två ston ur samma "stolinje" nu är de inte så många och tillhör inget numrerat möderne. En i sverige godkänd hingst vore kul. De har en SWANA godkänd hingst och en som är godkänd i Finland men som sagt ingen svensk.

Gazelle som ligger i fjärde led hos din kille ligger som mormor och mormorsmor till två av mina ston.:)
 
Sv: Sir Oldenburg

Fenestra vad spännande. Är nog lite trög men då tillhör dina stona alltså fullblodsfamilj 4 också? Avlar du något på dom, har de egna meriter? :)

Ja jag kan tycka att det saknas en godkänd Sir Oldenburg hingst i sverige, sen att han är så otrolig klok i huvudet gör det ännu trevligare att avla på.

Emiro tack så jätte mycket! :)

På rådgivande fick han dessa kommentarer
Exteriör:Välproportionerlig, ganska ädel
Huvud, hals och bål:Lång välansatt hals, djup bål, något kort rygg
Extremiter och rörelsernas korrekthet:Gracil, långa kotor, något knipt under hasar och framknän
Skritt:Energisk och vägvinnande
Trav:Lätt med god mekanik
Galopp: Rytmisk galopp i uppförsbacke, något markbunden
Löshoppning:Reaktionssnabb, uppmärksam, hoppvillig och hinderklok. För dagen något svagt avstamp, något flack
 
Sv: Sir Oldenburg

Japp det gör de! Men som sagt tyvärr ingen numrerad svensk halvblodsfamilj ännu.

Men Sorandee och våra kommer ur samma "gren" då fullblodsstoet Gisser fick en hblavkomma i Sverige och det var Gazelle. Gazelle själv fick tre döttrar- Galicia, Galatea och Galaxie.
Galatea som är mormorsmor till din och Galaxie som är mamma och mormor till mina.

Jag utgick ifrån att det var denna gren som du tyckte var intressant med mödernet iom att fullblodet Gisser inte kommer förrän i femte led på din kille.

Skulle den här grenen kunna växa och lämna bra hästar så kanske man ngn gång, långt fram i tiden, tom skulle kunna få ett nummer på " Gazellehästarna" :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Sir Oldenburg

Du menade så, precis! :)

Ja men precis, om man kollar ner från gazelle så kommer galatea sen på min som lämnat två avkommor som gått GP dressyr, Rollex som exporterades till frankrike och Babar 9048 som är exporterad till USA och även godkänd hingst, två ABpremierade ston och sen Tiffany som är ELIT och mormor till min Sorandee. Min Sorandee har bl.a en 2 år äldre syster på mammans sida som har dubbeldiplom. Så det är så jag tycker mödernet är intressant. :)

Ja det skulle inte sitta fel med ett nummer ;)
 
Sv: Sir Oldenburg

Jo jag känner till alla meriter, det är jag som rotat fram bla Rollex resultat (jag har tom löst en licens på honom för att ridsportförbundet skulle kunna lägga in resultaten:D ) sån nörd e jag. ;) Du missade att Galatea har en bror som heter SG Guardian som också har placeringar i GP. Enda frågetecknet är Babars meriter då jag inte kunnat hitta resultaten i USA men enligt ägaren gick han GP.

Gazelle har nedärvt sig otroligt bra!
Årets Vinnare av Kungakannan är också ur samma gren. :) Fast det är Galaxie som är mormor till henne.

Nu gäller det bara att de fortsätter leverera tävlingshästar och fina avelsston så det inte stannar med Gazelle, Galatea och Galaxie. Så jag blir lika glad varje gång jag ser att ngn ättling varit ute o luftat sig.

Men nu kapar vi tråden. :p ber om ursäkt gott folk!
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 292
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 290
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp