silverhästar

O

Onka

Jag har hört att det följer ett synfel med silvergenen. Dvs silverhästar ser sämre än andra! Är det någon som vet om det finns belägg för detta? Finns det forskning som bevisar det? Själv äger jag ett silversto som inte verkar se dåligt!
Monica

Det stæmmer bara om du pratar om homozygota silverfærgade Rocky Mountainhæstar (tøltande stora hæstar i USA) som går tillbaka till en viss hingst med felet.

Det har inget alls med silveranlaget som sådant att gøra och gæller inte andra raser.

Øgonsjukdomen kræver två anlag før att ge sjukdom och båda førældrarna måste alltså vara slækt med samma Rocky Mountain-hingst som først fick mutationen. Det ær en ren slump att han var silverfærgad och sjukdomsanlaget råkade vara kopplat på samma kromosom.

Islandshæstar ær renrasiga sedan mycket længre æn denne hingsten føddes så det finns ingen som helst risk att det skulle følja silveranlag i "vår" ras.

I USA dæremot har man ju korsat hej vilt och dær finns sækert "risken" æven i andra raser om man parar två silverhæstar med "okænd" stam med varann - då kan ju båda gå tillbaka till denne avelsmatador.

I praktiken ær detta ingenting som rør oss i Europa alls, våra silvergener kommer från andra håll - ffa ardenner, island och shetland.

Lænk till sida som førklarar om sjukdomen.

Observera att det endast ær ett fåtal av de drabbade hæstarna som har synproblem.

Och att det aldrig observerats i Europa :)

Jag förstår att du blev orolig när du för höra sånt.
Men tack och lov är det väl inte så många kunniga inom Islandshästaveln som tror att det är så. Annars hade ju ingen vågat avla på sina silverhästa. Denna otroligt vackra färg.

Tack och lov för Tim som genast kan dementera detta.

En nyfiken fråga, vem har du hört detta ifrån?
Du kanske skall upplysa denna person om att han/hon har helt fel så inte fler personer blir skrämda.

Mvh ÅSa

Jag kom just på en sak. Det har ju importerats en del amerikanska minityrhæstar till Europa, dessa kan faktiskt bæra med sig anlaget. Men det smittar ju inte islænningarna før det :)

Det är ju tråkigt på de flesta vis att såna här rykten uppstår, men det lämnar ju desto fler vackra hästar åt de som vill ha dem! :D He he. Allvarligt talat, om detta är en spridd missuppfattning så kanske det är läge för en artikel i Islandshästen av en opartisk person? Om jag får hjälp så är jag hyfsat opartisk och kan gärna skriva om detta om det finns intresse på redaktionen att ta med det.

Tack Tim för ett bra och utförligt svar!
Jag har faktiskt hört det från ordföranden i Sifs avelsutskott :confused:, så det är nog dags för en insändare i Islandhästen. Trist att en så högt uppsatt person inte har belägg för det han säger. Det var faktiskt flera som hörde honom säga det under SM i gbg i helgen som var!
Nu behöver jag iallafall inte oroa mig för mitt sto och min silverbrunblacka lilla hingst! :d
Monica

Vad trött man blir.
Att de alltid skall hålla på och hitta på dumheter i SIF-toppen.
Är det inte det ena knäppa ryktet så är det det andra.

Jag har faktiskt hört det från ordföranden i Sifs avelsutskott , så det är nog dags för en insändare i Islandhästen. Trist att en så högt uppsatt person inte har belägg för det han säger. Det var faktiskt flera som hörde honom säga det under SM i gbg i helgen som var!

Är det som du säger är det en k a t a s t r o f för islandshästen. Just honom har jag ganska nyligen setti samband med rubrik i stil med "Mr Islandshäst i Sverige". En man med den allra högsta respekten (av många) just när det gäller islandshästar i sverige. Är det som dsu säger att orden kom ur hans mun, borde han konfronteras med dem, gärna och helst i tidningen islandshästen.

Ibland blir ja så trött på allt man hör och ser om SIF, att jag längtar efter ett utbrytarförbund. Och jag har en ganska stark känsla av att jag inte är den enda som känner så då och då....

Jo då orden kom ur hans mun. När jag sedan berättade för en vän vad han sagt så hade han sagt samma sak till henne! Jag tycker oxå att det är katastrof. Han ska vara objektiv på den plats han sitter! Tyvärr verkar det inte som om han är den enda som inte är objektiv! Längtar oxå efter ett utbrytarförbund! Något måste ske inom Sif om det inte ska braka utför!
Monica

Ibland blir ja så trött på allt man hör och ser om SIF, att jag längtar efter ett utbrytarförbund. Och jag har en ganska stark känsla av att jag inte är den enda som känner så då och då....
Jag har suttit länge här ute i min skog och lekt utbrytare alldeles för mig själv.
Men nu så verkar det ju som om jag kommer att få sällskap.

..men var börjar vi? Jag hoppar gärna på tåget. Att hitta folk som är trötta på dagens SIF verkar inte vara svårt..

Vad trött man blir.
Att de alltid skall hålla på och hitta på dumheter i SIF-toppen.
Är det inte det ena knäppa ryktet så är det det andra.
Det är märkligt att det är så fruktansvärt att ens andas kritik över silverfärgen. Att däremot spy galla över de som arbetar hårt och idellt inom SIF-organisationen tycks vara helt ok och t.o.m. uppmuntras av många på detta forum.
Man tar sig för pannan!

Om det hade handlat om att "andas kritik" hade ditt inlägg varit relevant. Nu handlar det om rent faktafel, som i längden kan ha ödesdigra konsekvenser då det handlar om avel, avelsarbete och dessutom är uttalat av ordföranden i avelsutskottet. Inte bara ett rykte, utan ett direkt påstående, inte bara till en person utan flera.

Det är ingen som spytt galla över SIF här, men desto flera som uttrycker sitt växande missnöje med organisationen och dess innehåll. Ett förbund som lyssnar på sina medlemmar är vad de allra flesta vill ha. Passar inte galosherna, så väljer man andra vägar. Konstigare än så är det inte.

Det är inte något påhitt att denne person sagt detta om Silvergenen. Jag har också hört det från honom personligen på Norrlandsmästerskapen i våras. Det är alltså inte bara vid ett tillfälle det sagts.

Då visste jag inte att det inte var fakta, och blev jätteförvånad, och säkert fler med mig, hade jag inte läst här skulle det fortfarande bekymrat mig, OM det skulle finnas en gnutta sanning i det..

Det är märkligt att det är så fruktansvärt att ens andas kritik över silverfärgen.
Det handlar inte bara om just silverfärgen.
Det finns så mycket mera.
En långvarig styrning där den egna smaken är den enda rätta, och alla andras smak är "fel", är nog det som retar mig mest.
Samt att det ses mellan fingrarna med avel på hästar med sommareksem och spatt.

Att däremot spy galla över de som arbetar hårt och idellt inom SIF-organisationen tycks vara helt ok och t.o.m. uppmuntras av många på detta forum.
Om de som arbetar "så hårt" inte också ansåg att de därmed har rätten att enväldigt bestämma vad som är rätt och fel inom Islandshästvärlden, så hade det varit flera som velat vara med och arbeta.

Men som det är nu, att man skall tiga och lyda "överhögheten" som vet bäst, så blir man nog rätt ensam med allt "hårt arbete".

Jag har en gång i världen försökt att hjälpa till och dra mitt strå till stacken, men att vara en lydig marionette ligger inte för mig. Om jag skall arbeta ideéllt så vill jag också ha möjligheten att påverka.

I mitt lönearbete som anställd så har mina möjligheter att påverka en betydligt större verksamhet än SIF varit mycket stor. Och då har jag dessutom fått betalt och haft roligt på vägen. Men att som i SIF alltid få skrivet på näsan att man inte vet eller kan och därför skall hålla sig tyst och snäll, det blir bra tradigt i längden.

Inte_Ung, Islandshästmänniska sedan 18 år.

Det är märkligt att det är så fruktansvärt att ens andas kritik över silverfärgen.
Att sprida ut falska fakta, d.v.s. att ljuga om att några hästar skulle ha en sjuklig gen som kan påverka användbarheten, det är MYCKET GROVT.

Om någon skulle sprida ut att Ärade Högvördige Avelsutskottsordförandes hingstar har sommareksem, så är det också allvarligt.
Men nu så känns det mest som att Gubben har blivit rädd för konkurrens.

Man blir inte förvånad, ty man är ganska luttrad.

Du skulle bara veta vilka rykten olika höjdare i SIF spridit om min Askur tex.

1) Från minst ÅTTA håll på "höjdarnivå, alla hingsthållare och med positioner i SIF: Han har ingen tölt.

(att han fick 8 på tölt efter 6 veckors s.k. inridning med söndertrasad mun på Island eller varit i landslaget här eller tävlat både T1 och T2 med resultat över 6,2 eller blivit Sydsvensk töltmästare eller att tusentals stoägare/nyfikna fått glida runt i tölt i 40 knyck på honom RÄKNAS liksom inte)

2) Från avelutskott och speaker på hingstbedömning: Han nedärver inte sitt silveranlag.
(vilket naturligtvis alla silverhingstar gör i 50%. Av en händelse fick vi på samma gång höra att speakerns egen färghingst nedärvde sitt anlag i minst 65% :smirk:)

3) Från flera "officiella" håll: Han är DÖD så det är ingen idé att åka dit med ston.

(för tredje gången den här säsongen :D)

4) Om ens sto är dräktigt med honom måste man spruta bort det och betäcka med den hingsten som den som talar råkar äga, annars kommer man sprida anlag som fördärvar rasen.

(kommentarer ej nödvändiga, från stor hingststation som haft ordförandeposition i SIF)

5) Från så många SIF-höjdare så många ggr att det är omöjligt att räkna inkl tidigare ordförande i SIF: Silverfärgen hör även i Askurs fall ihop med lynnesfel och borde förbjudas.

(att vi gjort allt för att motbevisa detta genom att låna ut honom till barn, gå ensam på barn- och provridning mitt i Göteborgs centrum, låtit ALLA som velat alltid få hantera och rida honom, haft hundratals praktikanter som lett omkring honom i pannluggen mellan stona, åkt på mängder med uppvisningar, låtit okända barn rida honom i parader etc och bara släppt honom att ta ansvar för sitt eget uppförande i alla upptänkliga sammanhang etc etc RÄKNAS förstås inte. Sanningen är att jag har aldrig haft en så mångsidig genomsnäll häst och han är den ENDA jag litar på att släppa iväg från gården med precis vem som helst utan att något skulle kunna hända)

6) Från hingsthållare med positioner i SIF eller SM-medaljörer: Ingen av hans avkommor kan tölta.

(ALLA hans avkommor jag följt vilket är mer än hälften töltar bra och RENT med schysst aktion trots ett uselt genomsnittligt stomaterial :smirk: Men de har oftast ingen pass, vilket somliga kanske inte kan skilja upp :angel:)

7) Han ger ögonfel så hans föl blir blinda

(kommentarer behövs inte i den här tråden :smirk:)

8) Från konkurrenter: Han har sommareksem.

(Sanningen är att han gått ute dygnet runt utan täcke i knottrika Värmland eller Småland alltsedan importen 1996 och aldrig visat några sådana tendenser. Vilket alla som varit här eller där kunnat se och bedöma själva. Med gården full av övernattande stoägare och praktikanter dygnet runt sommartid skulle sådant inte kunna döljas!)

Nu har jag inte tagit med alla. Bara sådana som kommer från "höjdare" inom SIF.

Allvarligt så är det förstås så att det krävs en massa engagemang för att ta en SIF-position. Och dessa har oftare egna ekonomiska intressen att bevaka. Så jag tror inte att SIF som organisation har en policy att snacka skit om silverfärgen, däremot består styrelser och utskott av människor med fel och brister. Och avundsjuka.

För ingen tror väl att det här skulle hänt om det inte varit så att silverhingstarna "tog" en massa ston :devil:

Fast i rättvisans namn måste jag också säga att vår meste avelsguru som även har gedigen genetik-kunskap och ligger bakom BLUP:en har sagt följande trots "egen" avel:

"Askur är bättre än sina poäng och kan göra nytta i svensk avel för det behövs snälla bra fyrgångshästar också, inte bara de högst rankade femgångarna"

Och en annan mkt känd profil: "Askur är en klassisk hingst och en mkt bra ridhäst, sådana kommer överleva alla trender i aveln"

Alltså, jag brukar inte snacka så här mkt "bra" om min egen hingst.

Men i den här tråden tyckte jag att det var på sin plats att komma med konkreta exempel och då kan jag ju bara svara för det jag vet är fakta själv.

Att jag törs det nu är att han faktiskt inte är i avel i år (eftersom jag inte har tid pga gårdsförsäljning satte vi stopp efter 10 ston till båda hingstarna och prioriterade gamla ombetäckningar, INTE för att han är DÖD :D) så jag kan inte anses tala i "egen sak" för att sno åt mig ston.

Att ta emot ston kostar f.ö. betydligt mer än det ger om man ska göra det riktigt, men det är en HELT annan diskussion :cool:

Liknande trådar

Kultur Med tanke på de andra trådarna. Vilken är den sämsta filmen ni sett? Det finns ju många, men om ni måste välja ut just en och peka på...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
4 553
Senast: Enya
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 293
Senast: Vicks
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 676
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 083
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.