Silvergenen hos shetlandsponnyn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Egalia
  • Startdatum Startdatum
Sv: Silvergenen hos shetlandsponnyn

Precis, och om det är ett gulanlag så kan man ju undra vart f*n felet finns.

Vissa saker ska man nog inte gräva så mycket i :D

Jag kan för lite om silverfärger - har nog bara sett EN i verkliga livet och den passerade jag med bilen...
Men ponnyerna på de danska fotona skulle inte jag tänka silver på vid första anblicken. Vet dock inte heller vad jag skulle anse att det var för färg annars. Man behöver nästan se dem i verkligheten för att avgöra det.

Silverkedjan skrev:
En bild kan ju luras, men jag har detaljstuderat den här ponnyn i en vecka IRL, han är definitivt silversvart.

Däremot kan han ju teoretiskt fått färgen från en islänning om det inte finns någon stam på honom...

Hur ser man egentligen skillnad?

Det verkar ju inte som att Stjerjens silverfärgade är silverfärgade - ser snarare ut som silvertecknade isabeller...

Egentligen är det synd att det är sån hysteri efter den "äkta" silverfärgen -jag menar en häst som Kanteborgs Sprite är ju inte mindre vacker för att han inte har en svart gen?! :smirk:

Jag kan för lite om färger för att kunna uttala mig.

Sprite är inte mindre vacker för det (det är det väl ingen som påstått f ö?), jag har själv en tvååring efter honom som jag är mycket nöjd med!

Billy Bus finns ej med i webstamboken, så det är mycket möjligt att där inte finns någon stam.

När jag söker på silversvart får jag fram 6 träffar; fyra silversvarta, en "silversvartbrun" och en "silversvartbrunsk". Söker jag på silverbrun får jag 9 träffar. Hittar även en som bara har färgen "silver" och en som är "silverblack"..
Så de verkar kunna vara silver...?

...de verkar kunna vara felregade :smirk:

OM det finns silveranlag bland rasrena regade shetlandsponnyer i Sverige är det ju jätteviktigt att hitta dessa individer för att förvalta anlaget så det inte dör ut!

Inte för att de är finare utan för att det är utrotningshotat.

Det är ganska vanligt att shetlandsponnyer har vit/grå svans som unghästar. Brukar dock bli svart med tiden. Kallas i bland Rosson-svans.

jaha!! Hur länge har dom kvar den gråa svansen???

Så fräckt!! Var bara tvungen att fråga :o

Sv: Silvergenen hos welsh

Som en fortsättning på ovanstående, finns silvergenen hos welsh?

Fann denna welsh mountainponnyn till salu. Blev lite fundersam över färgen. Ser ut som en fux med mörka ben. Frågan är om det är ett dåligt kort, med tanke på magens färg...

Här finns bild på hans pappa. Han ser ju ännu mer mystisk ut. Ingen skugga att skylla på. :angel:

Enligt en färgkunnig bekant från USA är bägge hingstarna silverbruna, men jag vill gärna ha lite svenska kommentarer också. :D

Man får nog misstänka att de flesta shetlandsponnyer som är registrerade som "silverbruna/svarta" är mörkare fuxar med ljus man och svans. Om någon hingst skulle ha silveranlaget så skulle det nedärvas till 50 procent av hans avkommor och borde med andra ord vara vanligare.

Att det anses eftertraktat med silveranlaget gör nog att många hästägare gärna vill se sina fuxar som silverfärgade...

Intressant läsning och bilder finns på denna sida: http://www.kellas-stud.co.uk/mystery.htm

Sv: Silvergenen hos welsh

Nej, såvitt jag vet så finns silveranlaget endast hos islänningar, ardenner och shetland (plus några till raser i USA, där det nog blivit inkorsat)

Welsharna du visar har svarta hår i man och svans, ävemn om det är en hel del vita också. De har nog vitsvansanlaget om det är något - se bilderna jag länkat till i ett av mina inlägg ovan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 621
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka