Silvergenen hos shetlandsponnyn

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Egalia
  • Startdatum Startdatum
E

Egalia

Finns det i över huvud taget en shetlandsponny i Sverige IDAG som faktiskt *är* silversvart/brun (etc, etc...) och inte bara SER silversvart ut (som tex. Kanteborgs Sprite).

Alltså en häst som man bevisligen ÄR silversvart/silverbrun?

Sv: Silvergenen hos shetlandsponnyn

vad jag har hört så finns inte den färgen, utan som du skrev så ser de bara silversvarta ut ..

o vem är du som bor i samma stad som mig o tycker om shettisar!? :D

Silver finns hos shetland. Huruvida det finns nån i Sverige har jag ingen aning om men jag vet svenskfödda ponnyer (med svensk stam) som exporterats som varit silver.

Jag såg en absolut tveklöst silversvartskäck i shettisformat på ridskolan i Orsa 1999 när Islandshäst-SM hölls där. Men det var en valack och jag såg ingen namnskylt/stam.

Någon med lokalkännedom som känner till pållen?

haha!:D jösses! Ett shettis fan! Det här tål för ett PM tror jag! :banana:

Jag har börjat misstänka att så är fallet, alltså att många tycker att deras häst "är" silverbrun/silversvart fast det handlar om tex. grå man/svans etc.

Jo, det *lär ju finnas*, Enligt litteraturen i alla fall: Det som vore riktigt intressant är ju att veta om det verkligen fortfarande existerar och isåfall från vilka linjer etc?

Med 100 % Säkerhet då? Det låter ju onekligen spännande. Säkert att det inte var en korsning?
Detektiv arbete på silvergenen behövs kanske tror jag.

Ja! Så hette han :) :bow:

Tyvärr lyckas Orsa ridklubbs hemsida krascha min dator så jag kom/kommer inte in dit, men han kanske har okänd stam :(

Men silvergenen finns där iaf - sedan hur den kom dit låter jag vara osagt.

Silverkedjan skrev:
Ja! Så hette han :) :bow:

Tyvärr lyckas Orsa ridklubbs hemsida krascha min dator så jag kom/kommer inte in dit, men han kanske har okänd stam :(

Men silvergenen finns där iaf - sedan hur den kom dit låter jag vara osagt.

Jag kan se bilderna -v isst ser han silversvartskäck ut - men kan han inte vara mörk isabell med den vita manen då?

Det har testats ett antal ponnyer som sett ut att vara silverfärgade, men INGEN av dem har visat sig vara annat än fuxar.
Det finns nog några ponnyer som är reggade som silverbruna, men frågan är om det är korrekt...
Jag vet inte. Har tyvärr inte sett någon - men skulle gärna vilja ha en silversvart i min avel... :p

Samma här. Vad tror du om dem som finns i länkarna jag skrev ovan? Eftersom jag inte är så insatt i gener/färg så frågade jag Silverkedjan (mycket silver nu :D) och hon trodde att de var silverfärgade.

Jag undrar var den svenskfödda som finns på Hesseldal har fått sin färg i från.

Jadu.. Varifrån kommer färgen?
Nu har jag inte klart för mig vad Rouge Dragon hade för färg (står inte i webstamboken :(), men han borde varit röd (med tanke på namnet) och gissningsvis rödblack med tanke på vad avkommorna fått för färger. Så OM märren ifråga verkligen ÄR silverbrun och hennes härstamning stämmer, så kan jag inte se något annat alternativ än att det kommer via honom, dolt bakom fuxanlagen. Brunte har jag själv sett och där finns inga tveksamheter om färgen, åtminstone inte med avseende på silver eller ej... :p

Senast ändrad:

Egalia skrev:
Jag kan se bilderna -v isst ser han silversvartskäck ut - men kan han inte vara mörk isabell med den vita manen då?

En bild kan ju luras, men jag har detaljstuderat den här ponnyn i en vecka IRL, han är definitivt silversvart.

Däremot kan han ju teoretiskt fått färgen från en islänning om det inte finns någon stam på honom...

...fast just Zoo ser inte tveklöst silverfärgad ut (silverbrun är hon definitivt inte, i så fall silversvart) utan där kan det vara ett gulanlag - som i sådana fall kräver en felregad förälder...

Såvitt jag kan se så finns inga ovanliga färger bland Bruntes avkommor, men hans far Firth Bracken har lämnat en del med märklig färg, där man skulle kunna misstänka gulanlag... (jag har haft en sådan här på betäckning, bland annat) Han ska dock ha varit fux - jag såg honom aldrig själv.

Hm, lite spännande det här. Rouge Dragon är reggad som rödblack.

Vad säger du om de andra hästarna då? Tycker du att de är silver?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 620
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 986
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka