Silverbrunblack...

Sv: Silverbrunblack...

Nej den är faktiskt ovanligt skarp! Det var därför lite förvånande =)

Gullan: Hon föddes runt den åttonde augusti och då var det ändå en månad för tidigt så hon var rätt skranglig kan man väl säga... Nu har hon dock växt till sig ordentligt :D

Om ålen kommer att synas när hon blir äldre beror väl mycket på vilken nyans det blir på resten av hästen ;)

Gullan: Hon föddes runt den åttonde augusti och då var det ändå en månad för tidigt så hon var rätt skranglig kan man väl säga... Nu har hon dock växt till sig ordentligt :D
Wohoo, då kan vi fira födelsedag tillsammans hon och jag :D

Lite inhopp i diskussion
Ang. svarta föl så föds dom ju i alla olika nyanser ..
Ási föddes som musblack medan Erro var nästan helt svart redan som bäbis.. Ási har fortfarande något ål-aktigt i sommarpälsen (då han nästan är colabrun) medan Erro aldrig har ål.

Min svarta lilla hingst var också sådär ljus när han föddes, såg typ musblack ut. Men det är tydligen vanligt.

En falsk ål kan de ha hela livet som jag förstår det. Den är inte lika skarp som en riktig, sen TROR jag att det kanske var så att den falska inte går ner i svansen...

Måste säga att jag tycker att ålen på bilden ovan ser väldigt äkta ut.. men jag är heller ingen expert :angel:

näe nu har jag fått reda på att min föl kanske är silvermusblack:crazy: haha suck....

men vi vet inte rikitgt ännu....vad tycker ni här på tråden vilken färg ser han egentligen ut att ha?...

det är mer vanligt med silvermusblack eller?:crazy:

Wohoo, då kan vi fira födelsedag tillsammans hon och jag :D

Lite inhopp i diskussion
Ang. svarta föl så föds dom ju i alla olika nyanser ..
Ási föddes som musblack medan Erro var nästan helt svart redan som bäbis.. Ási har fortfarande något ål-aktigt i sommarpälsen (då han nästan är colabrun) medan Erro aldrig har ål.

hihi glampi e född 22 augusti och jag 19e;)
augusti e bäst:banana:

hm va mysigt det där med svarta...eftersom asi föddes med¨ål och som musblack kan man väl nästan säga att han har det i generna och skulle kanske ha kunant nerärvt det`? eller

Han hade nog kunnat ge musblacka föl, utan tvekan.
Men nu blev det 7 svarta, en brun och en svartskäck (eller svart med mycket strumpor/tecken, minns inte riktigt hur den ser ut :p )

På det foto han fällt i ansiktet ser han ju ganska mörk ut. Du får nog vänta till all päls åkt av innan du kan vara säker.

Det är ganska vanligt att svarta hästar har en tydlig ål när de föds. Här är Táta som föl.
tata_07.jpg

och som vuxen syns nästan ingen ål längre.
tata_300.jpg

näe nu har jag fått reda på att min föl kanske är silvermusblack:crazy: haha suck....

men vi vet inte rikitgt ännu....vad tycker ni här på tråden vilken färg ser han egentligen ut att ha?...

det är mer vanligt med silvermusblack eller?:crazy:

Silvermusblack är väl ganska ovanligt också, men just senaste året tycker jag att jag har sett många fler annonser på silvermusblacka. Kan hända att man börjat bli mer noga med färgbestämningen nuförtiden.
Det är ju svårt att se vad de får för färg när de blir stora, min svarta har tex en hel massa silverstrån samt topp i svansen, men det kommer tydligen att växa bort med tiden.

Om du vill veta vad som är den troligaste färgen på ditt föl så skulle jag maila Silverkedjan och fråga. Skicka med stammen och några tidiga fölbilder om du har. Gå in på hennes nick här så hittar du hennes mailadress, hennes PM-låda är full så hon tittar inte där :)
Däremot är hon jättesnäll och svarar på frågor kring färger på mailen!

Han hade nog kunnat ge musblacka föl, utan tvekan.
Men nu blev det 7 svarta, en brun och en svartskäck (eller svart med mycket strumpor/tecken, minns inte riktigt hur den ser ut :p )

Blackanlaget är dominant dvs om en häst har ett blackanlag är den black. På skimmlar syns det ju däremot inte alltid.
Ási är ju inte black alltså hade han med all säkerhet inte kunnat ge blacka föl om inte mamman är black.

På det foto han fällt i ansiktet ser han ju ganska mörk ut. Du får nog vänta till all päls åkt av innan du kan vara säker.

Det är ganska vanligt att svarta hästar har en tydlig ål när de föds. Här är Táta som föl.
tata_07.jpg

och som vuxen syns nästan ingen ål längre.
tata_300.jpg

tack för bilderna.
ja det är sååå spännande nu alltså.
när jag var där sist tog vi dessa bilder:

20400943.jpg

20400944.jpg

20400938.jpg

här börjar man ju se hans nya päls under, tror han tappat ännu mer nu men detta va när ja va förra gången.
men e de bara jag som tycker det ser guldbrunt ut men de e ju samtidigt grått med, men haha finns det nåt mellanting mellan silverbrunblack och silvermusblack för jag tror min pålle är en blandning:rofl:

för ni såg denna va?
20526261.jpg

de 2 hästarna i mitten.
den till vänster(ej allra längst till vänster) e ju silverbrunblack, sen e de min plutt och så en silvermusblack....

vad tror ni? visst har han en konstigt nyans endå...för han e verkligen nåt mitt emellan de 2 på sidorna.

kan det vara så att en silvermusblack kan ha nyanser av brunt???

för jag sitter och studerar fölbilder av pappan (silvermusblack) och mitt föl och mitt föl e mkt brunar än han i nyansen. han e ju lite brun som föl eller gulaktig men fölbilderna på mitt föl speciellt i huvudet e mitt föl mkt brunare.

gå in på hemsidan för att se pappans fölbild.

och gämför med dessa på mitt föl.

16905867.jpg

16905868.jpg

17347183.jpg

eller?

men läste någonstans att silvermusblacka kunde misstas för isabeller eftersom de kan ha gulfärgad vinterpäls.
men ja tycker endå mitt föls päls e lite väl brungul för det lr...

ihhh...men men om han e silvermusblack så kommer de bli snyggt med en bläs på det iaf:)

Senast ändrad:

Pja. Det lär väl visa sig, eller hur?
Världen går ju knappast under för att han inte är silverbrunblack.
Alla här har sett samma bilder på fölungen tusen gånger nu, det börjar bli svårt att säga något nytt.

Jag föreslår att du gör som Skuggi skrev, maila Silverkedjan och fråga, så får du förhoppningsvis klarhet i det.

Men visst ser han lite rolig ut, som en blandning av allt ungefär :D. Men, det är ju svårt att säga något innan man ser den slutgiltiga färgen!

Om du tittar på Manketorps hemsida och sedan på Mestur som är silverbrunblack så ser du ju att det är ganska stor skillnad mellan honom och Glampi.
Jag tror inte att Glampi varesig silverbrunblack (isf väldigt ljus) eller silvermusblack (skulle nog vara gråare då).

Jag tycker att han ser ut som en jätteljus rödblack, men det kanske inte går med tanke på föräldrarnas färger? Jag kan ingenting om sånt :D

Inte jag heller :P men nu när du säger det så .. jag tänkte mer i banorna ljus isabell, ljust gulblack eller nåt ..

Kass på färger, men jag har svårt att se att han skulle vara musblack med den ljusa man och svans, dessutom ser ålen väldigt tunn och ljus ut.

Om du tittar på Manketorps hemsida och sedan på Mestur som är silverbrunblack så ser du ju att det är ganska stor skillnad mellan honom och Glampi.
Jag tror inte att Glampi varesig silverbrunblack (isf väldigt ljus) eller silvermusblack (skulle nog vara gråare då).

jo jag har sett Mestur eftersom jag var där och provred även hans mamma och valde mellan mestur, glampi och gimli:).

men grejen e ju att det finns i olika nyanser och glampi verkar ha nån himla mysko nyans.

men har hört att silvermusblacka kan se ut som isabeller i vinterpälsen.

tror mestur är en extremt brun silverbrunblack för de brukar nog vara lite ljusare men det finns ju alla varianter.
men han har istället mer grå silver i manen glampi är mer vit/silver.

vad tror du glampi är då?
han är silver iaf och black det vet vi.

Jag tycker att han ser ut som en jätteljus rödblack, men det kanske inte går med tanke på föräldrarnas färger? Jag kan ingenting om sånt :D

hihi, jättekul ni funderar lite, spännande vad det blir man blir ju nästan bara mer och mer förvirrad ju mer man funderar, han står som silverbrunblack i passet iaf och då var han hyffsat ljus när de bedömde det.

vet inte riktigt tror han är för grå/brun för att vara rödblack de är ju mer åt fuxhållet väl?
hans mormor MESTURS mamma är rödblack.
Glampis Mamma är BRUNblack.
Glampi och mestur är alltså nära släkt, de är mer än halvsyskon.

mesturs mormor och glampis gammelmormor(samma häst) är isabellblack.

det finns alltså 3 generationer minst av black på glampis mammas sida.
och på pappans sida så är farmor brunblack.
och pappa alltså silvermusblack. så mkt black finns det.
det nedärvs nog till 80% eller nåt om glampi skulle bli godkänd hingst.
jag kan inte räkna procent men gissade hihi.
eller vad tror ni?.

Grasteinn ger massa olika varianter av färger, jättespännande och man slipper de gamla vanliga fux, svart och brun. risken för de färgerna är mkt liten.han har hittils vad jag vet om inte fått en enda svart avkomma. och bara 1st brun men med en väldigt fin nyans och troligt silveranlag och så 1 fux och alla avkommor har fått någon form av tecken vad jag kan minnas nu.

de jag vet om är, rödblack, brunblack, silvermusblack, silverbrunblack, silverbrun, silverbrunblackskäck m.m m.m m.m i oändighet.:love:

jag tror glampi kommer ha en helt annan färg under fölpälsen. han kommer defintivt vara mörkare det är ju de flesta under fölpälsen.

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 691
Senast: Badger
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Sassy
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
803
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka