Sv: Silverbrunblack...
Jag tycker att han ser ut som en jätteljus rödblack, men det kanske inte går med tanke på föräldrarnas färger? Jag kan ingenting om sånt
hihi, jättekul ni funderar lite, spännande vad det blir man blir ju nästan bara mer och mer förvirrad ju mer man funderar, han står som silverbrunblack i passet iaf och då var han hyffsat ljus när de bedömde det.
vet inte riktigt tror han är för grå/brun för att vara rödblack de är ju mer åt fuxhållet väl?
hans mormor MESTURS mamma är rödblack.
Glampis Mamma är BRUNblack.
Glampi och mestur är alltså nära släkt, de är mer än halvsyskon.
mesturs mormor och glampis gammelmormor(samma häst) är isabellblack.
det finns alltså 3 generationer minst av black på glampis mammas sida.
och på pappans sida så är farmor brunblack.
och pappa alltså silvermusblack. så mkt black finns det.
det nedärvs nog till 80% eller nåt om glampi skulle bli godkänd hingst.
jag kan inte räkna procent men gissade hihi.
eller vad tror ni?.
Grasteinn ger massa olika varianter av färger, jättespännande och man slipper de gamla vanliga fux, svart och brun. risken för de färgerna är mkt liten.han har hittils vad jag vet om inte fått en enda svart avkomma. och bara 1st brun men med en väldigt fin nyans och troligt silveranlag och så 1 fux och alla avkommor har fått någon form av tecken vad jag kan minnas nu.
de jag vet om är, rödblack, brunblack, silvermusblack, silverbrunblack, silverbrun, silverbrunblackskäck m.m m.m m.m i oändighet.
jag tror glampi kommer ha en helt annan färg under fölpälsen. han kommer defintivt vara mörkare det är ju de flesta under fölpälsen.