Silverbrunblack...

Sv: Silverbrunblack...

men frågar ännu en gång FINNS DET NÅGON HÄR SOM KAN KOLLA WF HUR MÅNGA SILVERBRUNBLACKA DET FINNS OCH VILKA TECKEN DE HAR???
är mitt föl kanske den enda silverbrunblacka i sverige med bläs???

Eh, kanske betala medlemsavgift t klubben+SIF och regga in sej i WF själv :grin:

Jag har en silverbrunblack. Han är mycket ljusare än de som finns här på bild tidigare. Men hur får jag in en bild här på honom?:confused: Om någon kan beskriva annars får ni kolla in på min hemsida www.trollas.se han finns på lite olika ställen!(ääven på gamla inlägg på bloggen) Draugur heter han och är efter Dugur fra Minni-Borg. I år är han jättefin! Ska fota mer bilder från hingstbetet och lägga upp idag/kväll.
Roligt när det inte finns fler. Ska se om jag hinner leta i Worldfengur senare.
/Monica

Är det verkligen nödvändigt att missbruka versaler och frågetecken?..

Som sagt, regga dig i WF själv. Lättast så.

Han var fin din Draugur :love:
Min som jag la ut bild på ovan är nog nästan lika ljus på sommaren, men blir mörkare på vintern.

Ja, han är förmodligen silversvart. Men eftersom han har mycket mörkt i svansen (som en ål som går ut i svansen) samt en del mörkt i manen så undrar jag om det är vanligt för silversvarta eller om det har att göra med att hans mamma är brunblack. Dessutom skrev jag att bilden är dålig...därför att den inte visar det mörka i man och svans. Jag hävdar alltså inte att min häst är brunblack.

Nänä, jag förstod att du undrade, tänkte bara delge min gissning :idea:
En silversvart unghingst jag köpte förut hade också liksom en otydlig ål ner i svansen lite samt i manen, och han var då silversvart.
Enligt Silverkedjan kan tydligen de silversvarta ha en ganska mörk man och svans.
Men bästa svaren får du ju om du mailar henne :bow:

Nänä, jag förstod att du undrade, tänkte bara delge min gissning :idea:
En silversvart unghingst jag köpte förut hade också liksom en otydlig ål ner i svansen lite samt i manen, och han var då silversvart.
Enligt Silverkedjan kan tydligen de silversvarta ha en ganska mörk man och svans.
Men bästa svaren får du ju om du mailar henne :bow:

ja det har jag me sett, att lixom den översta på svansen och ibland lite i manen kan vara mörkare, och sen kan de ju varera med att nästan se ut som en silvermusblack(så ljusa på kroppen alltså) till att vara nästan svarta på kroppen med kritvit man.
ja eller ha lite gråare man man med. ibland med olika nyanser.

men för att se skillnad mellan en silvermusblack och en silversvart så är det väl främst black anlaget som skiljer? alltså att den silversvarta inte har en så tydlig ål eller mask som de med black färg.
och ej heller mörkare ben än kroppen även om de kan ha det.
men ålen är väl det största tecken man ser skillnaden mellan.

för denna på bilden som visats har inte ål på ryggen eller? i så fall är den inte black.

om den har en brun nyans kan den ju vara silverbrun(utan ål) och den andra motsvarigehetn är ju silversvart om de är mer gråa i nyansen.
och har de ål är de ju antingen brunblack eller musblack

eller som tråden handlar om, silverbrunblack alltså 3 olika typer av "färg" e ett kan man väl lite slarvigt säga.

jag kan inte mkt om detta (än) men har iaf fattat lite skillnaden emellan färgerna men det är ju extremt svårt när man skall fördjupa sig i det mer än så.

puttar lite...

det verkar inte vara många här på buke med silverbrunblacka islandshästar som har något tecken???
min hingst har en bror (lade ut bild på honom men men har nya finare bilder på honom) som med är silverbrunblack men han har en stjärn.
deras pappa Grastein verkar ge mkt tecken och mkt silverfärger, tror inte jag sett någon utan något tecken.

Alla sveriges hästägare är ju inte här på Buke, och det är ju ganska få silverbrunblacka övht, så inte så konstigt om det inte blir så många svar :grin:

Tack skuggi, jag gillar honom skarpt ska bli spännande att se vad det blir av honom. Bilder blev det inga - jag åkte i från kameran:angel: typiskt mig, tur att jag fick med hästarna till betet:grin:
Jag tror att en del silverhästar kan ha en falsk ål, är inte helt säker men jag har för mig att jag hört dt någonstans. Mitt silverbruna sto kan i vissa perioder se ut att ha ål, hon har vad jag vet inga blacka gener!
Monica

Ja, det är väl så med många färger, oavsett silvergenen, att de ofta har en "falsk" ål. Tycker jag har hört det iaf, så det har nog inte med silvergenen att göra, utan grundfärgen.

Alla sveriges hästägare är ju inte här på Buke, och det är ju ganska få silverbrunblacka övht, så inte så konstigt om det inte blir så många svar :grin:

haha nej det förstås men då finns det ju endå rätt många här på buke endå, hittils har vi väl iaf sett minst 5st av om det nu var 22st som fanns.

har inte lyckats skaffa WF ännu men när man söker där är det hela världen man får fram eller bara sverige då?

Hej nu har jag kollat lite i WF, jag är ganska novis :crazy: men jag har hittat färgkoden 82 - då fanns det 21 reggade tillsammans i sv isl och fi. En hade dock " bara " silverbrun vilket stämmer för den känner jag! då är vi nere på 20st, av dem har 5 tecken ( då har de färgkod 82 20,40, eller 50 och de som inga tecken har heter bara 8200) Jag vet att man inte fullt ut kan lita på färgerna i WF, men en hint blir det ju. För jag sökte på färgen red dun (röd fux antar jag ) och då fick jag svaret att jag måste söka mer specifikt, den gav mig bara 2000 träffar fast det finns fler!:cool:
/Monica - stålt agare till en av de 20:d

Red Dun är rödblack eller nåt sånt:idea:! Fux brukar man säga Chestnut om.

Ja det kanske stod chesnut, eller nått:o men många fanns det;)
/Monica

gu va spännande....
så lite som 5 st som har tecken.

fanns Mestur från manketorp med bland de 5? min glampis bror med samma färg och med stjärn.

har inte lyckats skaffa WF ännu men när man söker där är det hela världen man får fram eller bara sverige då?

Vilken del av det är det som inte fungerar? Sök på Worldfengur på forumet så hittar du nog instruktioner. Och fungerar det iallafall inte tycker jag att du skall kontakta SIFs kansli, så hjälper de dig att komma igång. Man hittar alla registrerade islandshästar som är registrerade i något förbund inom FEIF. Med lista på registrerade avkommor, samt eventuella bedömningar, blup, tidigare och nuvarande ägare osv. (men det står ofta fel ägare, om man inet står reggad som ägare till sin häst kan man också kontakta avelskansiet så fixar dom det) Man kan även se vem som fött upp hästen.

Det finns en hel del andra kul funktioner också. Så som sagt är det värt besväret.

Liknande trådar

Dressyr Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det...
16 17 18
Svar
343
· Visningar
23 691
Senast: Badger
·
Övr. Katt Vad tusan är det för färg på mitt yrväder ?:) mörkt ansikte,mörka tassar. Undersida svans lite randig. I visst ljus svart/grå, i annat...
Svar
7
· Visningar
741
Senast: Sassy
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
777
Senast: Ajda
·
Kläder & Bli fin Längst inne i garderoben hittade jag denna tröja/kofta/poncho eller vad man nu ska kalla den. Jag har inget minne när jag köpte den...
Svar
7
· Visningar
803
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross