Silver hos shetland

hanna_shetland

Trådstartare
Jag är ingen färgexpert men förekommer silver hos shetland? Jag har hört olika argument. En säger att det enligt genetikerna inte finns medans en kontakt i Danmark bestämt menar att det finns och hon har själv shettisar som är silver enligt henne.

Kan någon förklara detta för mig på ett begripligt sätt? Finns det eller inte? Hur kan man i så fall se att den är silver och inte tex isabell?

Silver förekommer. Och en silversvart pålle är inte ett dugg lik en isabell. Den är ju svart/grå på kroppen och har silvervit man och svans.

Nu blev jag nyfiken...
Har en svart fölis silver runt mule och i baken samt magen.
Svansen svart men med silverfärgade ränder på utsidan, fartränder måhända..
mvh Elshacera :bump:

Det är JÄTTESVÅRT att se skillnad på en silversvart och en mörk sotig isabell. Som föl går det an, men vuxna kan vara omöjligt. Ta bara Östertorps Baron som exempel. länk Det är också ibland omöjligt att se skillnad på en vuxen fux med ljus gråsprängd man och en silverbrun.

Jag har sett med egna ögon helsäkra silversvarta shettisar, men det var valacker utan stam :( Och bild på ett säkert silversvart stoföl.

Det har en vanlig svart fölunge.

En silversvart föds ljust sandfärgad över både kropp och man/svans med vita ben och randiga hovar.

Jag har sett stt sto som jag *tror* kan vara silversvart. (Skrev i en annan tråd). Hon ser ut att vara en ljus musblack, men manen och svansen är helt vita, dvs inget svart i och hon saknar ål. Hovarna är fortfarande randiga. Jag har lovat att ta kort på henne - det vore jättespännande att höra vad hon kan vara för färg....

Jag har precis sett min första levande silversvarta, och jag stod länge och spanade och funderade på om det inte var en isabell eller fux ändå.

Asch, nu funkade inte mitt uppladdningsprogram så jag kunde lägga upp bilden. Får se om det går senare. Dock är den hästen ardenner.

En red-factor test borde väl kunna ge det svaret, om någon ids göra det.

Det finns absolut silver hos shetlandsponnyn, men det är extremt ovanligt och oftast felregistrerat åt båda håll. Jag vet ingen silverfärgad godkänd hingst.

Kanske, har aldrig sett så mörka isabeller. Sen har jag kanske bara sett väldigt mörka silversvarta. Dom har varit kolsvarta eller mörktmörkt grå på kroppen.

Fast själv har jag ingen som har silveranlag (vad jag vet ska kanske tilläggas :D). Jag undrade mest för att få klarhet i om det fanns eller inte.

Vad kostar ett sådant test och hur görs det?

Det finns ett antal ponnyer här i landet som testats för att man trott att de varit silverfärgade. Samtliga har dock varit "falskt alarm". Och jag tror att åtminstone de flesta är ur samma hingstlinje.
Detta, att flera testats men ingen varit silverfärgad, har gjort att "Dan-Axel" är tveksam till att det öht finns i rasen (enligt uppgift från hyfsat säker källa), men jag tycker nog allt att alldeles för få är testade för att säja så.

jag skulle själv GÄRNA vilja ha ett silversvart att avla på! :d

Jag har också hört detta med Dan-Axel - det var därför jag var tveksam. Jag har en bekant i Danmark som har flera hästar som hon benämner som silver, det var därför jag undrade.

jag har sett foto på silversvart shetland nånstans i storbrittannien, undrans om jag kan ha kvar nån länk dit? ska kolla
Fast den var tyvärr bara silversvart, såg inget kul ut exteriört.. :smirk:

Jag har en minishettis,hingst imp från Tyskland.Enligt hans registering är han silversvart.Har försökt att få svar på om han verkligen är det men ingen har hitills kunna svara varken ja eller nej.Han är inte godkänd för avel men han har en underbar färg iallafall!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 715
Senast: Anonymisten
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 748
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar