Shopping till katterna!

@Rhinos, den ska fungera som promenadsele (tills han växer ur den, men det lär ändå dröja ett tag) och vi köpte den huvudsakligen för att den känns säkrare på en massiv och stark katt som Egil ändå är. Det är omöjligt att han skulle kunna backa ur den. Ur ergonomisk synvinkel avlastas nacken mer än hans tidigare ställbara sele med smala remmar, han hade däremot lite bättre rörelsefrihet med frambenen i den.

Och Egil tackar för komplimangen ^_^

Ja, den ser onekligen mer stabil ut och verkar inte lika lätt för katten att tråckla sig ur. Ska eventuellt försöka promenadträna min katt så denna sele kanske vore något att investera i :).

Succé!

Eller.. ja. Inte. Hittills är det enda som hänt att Chuno vässat klorna lite lojt och Charlie drog en tass mot en plingboll. Liiiiite mer kunde de väl tycka om den? :cry:

20150106_135627_54abe2049606ee0ef6b6d91a.jpg

Edit: i skrivande stund skedde detta!:

20150106_142628_54abe34d2a6b22b3b7b31935.jpg

Succé!

Eller.. ja. Inte. Hittills är det enda som hänt att Chuno vässat klorna lite lojt och Charlie drog en tass mot en plingboll. Liiiiite mer kunde de väl tycka om den? :cry:

20150106_135627_54abe2049606ee0ef6b6d91a.jpg

Edit: i skrivande stund skedde detta!:

20150106_142628_54abe34d2a6b22b3b7b31935.jpg
Ge det lite tid ;)
Min ena vägrade använda sitt nya klösträd efter att matte varit så urbota taskig och slängt ut det gamla. Nån vecka senare var nya klösträdet favoritsovplatsen :D

@cili

Men jag vill ju att dom ska älska det och avguda det och älska det genast och och och...

Ja, i alla fall visa liiiite uppskattning mot sin matte som äntligen kommer hem med det utlovade trädet på 16 kg som hon kånkat hela långa vägen från utlämningsstället långt bort, tillsammans med 800 g broccoli och 1 liter mjölk (eftersom hon trodde att det var lilla paketet med matskål och leksak som skulle hämtas......) :cautious::p:D

Bozita Kitten-foder i samma paket

Åh du! Köp inte mer Bozita! Deras foder innehållet till största delen bagerivetemjöl - absolut inget man vill ge till köttätare!
Jag gav själv Bozita tidigare eftersom de tillsammans med Royal Canin och Sannabell är de enda som har större bitar för tex. maine coon men efter att en av de största kattbutikerna uppmärksammade mig om innehållet så slängde jag allt!
Jag vet flera av de större djurbutikerna som faktiskt slutat ta in Bozita just för att innehållet inte är något att ge till djur!
Blötmaten är bra (även om jag inte förstår varför 75% av deras sorter är med fisk eftersom man inte bör ge fisk till katter öht har man nu märkt senaste åren då fiskallergin blir allt större hos katter) men torrfodret gör hemma i soptunnan!
Bli inte lurad att köpa torrfoder med större bitar nu bara för att du får hem en maine coon, större bitar betyder mer spannmål för att få fram storleken. Köp hem bra foder med så hög kötthalt istället, som Orijen eller Applaws och erbjud katterna lite köttbitar med ben istället så de får tugga på nått. :)

Långt blev det ja, speciellt när man skriver på mobilen. ;)

Åh du! Köp inte mer Bozita! Deras foder innehållet till största delen bagerivetemjöl - absolut inget man vill ge till köttätare!
Jag gav själv Bozita tidigare eftersom de tillsammans med Royal Canin och Sannabell är de enda som har större bitar för tex. maine coon men efter att en av de största kattbutikerna uppmärksammade mig om innehållet så slängde jag allt!
Jag vet flera av de större djurbutikerna som faktiskt slutat ta in Bozita just för att innehållet inte är något att ge till djur!
Blötmaten är bra (även om jag inte förstår varför 75% av deras sorter är med fisk eftersom man inte bör ge fisk till katter öht har man nu märkt senaste åren då fiskallergin blir allt större hos katter) men torrfodret gör hemma i soptunnan!
Bli inte lurad att köpa torrfoder med större bitar nu bara för att du får hem en maine coon, större bitar betyder mer spannmål för att få fram storleken. Köp hem bra foder med så hög kötthalt istället, som Orijen eller Applaws och erbjud katterna lite köttbitar med ben istället så de får tugga på nått. :)

Är det endast torrfodret du avråder från?

Är det endast torrfodret du avråder från?

Som jag skrev är blötmaten bra även om jag själv hade önskar fler fiskfria sorter!
Många som är involverade inom raskattaveln förespråkar helt fiskfri kost till katter eftersom fisk inte är en av kattens basföda, det är bara något vi lärt oss att förknippa sen vi var barn.
Det är svårt att ge helt fiskfri kost till katter eftersom nästan alla torrfoder innehåller fiskmjöl eller liknande men det är det inte så många som reagerar på ändå.
Bozita har tre fiskfria sorter i sås, resten är i gelé som mina katter säger blä till. :p
Jag borde tycka att butikerna och Bozita borde reagera eftersom det alltid brukar vara snustorrt på fiskfritt på hyllorna i flera av djurbutikerna här i stan, jag hittar ofta tetror med fisk som gått ut... :s

24855436-origpic-0aa850.jpg_0_0_100_100_360_432_80.jpg

Undrar om det finns någon som hade kunnat ge en recension på detta trädet? Hade vart tacksamt! Har två utekatter som mer än gärna stannar inne på vintern och får sina tokryck :)

Har även funderingar på en aktivitetleksak för mat, om det är någon som har lite tips?

Jag har en XXL klöstunna från zooplus (det är nog inte samma? men samma princip iaf) och den är super! Stadig och bra.

Jaha, man lär sig något nytt var dag!
Så även Royal Canin är dåligt, trots att vetrinärer o dylik rekomenderar det?

Ja, Royal Canin är inget direkt att hänga i julgranen. Sedan har di ju veterinärfoder också, för vissa specifika åkommor, men då fyller de ett annat syfte. De sorter du köper i vanliga djuraffären är mest spannmål till ingen nytta.

Jag ger faktiskt mina en sort Royal Canin för att de gillar just den (Maine coon Kitten) men jag ger alltid mina katter minst två andra torrfodersorter utöver den så de själva får välja vilken mat de vill äta just den gången de är vid matskålarna och även för att deras magar blir vana vid olika sorters foder och i och med det har jag aldrig haft problem med foderbyten! :)

Mina äter just nu Royal Canin Maine coon kitten, Porta21 Sensible spannmålsfri, Porta21 adult, Orijen Cat&Kitten och Applaws Chicken.

Jag tycker man kan ge lite sämre mat om man vill, så länge man erbjuder bra alternativ som foder med hög kötthalt. Nu låter det som att jag säger emot mig själv men Bozita och torrfoder du hittar i matbutiken hör inte dit. ;)
Four Friends ska tydligen vara ett trevligt foder som är lite billigare men det vet jag inget om. :)

Jag ger faktiskt mina en sort Royal Canin för att de gillar just den (Maine coon Kitten) men jag ger alltid mina katter minst två andra torrfodersorter utöver den så de själva får välja vilken mat de vill äta just den gången de är vid matskålarna och även för att deras magar blir vana vid olika sorters foder och i och med det har jag aldrig haft problem med foderbyten! :)

Mina äter just nu Royal Canin Maine coon kitten, Porta21 Sensible spannmålsfri, Porta21 adult, Orijen Cat&Kitten och Applaws Chicken.

Jag tycker man kan ge lite sämre mat om man vill, så länge man erbjuder bra alternativ som foder med hög kötthalt. Nu låter det som att jag säger emot mig själv men Bozita och torrfoder du hittar i matbutiken hör inte dit. ;)
Four Friends ska tydligen vara ett trevligt foder som är lite billigare men det vet jag inget om. :)

Tack för lite förslag! Då min beställning redan är skickad, så ska jag göra ett foderbyt när det börjar ta slut :) känns dumt att kasta 10kg foder... Särskilt när man är student och behöver hålla endel i pengarna :)

Tack för lite förslag! Då min beställning redan är skickad, så ska jag göra ett foderbyt när det börjar ta slut :) känns dumt att kasta 10kg foder... Särskilt när man är student och behöver hålla endel i pengarna :)
Låter som en bra idé. När du byter foder kommer du ju ha möjlighet att byta till något billigare än RC (och bättre). Applaws och Four Friends är ju exempel på bättre foder som inte är så dyra.

Jag klickertränar. Både hästar och katter. Är utbildad etolog dessutom :D
Har inga boktips, jag går helt och hållet på känsla. Har lärt sambon lära Hollie (:D) high five. De high five-ar för allt och ingenting nuförtiden. Riktigt söta ihop!

Jag klickertränar. Både hästar och katter. Är utbildad etolog dessutom :D
Har inga boktips, jag går helt och hållet på känsla. Har lärt sambon lära Hollie (:D) high five. De high five-ar för allt och ingenting nuförtiden. Riktigt söta ihop!
Vad kul! Vad rart med sambon :)

Jag började igår, ena katten var hos tandläkaren i tisdags och det är dax att jag börjar borsta tänderna på dem båda. Så sagt och gjort, vi körde 4 x 2 minuter. Nu kan de sitta fint på pallen en och en (utan att försöka råna mig), försöker lära dem varsitt kommande för vems tur det är och så kan jag dra dem lite i mungipan! :D
Kan säga att de sov gott sedan..

Gick helt klart över förväntan! (Är imponerad över både dem och mig!) Men så har jag extremt matglada katter (tänk labrador) och lättmotiverade katter.

Men är lite på jakt efter en bok som ger lite tips på lätta kattövningar och bra att tänka på.
Men är det okej om jag ställer nån fråga till dig om (när) vi stöter på problem?

Men är det okej om jag ställer nån fråga till dig om (när) vi stöter på problem?

Självklart :)
Måste filma när de tränar, de är verkligen jättesöta!

Vem vill äta gelé egentligen?
Hehe, jag håller med men övriga fyra medlemmar säger att gelé är typ bäst. Speciellt bra när det är klumpar som man kan leka med så det blir gelé och kladd överallt!

Och här är bild på vårt nya träd. Kom igår, fick högsta poäng av alla tre katter och står mitt i rummet framför tvn. Perfekt!
IMG_20150115_114630_zpscohfdl7b.jpg

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tycker att jag ofta ser mina egna gamla dagbokstrådar under rubriken "Liknande trådar" under senaste inlägget i en tråd. Det gör mig...
Svar
0
· Visningar
465
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 109
Senast: Thaliaste
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 192
Senast: escodobe
·
Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 706
Senast: Jamienoble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter