Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

vad 'man' vill vet jag inte, men JAG vill inte ha Adonis i stammen... Tänk dig en liten lång, kortbent vit hingst med stort huvud (detta är den uppfattning jag fick på avstånd när man passerade förbi hans hage med bil), som inte lämnat särskilt mycket att hurrá för, i sin gärning som avelshingst.

vet inte om jag kanske ska gråta en skvätt :angel: menar du på att min lille Bengt har det där i sig? :D

Hehe, anade på förhand att det kunde uppfattas så, men postade ändå. Hoppas du kan ta det på rätt sätt :D
Jag tyckte att han såg lite kortbent ut på fotona :p det var därför jag gissade som jag gjorde. Men inte ens i närheten av så illa som Adonis...

Haha, ingen fara ;) Vi kan ta det :D
Han är ganska kortbent men det luras lite av hans buk som inte är det minsta smäcker ;)
image_163199629.jpg

Här har vi samma kille med mindre buk + päls, lite mindre tax tycker jag :D

Wow, vilken fining. Samma färg som min lilla dam :)

Jag har nog varit med i tråden någongång för länge sen....Men iallafall, det här är Belinda som nu är 16 år gammal. Hon gick ponnytrav tidigare och är väldigt trevlig att köra. Efter en skada som satte stopp för travkarriären är hon min och hennes främsta uppgift är att vara hovdam till mitt arabsto :D. Men hon körs lite och rids litegrann och är vår lilla maskot.

Det här är en några år gammal bild, numera tycker min son att det är tråkigt att rida..
juli500.jpg

Snabbare än lilla fröken arab som har galoppstam...det är inte illa!

img_5034.jpg

Dra pulka är det roligaste hon vet:
img_0032.jpg

Ur matsmältningssynpunkt är det ett grovfoder, det är ju bara "färdigtuggat" när det äts... Men det ger kanske inte så mycket mer tuggtid.

Rent spontant - om hästen är för smal så är det bättre att ge henne mer av kraftfoder/lusernpellets för att få i henne det hon behöver. Hade det varit min ponny och de fodersorterna att välja på så hade jag gett samma mängd lusern + kraftfoder ytterligare en gång/dag.
Jag skulle väl säga att om hästen inte håller hullet så MÅSTE du nog begära mer av dem som har hästen.

Jag har nu varit och köpt Dodsonfodret Mare and Youngstock och hoppas att det skall kunna hjälpa henne. Då behöver inte äta så mycket kraftfoder då det är så pass koncentrerat. Behövs det får jag fodra på med mer lusern ändå, men det skall ju egentligen inte behövas, men såklart utan grovfoderanalys är det svårt att säga.

Haha, ingen fara ;) Vi kan ta det :D
Han är ganska kortbent men det luras lite av hans buk som inte är det minsta smäcker ;)
image_163199629.jpg

Här har vi samma kille med mindre buk + päls, lite mindre tax tycker jag :D
Absolut jätteskillnad! Hade jag sett den bilden först hade jag inte alls fått samma tanke...

Jag har nu varit och köpt Dodsonfodret Mare and Youngstock och hoppas att det skall kunna hjälpa henne. Då behöver inte äta så mycket kraftfoder då det är så pass koncentrerat. Behövs det får jag fodra på med mer lusern ändå, men det skall ju egentligen inte behövas, men såklart utan grovfoderanalys är det svårt att säga.
Hoppas det funkar för er!
Fördelen med lusern framför kraftfoder är att man kan ge hur mycket lusern som helst, medan det finns en begränsning när det gäller kraftfoder.
Mitt bästa tips är att ge både och en tid, så att ni ser att hon börjar lägga på sig igen.

Ja, det är väl tanken att göra så! Ge det ena morgon och det andra kväll eller lösa det på något annat sätt. Hoppas oxå det fungerar, för nåt måste hända med lilltösen snart! Är ändå så glad att hon i somras fick 40 p på premiering, trots att hon var tunn då oxå, men inte så tunn som nu. Jag hoppas jag ska lyckas få 40 på utställninig oxå nång gång, men inser att det blir svårt då hon kan visas kanske först som 18 åring igen.

Jag hade gett en rejäl portion av båda sorterna både morgon och kväll (t.ex 1 liter kraftfoder, 2 liter lusern), både för att maximera hur mycket hon får i sig och för att det är det bästa för tarmfloran att matportionerna ser så lika ut som möjligt vid varje utfodringstillfälle.

Dodsonfodret får hon äta max 650 gram av per 100 kg kroppsvikt, så det får man reglera lite. Men jösses, det är mycket mat alltså.. men det går kanske åt. Ska ta med viktmåttbandet när jag åker ner och mäta och se vad hon kan väga nu. När hon var "bra" i hull, i mina ögon fet, var hon uppe i 289 eller nånting sånt. Nu kan det inte vara så mkt..

*kl*

Hjälp!!!

Hur gör ni med era shettisar nu när det är sådant väder som det är?? Min lille torkar inte ens över natten, russen som också är tjockpälsade torkar men inte den lille.

Täckar ni? Klipper?

Grejen är att shettisarna är så väl isolerade under pälsen så de släpper inte ut kroppsvärmen för att torka pälsen. Man får antingen invänta kallare väder eller klippa litegrann - om det är svettas de gör. En "triangel" på halsens undersida-bringan kan i så fall göra rätt stor skillnad, utan att påverka att de kan gå ute.

regnvåta shettisryggar är inte så enkelt att åtgärda... Det viktiga är ju att de inte är blöta inpå skinnet och det är väldigt sällsynt att de blir.

Hade samma bekymmer här, dessutom satte hon björnpäls redan i början av september. Vi brukar ha snö och minusgrader i oktober, men inte i år..... Först klippte jag lite under huvud och hals, men hon visade tydligt att hon inte mådde bra, och mkt riktigt när jag kom ner en morgon var hon rejält svettig undertill, samtidigt som hon forfarande var våt på ryggen av regnet dagen innan. Klippte därför allt på halsen och ner under magen och en del av bakbenen och fick en helt ny ponny! Skuttade runt varv efter varv i hagen i ren pur lycka att vara av med pälsen. Vid nederbörd får hon istället täcke på, annars utan, fram till det blir riktigt kallt, då blir det täcke ute.

Ja, det är svårt med deras päls faktiskt!

På torsdag åker jag in till Ultuna med men lilla Sickan. Undersöka för tracheal-kollaps, samt om det ser bra ut kolla varför hon är så tunn. Hon som har henne gissar hon väger ca 180 kg. Det är 100 kg mindre än då hon var i bra utställningshull, i mina ögon var hon iof rätt fet då..

*kl*
Mina bus pojkar :love:

img_7493_177824329.jpg

Nalle försökte få Ove till bus men det är han inte så intresserad utav :p
img_7500_177824862.jpg

Fluff :D
img_7514_177826754.jpg

Men oooohh vilka godingar!!

kl

Här kommer min lilla Malva :love:
Tagen för ett par veckor sedan, i full vintermundering och en del av sängen kvar på ryggen :D
dsc_1689-omgjord_174689470.jpg

Såhär såg damen ut i somras =)
malva-i-hagen-omgjord_163259451.jpg

Lånar knapp

Måste man ha viktband för att kunna uppskatta vikten?:confused: Jag har bara använt händer och ögon för att se vilket hull Lilleman är i, och tyckt att han är en solklar plus-size model av kaliber. Men vissa dagar tycker jag han ser helt normalviktig ut. Revbenen känns, men det krävs en del tryck för det...

Slänger in några bilder så får ni gärna säga vad ni tycker

Här har han höstkläder på sig, men ser ju ändå rätt småfet ut:
IMAG0075.jpg

Det här är för ungefär en vecka sen, nu lite mer ordentliga vinterkläder:
IMAG0117.jpg

IMAG0119.jpg

IMAG0120.jpg

Och så denna päls, här i och för sig bara höstkläder, men ändå:love:
IMAG0098.jpg

Lånar knapp

Måste man ha viktband för att kunna uppskatta vikten?:confused: Jag har bara använt händer och ögon för att se vilket hull Lilleman är i, och tyckt att han är en solklar plus-size model av kaliber. Men vissa dagar tycker jag han ser helt normalviktig ut. Revbenen känns, men det krävs en del tryck för det...
Nej, verkligen inte!
Viktmåttband är ett trubbigt verktyg, som inte räknas bland de säkrare mätmetóderna för att fastställa hästens vikt någorlunda säkert. Antalet kilo är för övrigt ganska ointressant, det är hull och muskulatur som är viktigast. Och det går inte att se på bilder!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 933
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att curla eller inte curla sina barn
  • Gamla trotjänare
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur