Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Vi blev med shettis för 1,5 mån sedan, en minikille -10 e: Ugglebackens Kavat u: Kerswell Krystal-Tyros Storm of Lambridge. Jag har börjat klicka in honom men stötte på ett oväntat problem: han gillar varken morötter eller äpplen. Tar ett par bitar men tröttnar snabbt och vill inte ha mer?! Vi ska prova någon sorts pellets också, han gillar betfor men det kan jag inte gärna gå runt med i fickan :D

111106-043_176509982.jpg

Kan ju vara så att han inte är så motiverad till träning heller. Inte så gammal ju. Kanske tycker de finns roligare saker ;)
Men hemmagjort hästgodis kan funka. Du kan själv välja storlek & dessutom se till att de inte är massa oönskade tillsatser & socker i det :)

Varken små eller stora morotsbitar vill han ha mer än ett par stycken av. Knäcke åt han inte alls :(

Motiverad är han definitivt! Han följer targeten hur bra som helst och vill gärna vara med och leka! :p
Har du några recept..?

Man måste ju inte använda godis som positiv förstärkning heller. Vissa hästar älskar ju att bli kliade, andra kankse älskar att springa lösa ett varv. Du får väl bara hitta något som han verkligen tycker om, och det behöver ju inte nödvändigtvis vara just godis.

Här är ett recept som mina älskar!!

1/2 kg havregryn
1/2 kg rågmjöl eller annat grovt mjöl
1/2 kg melass (har du inte melass, fungerar även sirap)

Rör ingredienser i en stor bunke. Knåda ihop allt till en klibbig deg. Forma godisbitarna, rulla som centimeterstora kulor eller platta bitar. Godisbitarna bör inte vara tjockare än 1,5 centimeter.

Lägg bakplåtspapper på en plåt, sätt på ugnen på 180 grader. Lägg godisbitarna på plåten och grädda ca 10 - 15 minuter. De är färdiga när de fått lite färg och går att bryta sönder

Jag brukar använda honug istället för melass eller sirap. Sen lyxar jag till de med att ha i lite rivna morötter eller äpplen oxå :) Kör även i lite linfrön.

Puttar upp tråden och slänger in en mindre bra bild på min Malva.
Vi var ute på vinterpromenad i eftermiddags och herrejisses vad hon överraskade mig genom att sköta sig fantastiskt bra :D
En bestämd lite dam det här med massor av energi allt som oftast som reser sig och "slåss med frambenen" vid protest eller om hon bli över-taggad :grin: , men idag skötte hon sig kanon och var mest trevlig, harmonisk, pigg och glad hela turen, enda tills vi nästan var hemma, då hon hörde storebror i hagen som sprang och skrek ;)

malva-januari-2_185680205.jpg

Jag har en underbar shettisdam som jag skulle vilja betäcka. Vad ska jag tänka på? Tips mottages tacksamt =) Tänkte lägga in en bild på henne men lyckades inte... Det får bli nästa gång ;)

Jag har en underbar shettisdam som jag skulle vilja betäcka. Vad ska jag tänka på? Tips mottages tacksamt =) Tänkte lägga in en bild på henne men lyckades inte... Det får bli nästa gång ;)
den frågan passar nog egentligen bättre på avelssidan

men generellt ska du ju hitta en hingst, inom det avstånd du kan tänka dig att åka till, som passar bra till stoet som individ och hennes härstamning.

Sötnos! :love: Och namnet är bara så sött... Det har jag som "förstanamn" om vi skaffar ett ministo också.

Sötnos! :love: Och namnet är bara så sött... Det har jag som "förstanamn" om vi skaffar ett ministo också.

Åh tack :love: Ja jag håller med, hennes namn är så himla fint, dock låter Malva nästan för snällt för denna damen ;) Fast hon är allt ändå en liten Malva, så ljuvlig på de flesta sätt!

Vad roligt att ni hittat något som passar! Vilken liten sötboll, så duktig han är :)
Smart att träna att han bara ska lyfta när du pekar :P Det hade jag, ovan som jag är, garanterat missat!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 594
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 390
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 933
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka