Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Lånar knappen

Min lilla pälsboll ska åka till Söderköping för tandkontroll och åtgärder i munnen idag. Prova ut nya bett står väl på menyn med kan jag tänka mig.

Sen är det klippning i helgen, den lilla stackaren svettas som en bodybuilder!!! Pälsen är minst en dm och vi har ju för sjutton höst förtfarande..... Det rinner om honom trots att de är ute heltid, så han ska få en klipprand på hals och bog iallafall.

a57vpi.jpg

låter som bra grej att klippa lite, det är faktiskt sjukt varmt ute! De är pälsade för massa minus och så är det 10 plusgrader! Hoppas det går bra med tänderna!

Jag har bokat om tiden till Ultuna för lilltjejen. Skulle åkt i onsdags med de hade sjuk veterinär så de ringde och avkoade. Vi ska undersöka för trachealkollaps. Är det inget sånt så ska vi kolla upp läger varför hon är så himla galet svår i hullet! Mager lillstumpa! Inte så bra då hon ska orka med en fölunge till. Skitdumt att betäcka igen, men det är lätt att vara efterklok som man säger!

har hon föl vid sidan nu? Det är inte ett dugg konstigt i så fall, om hon har svårt för att hålla hullet...

Ja, hon har ju det! Till och med veterinären sade att det här inte är något avelssto pga att hon har så svårt med att hålla hullet, hon ser ut som då jag fick henne snart, kanske är det värre om man tar bort pälsen :cry:

Hur mycket mat ger du henne? Och Vad?
Jag gissar att hennes föl ser ut som en köttbulle, vilket innebär att hon ger det hon får till sitt föl. Det är lite dyrt med såna avelsston, men fölen mår väldigt bra... Det finns såna även bland shettisarna, även om det är vanligare bland större raser. Det funkar absolut att ha dem som avelsston, men man måste se till att göda upp dem så att de har ett gott hull och en "platt rygg" innan de fölar och sen får man mota Olle i grinden, dvs tillskottsfodra redan från början och se till att de inte hinner börja falla ur. Ge henne det bästa betet i riklig tillgång och vid behov tillskottsfodra hela tiden.
Som sagt, vad ger du nu och hur mycket? Man kan proppa i shettisar ganska stora mängder tillskottsfoder om det behövs.

Jag har haft några shettisston med liknande tendenser (och framförallt ett stort halvblodssto som var precis likadan), fast den jag har nu är tvärt om, man får leta efter revbenen (läs "pressa in fingrarna genom späcket för att hitta dem") även när hon är högmjölkande. För henne är problemet alltså det motsatta, inte ens digivning gör att hon går ner i vikt tillräckligt. :crazy:

När det ändå pratas om smala shettisar igen, kan man inte få förslag på foder som passar en shettis som är smal? Du gav lite tips till mig innan men är dålig på just fodersorter när man ska gå och botanisera bland alla sorter i affären...

Jag är av åsikten att man ska krångla till det så lite som möjligt när det gäller foder och jag föredrar svenskproducerade sorter, som är anpassade efter svenska förhållanden.

Lusern är jättebra att ge, bäst är de melassfria varianterna. Eftersom lusern är ett grovfoder finns det ingen övre gräns för hur mycket man kan ge av det, varken per dag eller per utfodring. Välj själv om du vill ge pellets eller hackad strå.
Fördelen med lusern är att det har ett högt proteininnehåll, så man kan få dem att fylla ut i ryggen-rumpan på ett naturligt sätt.
Är hästen tunn över både rygg och revben kan man komplettera med lite olja uppepå (går bra med vilken olja som helst, av livsmedelskvalité, t.ex rapsolja, solrosolja etc).
Ovanstående är, om man generaliserar, en bra diet för ponnyer som är fångbenägna.
Betfor är också bra att ge. Är hästen fångbenägen kan det vara en fördel att blöta upp det i för mycket vatten och sen hälla bort överskottet, då blir man av med det mesta av melassen och kvar är de nyttiga betfibrerna.
Är de väldigt tunna över rygg och rumpa, så att det behövs proteintillskott, så funkar det med soja eller t.ex potatisprotein.

Vill man ge kraftfoder bör man välja sorter som innehåller så lite spannmål som möjligt för att hålla nere stärkelseinnehållet.

kl.

Hoppar in här med min sumobrottare och lite dagsfärska bilder ute i stormen och det öländska allvaret.

2_176752434.jpg

3_176753028.jpg

4_176753778.jpg

5_176754119.jpg

7_176756732.jpg

och alldeles nere vid kustlinjen - blåste ni inte bort idag? :p (Var på ön finns ni - nyfiken ju!)
Och mer nyfiken - vad är det för stam? Finns Adonis bakom någonstans? Jag fick bara en sån känsla när jag såg den....

Måste säga att det är svårt att hitta melassfritt.
Får kanske testa med soja då.
Gillar annars färdigfoder men det verkar inte finnas något som passar...

Kvarnbyfoder har melassfri lusernpellets kolla på deras hemsida efter återförsäljare i din närhet, finns det ingen så kontaktar du säljaren i distriktet). Och Dangrönts "lucernepiller" är också melassfria, de säljs av svenska foders återförsäljare

Dangrönt säljer melassfritt hackat strå också. Inte lika mkt kladd som med lucernpellets :) Förresten, räknas pelleterad lucern fortfarande som ett grovfoder?

*kl*

Skadad matte longerar ponny!

32815926.jpg

32815927.jpg

32815925.jpg

Hon äter 7-8 kg hö per dag. ca 1,5 liter luswern, 1 liter granngården aktivpellets, ca 7 dl torr betfor. Det blöts till en gröt. Tyvärr är höet oanalyserat. Men inser att det går nog att öka upp lusernet en del. Kruxet är att det inte är jag själv som har hand om henne, vill inte begära för mkt av hon som har henne heller.

Dangrönt säljer melassfritt hackat strå också. Inte lika mkt kladd som med lucernpellets :) Förresten, räknas pelleterad lucern fortfarande som ett grovfoder?
Ur matsmältningssynpunkt är det ett grovfoder, det är ju bara "färdigtuggat" när det äts... Men det ger kanske inte så mycket mer tuggtid.
Hon äter 7-8 kg hö per dag. ca 1,5 liter luswern, 1 liter granngården aktivpellets, ca 7 dl torr betfor. Det blöts till en gröt. Tyvärr är höet oanalyserat. Men inser att det går nog att öka upp lusernet en del. Kruxet är att det inte är jag själv som har hand om henne, vill inte begära för mkt av hon som har henne heller.
Rent spontant - om hästen är för smal så är det bättre att ge henne mer av kraftfoder/lusernpellets för att få i henne det hon behöver. Hade det varit min ponny och de fodersorterna att välja på så hade jag gett samma mängd lusern + kraftfoder ytterligare en gång/dag.
Jag skulle väl säga att om hästen inte håller hullet så MÅSTE du nog begära mer av dem som har hästen.

och alldeles nere vid kustlinjen - blåste ni inte bort idag? :p (Var på ön finns ni - nyfiken ju!)
Och mer nyfiken - vad är det för stam? Finns Adonis bakom någonstans? Jag fick bara en sån känsla när jag såg den....

Hehe ja vi var till och med ute på strandstenen :D Och jo, jag hade Bengan som ankare när jag höll på att flyga min kos, fördelen med att ha sin alldeles egna livboj :o :D I Ottenby håller vi till.

Han är efter James Herriot och ue Tunstas Domingo, har ingen koll på shettis stammarna och vart i leded Adonis bör falla in så vet inte :angel:

hittade honom i webstamboken och nej, där fanns ingen Adonis.
Adonis var verksam vid brofästet (Möllstorp) i flera år så jag kopplade ihop Öland-Adonis och att han lite såg ut som andra adonisättlingar jag sett. Men det är inget negativt att sakna Adonis i stammen......

Nej han är inte från ön utan från småländska skogen, fast denne hingst kanske vart väldigt aktiv?
Nyfiken i en strut: varför vill man inte ha Adonis i stammen? ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 590
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 933
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka