Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Har också lite problem att hålla min ena shettis i ett bra hull.
Hon är tunn över rygg och rumpa hur man än gör tycker jag. Fångshettis som jag heller inte vill överrösa med annat foder än hö. :crazy: Har lyckats få lite mage på henne i år (kanske lite för stor för att vara hon :o) men ändå sätter sig inget på ovansidan....

Har också lite problem att hålla min ena shettis i ett bra hull.
Hon är tunn över rygg och rumpa hur man än gör tycker jag. Fångshettis som jag heller inte vill överrösa med annat foder än hö. :crazy: Har lyckats få lite mage på henne i år (kanske lite för stor för att vara hon :o) men ändå sätter sig inget på ovansidan....
Det brukar vara proteiner som behövs när de inte får någon överlinje. Det går utmärkt att ge melassfri lusern, soja eller potatisprotein till fångkänsliga shettisar! (det är kolhydrater du ska vara rädd för, inte proteiner!)

*kl*
Får väl bidra med några bilder på mina shettisar också.
317727_274559129254392_100001009227747_814842_2108089332_n.jpg

Kumlaby Tirol, "Tille", f.08 e. Titol RS241 - Bravo v.Spuitjesdom RS238
393438_274499149260390_100001009227747_814681_1926415657_n.jpg

Rosalinda, "Lillan", f.06 e. Skäpperöds Orion RS 339 - Huggarebo Liston RS 231

Tanken är att de ska bli mina körhästar, men just nu ligger fokus på att rida in Lillan. Hon har just hittat en liten lagom ryttarinna...:)

Sötnosar!

Jag inväntar den 23 då jag ska åka till klinken med min tjej. Blir ju väldigt spännade att åka med sto och föl själv, då fölet inte är så himla van att gå grimma. Funderar på att sätta däckel på morsan och binda honom däri. Jättenervös inför det besöket, men jag hoppas att det är som vi misstänker! Vore illa på många sätt.

Åh, en shettis-tråd!
Fick med en söt liten shettis när jag blev fodervärd på en tinker. Liten svart 22-åring vid namn Mio (eller Brio). En lite skithäst som hoppar över boxdörrar, rymmer under staketet och slänger av barn åt höger och vänster. Men kan inte låta bli att älska honom :)
Slänger in en bild på sötnosen:
14wy3uw.jpg

Titta! Här passar ju jag in också...eller snarare Malte! Han är en liten minishettisvalack född 2007 på 84 cm. Jag har haft honom sedan april i år, men det känns som åratal! Han är världens snällaste häst som knappt viftar bort flugorna, och gör allt man ber honom om. När jag köpte honom var han bara körd fåtalet gånger, men beter sig som en mycket van 22-årig körponny som man kan göra vad som helst med!
Slänger in lite bilder på underverket, dels från gårdagen när vi var och hämtade hö, men även lite från sommaren, så syns det lite att han byter färg. Det är som två hästar i ett, speciellt när han fäller. Då blir han nästan helt vit, fast med mörkt huvud:)
IMG_0135.jpg

IMG_0132.jpg

CIMG5848.jpg
IMGP9308.jpg

CIMG5852.jpg

IMG_0009.jpg

Samma färg som min då (konstantskimmel). :laugh: Visst är det kul att ha lite olika hästar i en liksom.
Min har blivit allt tydligare i sina skiftningar genom åren faktiskt.
24840_432592743495_838793495_5536901_8278276_n.jpg

n838793495_1560964_8117.jpg

n838793495_2705294_3122406.jpg

5968_134787753495_838793495_3228865_3592304_n.jpg

Alldeles nyinflyttad, ganska exakt 14 år sedan. :love:

20576_335213808495_838793495_4862548_1010221_n.jpg

Det var lite mycket snö....

Har haft henne i 14 år nu (hon var 5 månader när hon flyttade till mig) och hon är världens bästa och snällaste ponny. :love:

Ursäkta bildbomben...

Det brukar vara proteiner som behövs när de inte får någon överlinje. Det går utmärkt att ge melassfri lusern, soja eller potatisprotein till fångkänsliga shettisar! (det är kolhydrater du ska vara rädd för, inte proteiner!)

Har hört så mycket olika genom åren så vet inte vilket råd man vågar lita på faktiskt. Vågar ju inte chansa heller känns det som. Men hon skulle behöva lite ändå eftersom hon nu rids betydligt mer än vad hon gjort tidigare. Sen är det självklart mer muskler som ska till i ryggen också.

Har hört så mycket olika genom åren så vet inte vilket råd man vågar lita på faktiskt. Vågar ju inte chansa heller känns det som. Men hon skulle behöva lite ändå eftersom hon nu rids betydligt mer än vad hon gjort tidigare. Sen är det självklart mer muskler som ska till i ryggen också.
de muskler som saknas kommer hitta dit när hon får nog med proteiner. Det är proteinbrist som gör att det inte är några muskler i ryggen.
Maten (tillräckligt med proteiner) ger muskelvolym, träning ger sen styrka och uthållighet till musklerna.

Det är numera helt klarlagt att proteiner INTE är bov i fångdramat.
Det är i en väldigt stor andel, de flesta, av fallen kolhydrater som spökar.
Och oavsett vilket så måste ju alla hästar få tillräckligt med bra mat för att täcka de dagliga behoven.

Självklart. Det är väl ingen som sagt nått annat. :)
Kanske inte här, men jag har genom åren sett och hört alla möjliga vansinniga varianter på shettisar som inte fått ens inärheten av sina respektive näringsbehov täckta. Växande unghästar som nästan hållits på svältgränsen för att de inte skulle få fång. Ponnyer som fått leva på halm för att "protein ger fång". Ponnyer som är hur tunna och muskelfattiga som helst, med hela vinterpälsen kvar till midsommar, där ägarna glatt har skrytit med hur smala och fina de är - i flera fall tävlande ponnytravare, som alltså lever på stort näringsunderskott...

men usch då.
Ja så illa är det då inte för mina. :) Om du kikar på mina bilder strax över här så syns den med tunnare överlinje på vinterbilden, hon står bakom, inte så bra bild men hon är inte undernärd på något sätt. :)

Men jag tror faktiskt att det kan vara det, att man får så många olika bud att det är svårt att gallra, för ger man en sak, då är det någon som skriker rakt ut och ger man då något annat är det någon annan som skriker. Och det kommer nya råd hela tiden, nya forskningar osv. Det är svårt att verkligen göra rätt.
Ja nu är det väl kanske inte så för alla, men jag tror att många är rätt förvirrade, räknar in mig själv. Man försöker göra rätt, men så kommer det nya råd hela tiden.

Tycker mest att man ser enormt överviktiga shettisar som folk tycker är såååååå gulliga. :grin: Tycker att det är roligt att se en tråd med så många fina shettisar. (och hoppas då att de alla får den mat de behöver)

Ojoj hörrni!!! N har jag gjort det! Gått och kärat ner mig i en lite shettistjej! Var nyss och tittade på henne och hon är ju för underbar! Halvsyrra med min malte och 84 cm hög. Under inkörning och pigg o gla! Ska jag slå till??:banana:
IMG_0165.jpg

*kl*

Eftersom den ändå ligger i en annan tråd kan jag lika gärna lägga den här också. Här är Benny för några veckor sen med sin nya ridkompis!

kapad.jpg

Så söt. :laugh:
Ja men bara hon inte är lika inåttåad som det ser ut på bilden. :p

Vad är det för stam på henne?

Hon står lite konstigt, men vänster framhov har växt lite snett sen senaste verkningen som tydligen var ett tag sedan, så det är nog inga problem att få bukt med:)

Hon är e: Hermits Mimosa u: All At Once

Oj, vad trevligt det ser ut!!
Det blev inget klinikbesök för lilltjejen igår. Kliniken ringde och avbokade. Såå himla trist. Ny tid blir den 8 december. Enligt stallägaren där hon står har hon tappat i vikt. Det är INTE bra!! Ska köpa på mig massa kraftfoder och åka dit med!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 586
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 387
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
67 932
Senast: cirkus
·
Relationer Känner att jag borde hjälpa min kompis på något sätt. Hon hamnar i dåliga relationsmönster utan att se det själv pga att hon lätt blir...
Svar
0
· Visningar
781
Senast: Sporthorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka