Shettis, tyngd.

elaktroniqe

Trådstartare
Hur många här inne anser att en shetlandsponny INTE orkar dra en vuxen människa?
Jag kör min shettis och jag är ganska kraftig (ca 80). Har en superlätt vagn som jag själv med lätthet drar med min bror på 100 kg i.
Har en riktig sele till ponnyn.
Jag jobbar i ett ponnytravstall, och där kör jag ponnysarna i princip varje dag.

Ändå finns det folk som inser att man inte ska köra ponny som vuxen.
Jag anser att det är helt fel och shettisar med rätt utrustning och bra kondition/hälsa kan dra vuxna människor med lätthet.

Har jag helt fel, eller ska jag ignorera folks komentarer?

Sv: Shettis, tyngd.

på nordanstigs hästrally körde shettisar 4 mil dag 1 1,8 dag 2 med tämligen vuxna i vagnen utan problem .en russ kulade runt så jag med fräsh kallblodstravare fick ligga i för att inte bli efter.

anser att en shettis med lätthet kan dra två vuxna med en bra kärra o bra sele... jag brukar försöka lura med någon när jag ska köra mina shettisdamer då de bara busar om jag är skälv i kärran...

Jag kör min shettis som är 94 cm över ryggen med ibland två personer i rockarden och det fungerar fint. Hon är alltid lika pigg och glad. Men man kanske ska se till att man ahr byggt upp både kondition och muskler och ahr man itne inte så kanske man kan korta av turen en aning. Men ser absolut inga problem i att köra en shettis med två vuxna i rockarden!

Min shettis drar utan problem över 100 kg, vi har vid flera tillfällen åkt två i vagnen. Om det är jätte branta backar så går någon eller båda om vi är två för att hon inte ska ta ut sig helt.

Jag hade ignorerat kommentarerna då fått från folk.

Jag vet inte exakt hur pass det stämmer, men en väldigt vältränad shettis ska kunna dra ungefär dubbla sin vikt fast då tror jag nog inte det gäller jättelånga sträckor och på plan mark, men så har jag hört iaf.

Men ändå, shettisen är ju ändå en av det starkaste hästar som finns, i förhållande till sin vikt då så du behöver inte vara orolig. Min kille är en tunn unghäst som vi kört två pers i (sammanlagt lite över 100 kg) väldigt mycket, och honom märker man ingen skillnad på, och han var ändå 4 då och mkt tunn.

Klart man kan köra shettis som vuxen. Och andra ponnyer för den delen också. Just shettisarna är ju världens starkaste hästras i förhållande till sin storlek, och hästar klarar av att dra betydligt mer än de orkar bära upp. Så det är nog lugnt ska du se! :)

Med bra utrustning (inga "skitselar") och kondis på hästen ser jag inget problem i det.

Klart att den orkar dra en vuxen. Inte kan man ju skicka iväg småbarn själv med en shetlandsponny.//bonny

Klart man kan vara en vuxen när man kör en shettis tom 2 st.
Jag brukar ha med mig ngn då jag kör ut och min vagn är ganska tung så...

mitt lilla shettis sto 96cm visserligen ganska vältränad och med bra sele och lätt rockard sitter vi två vuxna tillsammans 150 kg någon gång åker barnen med i knät så 40 kg till. inga problem, i uppförsbackar får hon ta sats och är det branta backar kliver vi ur men det är nog mest för syn skull, grannarna ser det nog inte som träning för hästen. shettisen är en liten arbetshäst och gör man rätt så självklart ska den kunna lastas tyngre än så också. titta på hur stora lass en nordsvensk drar som väger ca 700kg upp till ett ton utan problem, jag själv drar pallar i mitt arbete som väger ibland över ett ton, inte så långa sträckor men ändå jag väger jämförelsevis bara 60kg. är hästen bara van vid och tränats suxesivt så spelar vikten ingen roll. orkar inte hästen så stannar den och då får man lägga av något i lasten, värre är det inte om hästen bara inte är för ung och nyinkörd.
så dina 80 kg är ingenting för din lilla ponny.

ut och njut av att se din ponny arbeta och dra, och var inte rädd för att lägga på mer vikt i vagnen. att se hästen arbeta är bland det bästa med det hela enligt mej iallafall, det är en stor del till varför jag gillar att köra häst. annars kan jag ju likväl springa eller cykla vid sidan om istället eller varför inte stoppa hästen i kärran och dra själv:crazy:

ha det bra/myrlan

Våran shettis har inga problem med att dra husse på närmare 100 kg plus en rejäl rockard i alla gångarter, även i backar och i ridhus.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 609
Senast: Ceta
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 348
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 228
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka