Hehe min skötponny..en shettis har 13,5 i bettstorlek
När vi började köra med honom dagligen hade vi först ett vanligt tränsbett..men då tyngde han och ville gärna springa iväg och var ibland till och med okontrollbar!
Då bytte vi till ett s.k "travbett" (me "piggar" neråt för att det inte ska åka in in i munnen..) men det funkade inte heller det var alldeles för tjockt och då blev han ännu värre me dragandet..
Så nu kör vi honom med pessoabett och det funkar alldeles utmärkt..(ett smalare då..) han har slutat dra och han lyssnar mycket bättre när vi kör med honom på vägar och inne i stan ( där de då är ett måste att man har fullständig kontroll över sin häst!) och man behöver framförallt inte ta lika hårt i honom som med dem andra betten..oftast kör vi med tömmarna fast i andra ringen...
När jag pratade me en tjej i stallet och berättade om alla hans upptåg me å dra iväg då och då så sa hon att en ponny kan dra 600kg med "bara munnen" att så starka är dem!!
Men som sagt nu funkar de fiin fiint med honom..!
Ibland brukar jag tömköra/longera honom ordentligt lösgjord eftersom jag har märkt att han börjar hänga på bettet igen om han är stel osv..
hoppas de fixar sig med ditt problem!