Shetlandsponnyproblem

Sv: Shetlandsponnyproblem

Nån (du???) som kan mäta ponnyn ifråga (från munngipa över nacken till mungipa samt över nosen) då kan man ju få ut vilken storlek han har.
Sen finns det säkert, presis som kläder, små och stora strl :smirk:
Men 13,5 i bett är ändå lite väl stort tycker jag ??
"Jånnas skötponny"
Bild
Bild

http://www.djurtandvardskliniken.se/

han har ju faktiskt inte ett huvud av den gamla, grövre shettisen, hmm, men bettet ser ju ut att vara bara en st. för stor på bilden så ja ska inte lägga mig i, min shettis har 95 eller 105(när han har bettskivor) så två cm syns inte så mkt, men de gör mkt! du kan väl testa ett 125 el 115 iallafall...

ajja, draglinor och svängel är inget att disskutera - det INGÅR i körutrustning! t.ex. man kan ju inte rida utan sidostycken heller... är man så förbannat emot svängel får man ta och köpa en loksele . där är behovet lika stort men man bränner inte sönder bogen på hästen iallafall...

Om du har två bett av samma modell men ett i 12,5/13,5 och det andra 9,5/10,5 märker du eller ponnyn nån skillnad? :)

Han hör väl till de shettisar som har vääldigt stort huvud (X-full) :D

Senast ändrad:

jånna skrev:
menar du att jag inte vill min skötponny väl???? att jag vill att han ska ha ONT?

jag skulle säkert ha märkt om han får ont av att gå med det där selet..för då skulle han inte gå en meter! men du vet säkert bättre än vad jag gör, jag ser ju bara hästen varje dag(?)

Självklart vill du honom väl! Men jo.. han skulle gå många meter.. hästar är tappra och långt ifrån lika mjäkiga som oss tvåbeningar - dröjer länge länge innan de klagar. Beroende på hur långa pass du kör så kanske inte selen är orsaken till ert nya problem - jag skulle titta mer på tömföringen som någon beskrev ovan. Ett loksele är väl ett bra alternativ för vardagskörning?? Vänligare mot pållen.

Ingela

vet ngn vart jag kan hitta en havannafärgad baksele till en mini-lurv-boll? hittar bara dom i svarta.. :/

om jag förstått det rätt behöver man inte ha en SÅ avancerad sele till tömkörning, inkörning med lösa skaklar och körning med lätt vagn. men vid hårdare arbete och tungare vagn/släde ska man ha rejäla saker för att underlätta för hästen. eller ?:confused:

alla körponnyer o hästar ska ha en sele gjord att dra i, dvs draglinor, baksele. En shettis kan med nöd o näppe komma undan med att man bara kompletterar med de två sakerna, men vill man veta att selen inte ger obehag, ska man ha en riktig sele.

Egentligen ska man väl helt skilja på enkla bröstselar och körselar med lös brösta. Det finns med andra ord bara ett alternativ, men i olika prisklasser som tur är. //jenny

Bettkunskapen är fortfarande ganska ny, de flesta ridskolor har säkert 14 som standard till alla fortfarande, så man ska inte bli förvånad.QUOTE]

Nej... Kan man tänka sig att vi ridskolefolk är ganska kunniga och utbildade vi med...

Det här är inte personligt menat, men jag blir så trött på att ridskolor alltid skylls för att lära ut drag-och-bank ridning med illa passande utrustning på utslitna hästar... Obs! Menar INTE att det var det snigelfarmor sade nu - men visst har vi hört det förut?

"Mina" ridskolehästar ska ha det bästa, ALLTID, och må som prinsar och prinsessor ;). Och eleverna ska ha tillgång till den senaste kunskapen såväl som generationers erfarenhet... Och jag är inte ensam ridskolenisse med den attityden, numera - men visst minns jag katastrofridskolorna från när jag var liten. De är få nu!!! (De finns - men vi kanske kan begränsa kritiken till dem och inte dra oss alla över en kam...) Tvärtom är vi som jobbar på ridskolor ju professionella och har detta som mycket mer än bara en hobby - att det blir rätt är ju om något viktigare för oss än för hobbyryttaren! Vi ska ju visa hur det ska vara! :smirk:

Och ridning och körning hos hos sker med väl tillpassade bett...

Lite OT, sorry... Predikan är avslutad, ridskolornas ära räddad och jag ska vara tyst nu.

....finns väl en undersökning om att ca 70-80 procent av alla som håller i nån sorts undervisning på ridskolan inte är proffs, utan outbildade, men kanske med ett stort hjärta?

OT.. har själv ALDRIG sett en ridskolelektion jag skulle accepterat om jag betalade för att rida.
Jag tror tvärtom att det var bättre förr, när ridning var en militärgren och det var ordning o reda och gummisnodden inte var uppfunnen :)
/farmor, som tycker att ridskola är ett nödvändigt ont.

Välkommen att se ridlektion, utan gummisnoddar, med både kunskap och hjärta, hos mig när du vill. Ordning och reda brukar vi också kunna bjuda på om än inget militäriskt orerande. Jag tycker kommunikation med eleven är viktigare. Jag vill ju lära ut kommunikation med hästen.

Och proffs är man, om man står dag ut och dag in och jobbar för att sprida kunskap och känsla och säkerhetstänkande hos så många som möjligt. Vi som har det som jobb, med utbildning eller inte, gör inte detta för att det är det enklaste sättet att tjäna pengar. Tro mig - det är det inte... Men det är det vi brinner för.

Hästarna är mina arbetskamrater, och jag vet inte varför du skulle tro att jag skulle tycka det var okej med illa tillpassad utrustning till dem... Eller att mina kollegor skulle tycka det. Tvärtom är vi oerhört noga, och måste vara det, av både ekonomiska skäl och för att vi genuint älskar våra hästar.

Ber trådskaparen om ursäkt, detta är verkligen OT men jag blir lite bedrövad över att till och med bland andra hästmänniskor upptäcka denna okunskap över den verkligt rika kunskapsskatt som finns på Sveriges ridskolor. Som om privatägda hästar vore de enda som räknas... Och privatägande människor...

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 842
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 199
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 963
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar