Sexuella trakasserier i skolan.

Kram på dig och din familj :heart

Jag har inte mycket mer att säga mer än vad som redan sagts, att kuratorn och skolan hanterar det här helt åt pipan och att jag blir förfärad över att sånt här ens förekommer! (hur ni blir behandlade alltså, och hur de hanterar pojkarnas situation). Kuratorn verkar ju inte ens tycka att pojkarna gjort något fel?! Att det inte var sexuella övergrepp?? Nej, gud. Tycker verkligen en anmälan kan vara på sin plats... Och sen måste det väl finnas något sätt för er att slippa kuratorn? :nailbiting: (alltså ta tag i problemet en annan väg, men här är det väl soc som kan hjälpa?)

Hoppas det löser sig för er snart! Tycker du verkligen är superstark som klarar dig igenom det här, och ja det är okej att gråta ibland. :heart

Jag hade gärna ringt och anmält helst igår men min man har sagt att han ville avvakta lite så vi inte gör något förhastat. Nu sa han detta igår och han ville sova på saken och få smälta dagens samtal.

Den där kuratorn är smått galen på andra vis med. Tex så har hon ju fortsatt med att skicka sms och "beordrat" tider då vi ska komma till henne. Nu frågade min man denna gången när vi skulle ses nästa gång och svaret var att hon skickar ett sms. Då sa min man att men vi kan väl preliminärboka in en tid men det ville hon inte för hennes barn var tydligen sjukt så ofta att hon inte ville vara uppbokad, ens på sin arbetstid O_o
Och så säger hon att därför är det bra om vi kan komma på dom tider hon vill. Men som att vi kan dansa så efter hennes pipa :crazy:
Och då är det alltså att hon skickar ett sms kvällen innan bara och så ska vi kunna inställa oss. Nej, jag har inget övrigt liv eller så :crazy:
Detta har jag givetvis inspelat med och hennes chef kanske kunde tycka det var intressant att VI VILL boka tid istället för smsbeordring men det går hon inte med på :confused:
Fast skolan hanterar det här jävligt illa, + att dottern mobbas utöver de sexuella trakasserierna. Det är absolut inte förhastat någonstans med en an anmälan, tvärtom! Gör det nu innan det går ännu längre!

@uppgivenmamma Jag har läst den här tråden och lider verkligen med er. Jag lyssnade även på ljudklippet, och i mina öron låter det som att de vill göra allt för att lägga bort fokus från de killar som har ofredat er dotter. "Man tänker ju på hur det kan ha blivit såhär" - Jo det var ju så att två pojkar tvingat sig på henne och använt grupptryck och outtalade hot om att hon måste vara medgörlig annars är de elaka mot henne - för att få henne låta dem ofreda hennes kropp.
Jag hade slagit den där kuratorn på käften. Så slappt och snevridet att försöka skifta fokus till att HON uppmuntrat detta för att någon ANNAN skulle ha ofredat henne. De vet ju två som har gjort det redan, och att de använt emotionell utpressning för att göra detta.

Varför i dessa situationer är det offret som är ansvarig medan förövaren glöms bort? Usch! Anmäl! Detta är inte ett ok sätt att hantera detta!

:arghh: Jag blir mörkrädd. Se för guds skull till att hon aldrig träffar den där tanten ensam, helst inte alls. Som hon sliter med att föra över ansvaret på dottern och hennes omgivning så känns det som om risken är stor att hon kommer skapa en historia om sexuella övergrepp av någon närstående.
Jag trodde imin enfald att vi kommit ifrån det här stadiet men uppenbarligen så är praktisk jämnstäldhet helt irrelevant även då det gäller små barn.

Nej fy sjutton, håll er ifrån den där kuratorn! Är sockontakten som ni ska träffa vettig, fråga då om de vet något vettigt stöd som ni kan få. Låt för guds skull inte kuratorn prata med er dotter, risken finns att hon ju då "planterar in" något annat i er dotters huvud med tanke på att kuratorn dels inte tycker att det pojkarna gjort mot henne var en kränkning (blev min bild när jag lyssnade), och att kuratorn nu verkar ha snöat in på ett annat 'spår'.
Usch, jag ryser... fantastiskt av er att hålla er så coola!
Andas lugnt, det är inte ni som är galna.

Oj, skrev samtidigt som Shaggy, men då är det ju inte bara jag som lyssnat på samtalet och fått det resultatet :nailbiting:

Vet inte vad jag ska säga, lyssnade på klippet inatt och fick samma uppfattning om kuratorn som de som svarat innan, bedrövligt! En tanke som slog mig inatt är att om ni har möjlighet att vara med en dag i skolan kan ni kanske få en uppfattning om hur barnen beter sig mot varandra och vad de vuxna gör åt det. Det kan visserligen bli så att de sköter sig bättre än vanligt för att det är föräldrar där. Ni kanske redan har gjort det, men som sagt en tanke som dök upp.

Hjälp!

Är det någon som sitter på talets gåva?
Jag gör ju tyvärr inte det :(

Men jag sitter på skolinspektionens hemsida med anmälningsformuläret och kan inte formulera mig :banghead:

Första frågan;

a) Vad anmäler du?
Vad har hänt?
Beskriv utförligt barnets/elevens situation och vad som har hänt eller händer. Om någon blivit utsatt för kränkningar vill vi be dig beskriva så noga du kan hur kränkningen skett och vad kränkningen består av. Försök få med samtliga tillfällen.

Andra frågan;

När hände det?
Beskriv noggrant när det hände. Händer det dagligen, har det hänt under en kort period eller har det hänt vid enstaka tillfällen? Försök att ange tidsperiod så noga som möjligt, t.ex. år, månad och datum.

Tredje frågan;

På vilket sätt anser du att förskolan/skolan gjort fel?

Det är fritext som gäller och jag verkar få skriva en hel novell om jag vill så om någon har lust att hjälpa mig att formulera mig rätt så blir jag och min dotter väldigt tacksamma!
Jag vill ju så klart ha en så bra text som möjligt som gör att dom fattar allvaret men det står still i huvudet på mig.

Sen är det fler frågor men kan börja med dessa.

Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig :heart

Nej fy sjutton, håll er ifrån den där kuratorn! Är sockontakten som ni ska träffa vettig, fråga då om de vet något vettigt stöd som ni kan få. Låt för guds skull inte kuratorn prata med er dotter, risken finns att hon ju då "planterar in" något annat i er dotters huvud med tanke på att kuratorn dels inte tycker att det pojkarna gjort mot henne var en kränkning (blev min bild när jag lyssnade), och att kuratorn nu verkar ha snöat in på ett annat 'spår'.
Usch, jag ryser... fantastiskt av er att hålla er så coola!
Andas lugnt, det är inte ni som är galna.

Jag kan säga att jag känner mig inget vidare cool när jag pratar med kuratorn utan jag blir helt stum där inne med tanke på hennes uttalanden. Jag vet liksom inte vad jag ska säga och kommer mig inte ens för att börja gapa och skrika vilket är det jag egentligen vill göra O_o
Det känns som att tala med en vägg. Hon har redan bestämt sig för att så här är det, vilket gör att det känns som att det spelar ingen roll vad jag än säger så har jag fel :wtf:

@uppgivenmamma: Försök att vara saklig och utförlig, inte skriva i affekt hur lätt det än är att göra det. Gör lista på vad som inträffat och när, samma sak med de åtgärder som gjorts.

Vet kuratorn om att du spelade in? Jag hoppas du har kvar en oredigerad version om det skulle behövas för är man delaktig i samtalet är det fullt lagligt att spela in dolt.

Jag kan säga att jag känner mig inget vidare cool när jag pratar med kuratorn utan jag blir helt stum där inne med tanke på hennes uttalanden. Jag vet liksom inte vad jag ska säga och kommer mig inte ens för att börja gapa och skrika vilket är det jag egentligen vill göra O_o
Det känns som att tala med en vägg. Hon har redan bestämt sig för att så här är det, vilket gör att det känns som att det spelar ingen roll vad jag än säger så har jag fel :wtf:

Ha ett block och penna med dig nästa gång. Skriv ner bra motfrågor i förväg på de dumheter hon kan tänkas komma med (du vet ju vad hon går för nu :meh:). Då har du ett stöd för att ifrågasätta när hon sätter igång.

....:eek:.....

angående Skolinspektionsanmälan så är mitt starkaste tips: var saklig! (men tydlig). Som tidigare skrev: saklig, punkta ner en lista på vad som hänt och när, möten som varit, kontakter med soc osv. Och er upplevelse av hur skolan agerat.

och jag hade nog inte gått till den kuratorn mer, samtalen kommer inte leda till något.

Vad fick ni höra? 3 ½ min? Samtalet är 45 min långt och fortsätter åt det där spåret :crazy:

@uppgivenmamma: Försök att vara saklig och utförlig, inte skriva i affekt hur lätt det än är att göra det. Gör lista på vad som inträffat och när, samma sak med de åtgärder som gjorts.

Vet kuratorn om att du spelade in? Jag hoppas du har kvar en oredigerad version om det skulle behövas för är man delaktig i samtalet är det fullt lagligt att spela in dolt.

Ska se om jag kan sätta ner allt på punkter istället för text, tror det blir lättare.

Nix, hon vet inte att jag spelat in detta och förra samtalet. Önskar jag hade spelat in första med.
Jag är dock väl medveten om att det är ok att spela in så länge man själv deltar i samtalet, och oredigerad version finns :up:

Ska se om jag kan sätta ner allt på punkter istället för text, tror det blir lättare.

Nix, hon vet inte att jag spelat in detta och förra samtalet. Önskar jag hade spelat in första med.
Jag är dock väl medveten om att det är ok att spela in så länge man själv deltar i samtalet, och oredigerad version finns :up:

Toppen :up:

Det är bra att börja med punkter för att få struktur på det hela, för sin egen skull. Sedan fyller du på med löpande text där det behövs.

Tänk också på att andas och inte ha för bråttom. Din dotter är faktiskt trygg nu. Ni håller på med att få fram en plan som fungerar. Anmälan behöver inte vara färdig om 10 minuter, det är bra att läsa igenom den flera gånger själv och låt gärna någon ni litar på läsa igenom den för synpunkter. Man får så lätt tunnelseende när man har panik.

På första och andra frågan har du nog bäst koll på själv.
Tredje frågan tycker jag att du ska ta med att trots att du pratat med skolan så inträffar det igen. På 'stora' mötet bryr sig inte rektorn om att ens komma. Inte förrän du gör en orosanmälan till soc vaknar skolan helt plötsligt till och förstår att man kanske ska agera. Har soc fått in åtminstone två orosanmälningar från skolan till dags dato?
Kuratorn dikterar villkoren för samtal och vad som ska diskuteras. Kränkningarna mot din dotter negligeras. Mobbning mot dotter utövas (har du förresten fått höra det bara från din dotter, eller ha skolan tagit sig i kragen och informerat om det?). Stämmer förresten skolans handlingsplan överrens med de datum och händelser du vet om? Ja, du har en hel del att skriva om känns det som...

Hade lite ensamtid ikväll och satte mig och läste igenom tråden igen.
Men för sjutton, det första övergreppet var ju redan i maj, följt av några gånger till. Och skolan påbörjar ingen handlingsplan förrän i mitten på september, redan där har du ju en glasklar anmälan. De har INTE gjort vad de är skyldiga att göra. :rage:

Jag har följt tråden i tysthet och är helt förundrad över att skolan inte gjort mer för flickan. Min fundering är att är det inte liknande fall som barnet får skadestånd för? När skolan inte agerat. Var i så fall drar man igång en sådant anspråk?
Att riskera skadestånd för skolorna verkar ju ibland kunna väcka upp de flesta?!
Kan man gå fler vägar än skolinspektionen?
BUP?
Att skuldbelägga flickan är ju så typiskt så jag blir vansinnig :devil:.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 799
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama