Sexuella trakasserier i skolan.

Nu har jag faktiskt gjort så att jag klippt i inspelningen och tagit med den biten jag tycker låter helt rubbad.
Känner ni igen rösterna så kan ni ju hålla det för er själva, för min dotters skull.

Men här borde ni kunna lyssna på det.
Jag kommer dock ta bort filen senare.
Hoppas det funkar!

http://speedy.sh/QCUxp/Rost-002-001.m4a

Välj limited download.
Förutom allt annat dumt så reagerar jag på att hon raljerar över en del föräldrars reaktion och sätt att vara/tala. Inte speciellt förtroendeingivande

Hjälp!

Är det någon som sitter på talets gåva?
Jag gör ju tyvärr inte det :(

Men jag sitter på skolinspektionens hemsida med anmälningsformuläret och kan inte formulera mig :banghead:

Första frågan;

a) Vad anmäler du?
Vad har hänt?
Beskriv utförligt barnets/elevens situation och vad som har hänt eller händer. Om någon blivit utsatt för kränkningar vill vi be dig beskriva så noga du kan hur kränkningen skett och vad kränkningen består av. Försök få med samtliga tillfällen.

Andra frågan;

När hände det?
Beskriv noggrant när det hände. Händer det dagligen, har det hänt under en kort period eller har det hänt vid enstaka tillfällen? Försök att ange tidsperiod så noga som möjligt, t.ex. år, månad och datum.

Tredje frågan;

På vilket sätt anser du att förskolan/skolan gjort fel?

Det är fritext som gäller och jag verkar få skriva en hel novell om jag vill så om någon har lust att hjälpa mig att formulera mig rätt så blir jag och min dotter väldigt tacksamma!
Jag vill ju så klart ha en så bra text som möjligt som gör att dom fattar allvaret men det står still i huvudet på mig.

Sen är det fler frågor men kan börja med dessa.

Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig :heart
Hjälp!

Är det någon som sitter på talets gåva?
Jag gör ju tyvärr inte det :(

Men jag sitter på skolinspektionens hemsida med anmälningsformuläret och kan inte formulera mig :banghead:

Första frågan;

a) Vad anmäler du?
Vad har hänt?
Beskriv utförligt barnets/elevens situation och vad som har hänt eller händer. Om någon blivit utsatt för kränkningar vill vi be dig beskriva så noga du kan hur kränkningen skett och vad kränkningen består av. Försök få med samtliga tillfällen.

Andra frågan;

När hände det?
Beskriv noggrant när det hände. Händer det dagligen, har det hänt under en kort period eller har det hänt vid enstaka tillfällen? Försök att ange tidsperiod så noga som möjligt, t.ex. år, månad och datum.

Tredje frågan;

På vilket sätt anser du att förskolan/skolan gjort fel?

Det är fritext som gäller och jag verkar få skriva en hel novell om jag vill så om någon har lust att hjälpa mig att formulera mig rätt så blir jag och min dotter väldigt tacksamma!
Jag vill ju så klart ha en så bra text som möjligt som gör att dom fattar allvaret men det står still i huvudet på mig.

Sen är det fler frågor men kan börja med dessa.

Väldigt tacksam om någon vill hjälpa mig :heart

Om jag har förstått det hela rätt så trivs dottern i skolan (egentligen) och det är den skola som hon ska gå i i flera år framöver? Kanske har hon syskon? Dvs ni kommer att under fler år vara beroende av en bra relation med personalen/skolan?

Om byte av skola inte är önskvärt är mitt råd att när du/ni är klara med vad ni ska framföra till skolinspektionen tar en ny kontakt med rektor och/eller skolchefen och kräver ett möte. Där framför ni samma, sakliga, klagomål på hur skolan har misskött det hela som ni har skrivit ner till skolinspektionen, de tär ok att ha det med sig nedskrivet för att komma ihåg/inte tappa tråden. I den bästa av världar händer då allt det som inte har hänt hittills, skolan tar tag i problemen och bemöter er med respekt. Om attityden i det mötet är som hittills eller om ni får undvikande svar, så framför ni avslutningsvis att ni nu blir tvungna att skicka en anmälan till skolinspektionen eftersom skolan inte följer skollagen/berörd förordning. Dvs ni ger skolans ledning en sista chans. Inte för att de "förtjänar" det utan för att underlätta er (och dotterns) framtida relation med skolan. Beroende på hur stor kommunen är kan ordföranden i den nämnd som ansvarar för skolan vara ett alternativ till rektor/skolchef. Politiker kan ibland vara mer "känsliga" än tjänstemän, speciellt om de senare redan befinner sig i försvarsposition. Ni behöver ju inte berätta exakt vad som hänt (jag vet inte om de har tystnadsplikt), bara redogöra för skolans bristande rutiner och brister i hanteringen av upprepade övergrepp som skett i skolan.

När det gäller anmälan till skolinspektionen är mitt råd, precis som andra skriver, att ta upp bristerna i punktform och att relatera dem till lag/förordning. Vilka brister finns i skolans rutiner och på vilket sätt har skolan inte agerat i enlighet med lag/förordning?

Den där kuratorn är smått galen på andra vis med. Tex så har hon ju fortsatt med att skicka sms och "beordrat" tider då vi ska komma till henne. Nu frågade min man denna gången när vi skulle ses nästa gång och svaret var att hon skickar ett sms. Då sa min man att men vi kan väl preliminärboka in en tid men det ville hon inte för hennes barn var tydligen sjukt så ofta att hon inte ville vara uppbokad, ens på sin arbetstid O_o
Och så säger hon att därför är det bra om vi kan komma på dom tider hon vill. Men som att vi kan dansa så efter hennes pipa :crazy:
Och då är det alltså att hon skickar ett sms kvällen innan bara och så ska vi kunna inställa oss. Nej, jag har inget övrigt liv eller så :crazy:
Detta har jag givetvis inspelat med och hennes chef kanske kunde tycka det var intressant att VI VILL boka tid istället för smsbeordring men det går hon inte med på :confused:

Det här är ett dilemma, om ni inte kan komma med kort varsel när hon "beordrar" er att komma så finns det en risk att hon anser att ni inte vill samarbeta. Försök få kontakt med psykolog i kommunen, BUP eller liknande och avsluta - med hänvisning till att ni har annan kontakt - samarbetet med kuratorn (om ni avslutar utan att uppge att ni får annan hjälp skulle hon ju också kunna vända mot er). En psykolog (som en kurator normalt inte är) borde ha en betydligt bättre attityd.

Hoppas att det snabbt blir bättre för er.

Jag har funderat lite.
När jag lyssnade på inspelningen tyckte jag hon lät väldigt bedjane på rösten. Först nu kan jag dock helt placera det jag tror jag reagerade på. Hon låter inte bara bedjande utan även som om hon söker bekräftelse från er. Hela inspelningen tycker jag hon ger ett oerhört osäkert och oproffessionelt intryck. Vet hon överhuvudtaget vad hon pysslar med?
Helt ärligt trodde jag en stund där i början att det var ni som talade eftersom det inte passade ihop med en yrkesman. Det som sas gav mig dock insikten om att det inte var ni vilket bekräftades efter en stund då ni tog till orda.

Vet inte vad jag ska säga, lyssnade på klippet inatt och fick samma uppfattning om kuratorn som de som svarat innan, bedrövligt! En tanke som slog mig inatt är att om ni har möjlighet att vara med en dag i skolan kan ni kanske få en uppfattning om hur barnen beter sig mot varandra och vad de vuxna gör åt det. Det kan visserligen bli så att de sköter sig bättre än vanligt för att det är föräldrar där. Ni kanske redan har gjort det, men som sagt en tanke som dök upp.

Jodå, vi har båda möjlighet att närvara en heldag i skolan för att få se hur dagarna ser ut. Dessvärre är både denna och nästa vecka helt fullbokade med en massa som måste hinnas med innan ett visst datum och sedan är det höstlov. Det var också därför vi gärna hade velat ha en bokad tid hos kuratorn eftersom vi båda omöjligen kommer kunna komma springandes efter hennes pipa närmaste tiden, och snart blir det ännu svårare pga annat.

Men som du säger så är det säkerligen mer ordning och reda om dom vet att man ska vara med.

Toppen :up:

Det är bra att börja med punkter för att få struktur på det hela, för sin egen skull. Sedan fyller du på med löpande text där det behövs.

Tänk också på att andas och inte ha för bråttom. Din dotter är faktiskt trygg nu. Ni håller på med att få fram en plan som fungerar. Anmälan behöver inte vara färdig om 10 minuter, det är bra att läsa igenom den flera gånger själv och låt gärna någon ni litar på läsa igenom den för synpunkter. Man får så lätt tunnelseende när man har panik.

Just nu tror jag faktiskt hon är rätt trygg på skolan, dom vågar nog inte annat än att ha koll på dom :devil:

Min man behövde som sagt betänketid på sig om vi skulle göra en anmälan eller inte. Han är lite sån att han vill inte stöta sig med någon, det är hur hans uppfostran har varit och han behöver tid att tänka så han kan formulera sig på ett bra vis, medans jag gärna hugger direkt så jag kan å andra sidan behöva lugna ner mig en dag eller två innan jag gör något :o
Men nu har han fått tänka över helgen och jag sa till honom igår att ikväll när dottern lagt sig så sätter vi oss och skriver en anmälan. Han är duktig på att hitta lagar m.m. så förhoppningsvis ska vi kunna visa skolinspektionen exakt var skolan har brustit i sitt agerande.

Hade lite ensamtid ikväll och satte mig och läste igenom tråden igen.
Men för sjutton, det första övergreppet var ju redan i maj, följt av några gånger till. Och skolan påbörjar ingen handlingsplan förrän i mitten på september, redan där har du ju en glasklar anmälan. De har INTE gjort vad de är skyldiga att göra. :rage:

Sen får man tyvärr också tänka på att dessa ingreppen är dom VI VET OM. Hur många ggr har dottern egentligen behövt säga nej innan det första vi vet om som skedde i maj. Hon har sagt till mig att dom höll på att fråga/tjata på henne hela förskoleåret men det var först i maj någon såg att det hände :(

Om jag har förstått det hela rätt så trivs dottern i skolan (egentligen) och det är den skola som hon ska gå i i flera år framöver? Kanske har hon syskon? Dvs ni kommer att under fler år vara beroende av en bra relation med personalen/skolan?

Om byte av skola inte är önskvärt är mitt råd att när du/ni är klara med vad ni ska framföra till skolinspektionen tar en ny kontakt med rektor och/eller skolchefen och kräver ett möte. Där framför ni samma, sakliga, klagomål på hur skolan har misskött det hela som ni har skrivit ner till skolinspektionen, de tär ok att ha det med sig nedskrivet för att komma ihåg/inte tappa tråden. I den bästa av världar händer då allt det som inte har hänt hittills, skolan tar tag i problemen och bemöter er med respekt. Om attityden i det mötet är som hittills eller om ni får undvikande svar, så framför ni avslutningsvis att ni nu blir tvungna att skicka en anmälan till skolinspektionen eftersom skolan inte följer skollagen/berörd förordning. Dvs ni ger skolans ledning en sista chans. Inte för att de "förtjänar" det utan för att underlätta er (och dotterns) framtida relation med skolan. Beroende på hur stor kommunen är kan ordföranden i den nämnd som ansvarar för skolan vara ett alternativ till rektor/skolchef. Politiker kan ibland vara mer "känsliga" än tjänstemän, speciellt om de senare redan befinner sig i försvarsposition. Ni behöver ju inte berätta exakt vad som hänt (jag vet inte om de har tystnadsplikt), bara redogöra för skolans bristande rutiner och brister i hanteringen av upprepade övergrepp som skett i skolan.

När det gäller anmälan till skolinspektionen är mitt råd, precis som andra skriver, att ta upp bristerna i punktform och att relatera dem till lag/förordning. Vilka brister finns i skolans rutiner och på vilket sätt har skolan inte agerat i enlighet med lag/förordning?

Ja, i själva skolan trivs hon och dom går i denna skolan tills dom börjar högstadiet, vilket innebär flera år till. Syskon finns men går inte på samma skola, och det finns inte möjlighet för dottern att börja på samma skola som syskonet men syskonet kommer däremot aldrig att gå på dotterns skola.

Egentligen är det väl så att det är bra att ha en bra relation med skolan, men jag känner faktiskt att dom kan dra dit pepparn växer efter det här.
Min dotters välmående går före en bra relation till skolan, och dessutom inbillar jag mig att om vi är jobbiga nu och kämpar för vårat barns skull så vågar dom inget annat än att hålla sig till den ordningen som man ska om något skulle hända henne senare i framtiden igen.
Så om vi blir dom jobbiga föräldrarna i deras ögon gör det mig ingenting. Jag anses hellre vara jobbig och påstridig än en mes som inte står upp för mitt barn och låter mig köras över.

Har lyssnat på din inspelning nu...i mina öron låter det som kuratorn försöker få det till att en man i er närhet ska ha gjort övergreppen på er dotter och konsekvensen av det övergreppet ska vara att er dotter mer eller mindre tvingat pojkarna att ta på henne....HERREGUD vilken jävla vändning???
Jag fick också den känslan. Kuratorn har nog fått fel jobb.

Vi har ikväll skickat in en anmälan till skolinspektionen.

Jag hoppas vi fick med det vi skulle. Huvudet känns mossigt..
Men i annat fall får dom höra av sig.

Jag tryckte extra mycket på kuratorns oprofessionella beteende och skrev även att vi har inspelningen som bevis. Så henne puttade jag i princip utför en klippa :devil:

Jag hoppas verkligen det blir något av det här nu så dom inte kommer undan med hur dåligt dom sköter det!

Imorgon väntar stödsamtal hos socialen. Hoppas det ger något bra, eller så har kuratorn nu anmält dotterns "beteende" som att hon blivit sexuellt utnyttjad hemma säkert. Det fattas bara känner jag :banghead:

Jag vet dock inte riktigt vad för stöd vi är ute efter mer än att dottern behöver få prata med en vettig människa. Men vi får väl se vad som sägs imorgon.

Jag fick också den känslan. Kuratorn har nog fått fel jobb.

Du anar inte hur rätt du har. Jag googlade människan och fann ett fall i tidningen där hon var med. Ett barn i skolan där hon jobbade blev så mobbad att dom elever som mobbade till slut fick undervisning någon annanstans. Sen stod det att kuratorn inte hade pratat alls med offret utan hennes förklaring var att vill någon elev prata med henne så får dom söka upp henne :crazy: O_o :banghead:
Barnet blev om jag förstod det rätt mobbat i flera månader och även misshandlad och hon kände inte att hon behövde ta kontakt med eleven själv :mad:

Helt sjukt!

Har lyssnat på din inspelning nu...i mina öron låter det som kuratorn försöker få det till att en man i er närhet ska ha gjort övergreppen på er dotter och konsekvensen av det övergreppet ska vara att er dotter mer eller mindre tvingat pojkarna att ta på henne....HERREGUD vilken jävla vändning???

Exakt så uppfattar vi det med och dom enda männen i hennes närhet som har tillfälle att göra något är hennes egna pappa och farfar. Dom är dom enda som är själva med henne.

Du anar inte hur rätt du har. Jag googlade människan och fann ett fall i tidningen där hon var med. Ett barn i skolan där hon jobbade blev så mobbad att dom elever som mobbade till slut fick undervisning någon annanstans. Sen stod det att kuratorn inte hade pratat alls med offret utan hennes förklaring var att vill någon elev prata med henne så får dom söka upp henne :crazy: O_o :banghead:
Barnet blev om jag förstod det rätt mobbat i flera månader och även misshandlad och hon kände inte att hon behövde ta kontakt med eleven själv :mad:

Helt sjukt!

Ifall att människan går igång och försöker få det till att er dotter blivit utsatt på något annat vis än i skolan så tycker jag att fallet i tidningen kanske kan komma som en information till både soc och skolinspektionen.

Jag har varit bortrest några dagar så det är först nu som jag haft tillfälle att uppdatera mig på utvecklingen och lyssna på klippet och min spontana reaktion är att detta blir ju bara värre och värre. Det är oerhört allvarligt att bara kasta ut anklagelser om misstänkta sexuella övergrepp mot flickans pappa och farfar på så lösa grunder och det utan att agera på misstanken med en orosanmälan, Det verkar heller inte som om hon ens tänkt tanken att kanske en eller bägge pojkarna kan vara utsatta.

Av någon märklig anledning tycks hon ha bestämt sig för att "skulden" ligger enbart hos dottern och hela kuratorns agerande tyder på det. Jag tycker ni skall göra soc uppmärksamma på det andra fallet. Även om det inte är analogt så ger det en god indikation på hennes oproffessionella
hållning till sitt jobb.

Lycka till i morgon och kram:heart

Hemma från ett givande möte!

Det sas mycket men planen som är nu är att socialen, eller våra kontakter där (dom är två st), dom pratar först med sina nätverksgubbar och sedan kontaktar dom oss igen och så träffas vi allihopa innan dom tar kontakt med skolan för att bjuda in dom till ett nätverksmöte för att diskutera hur dom ska kunna hjälpa dottern.
Dom erbjöd denna hjälpen för att vi föräldrar ska få med någon som kan tala för dottern så vi inte behöver sitta där själva och kräva mer/rätt stöd till dottern.

Dom fick se handlingsplanen från skolan och sa att det är ingen handlingsplan utan dom har ju bara skrivit vad dom har gjort hittills, inte hur dom tänker åtgärda problemet.

Dom undrade över samtalskontakt till dottern och det vore givetvis bra om det i första hand går att lösa via skolan sa dom men vi sa att vi vägrar kuratorn där, så dom skulle eventuellt ta kontakt med bup eller någon på deras egna kontor som ett alternativ.
Dom ville gärna träffa henne så det kommer dom göra tillsammans med oss. Ingen bokad tid än men det kommer, kanske på sms ;)

Målet nu är att arbeta framåt så dottern ska kunna vara trygg i skolan!

Så det känns jättebra. Dom lyssnade och tyckte det var bra att vi tagit kontakt med dom.

Vi valde att inte ta upp allt som skett inne hos kuratorn eftersom vi ändå anmält till skolinspektionen men en del saker pratade vi om och förklarade vårat missnöje och varför vi inte vill ha henne som samtalsstöd till dottern mer.
Och så räknar vi med att skolinspektionen tar tag i den andra biten.

Nu känner jag mig som en jobbig mamma som anfaller skolan men trots det känns det bra ändå för jag gör vad som helst för min dotter men skolan blir nog inte glada nu när det lär ringas från alla håll. Jag är glad att jag inte jobbar där just nu :sneaky:

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 865
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 817
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Den här veckan har sonen fått ytterligare två affektanfall, utöver det som han fick under påskhelgen. Det senaste väntade jag mig...
Svar
11
· Visningar
2 799
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama