Sv: Sexskämt på jobbet?
Ytterligare bra förslag tycker jag.
Det är bättre att svara än att klaga, som jag ser det.
Ytterligare bra förslag tycker jag.
Det är bättre att svara än att klaga, som jag ser det.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.
/Camilla
Fast vem säger så till sin chef? Jag skulle aldrig våga det, oavsett hur korkat hen än uttalat sig.Det är ju inget som hindrar att du kör lite härskarteknik tillbaka. Typ:
"Det var en otroligt trångsynt och ointelligent kommentar, men det är väl vad man kan förvänta sig av dig."
Eller: "Jasså du väljer heldre att gå än att åka taxi med en mörkhyad, det är väl inte en dag försent för dig att börja röra på dig."
Eller: "Jag förstår att du har problem när det kommer till relationer, du får väl söka hjälp."
Nej det är inte särskilt stor skillnad i det här fallet, inte i praktiken. Visst uttrycker du olika åsikter men du spelar samma spel. Du förändrar kanske deras attityd till dig personligen, men inte spelreglerna.Fast det är väldigt stor skillnad på att spela med eller att ge tillbaka med samma mynt.
Jag hade utan tvekan gett tillbaka med samma mynt, men det innebär inte att jag hade spelat med.
/Camilla
Jag är helt övertygad om att det blir att spela med. Någon som är så verklighetsfrånvänd och narcissistisk kommer inte att reagera på "samma mynt". Däremot att vara saklig, trycka på att det är olagligt etc är att väcka samma skam och kränkning som den utsätter andra för. DET om något är att ge tillbaka med samma mynt. Men med en valuta som den reagerar på.
Jag har varit med om det i akademiska sammanhang ett par gånger. Samtliga gånger har det dolts av att det varit riktat neråt i hierarkin och bakom en "skojfrisk" personlighet. Intressant nog även av en kvinnlig chef.
Varför tycker du det?Det är bättre att svara än att klaga, som jag ser det.
Det intressanta med såna där händelser är att när de sker så sker de på ett anpassat och normaliserat sätt som så att säga passar in i den kultur man befinner sig, det skiljer sig med all säkerhet åt att vara bilmecksplump och akademikerplump.
Fast i TS fall är det ju inte så. Hade det varit så, hade TS antingen inte tagit illa upp, eller vetat hur hon skulle hantera det, eller öht inte märkt det.
Jag funderar rätt ofta på vad som sker på min arbetsplats och som jag inte märker, just på grund av det där med att passa in i kulturen. Det är ännu mer skrämmande än att tänka sig att folk på jobbet skulle bete sig som TS beskriver det.
(Det som stör mig mest på min arbetsplats är sexuella relationer mellan manliga lärare och kvinnliga studenter, gärna med stor åldersskillnad i den förväntade riktningen. Men jag ser oftast inte själva uppraggningen, så jag vet inte hur den går till.)
Håller med, visst finns det situationer där sexskämt kan funka och vara brutalt roliga, även på en arbetsplats, men absolut inte så som ts beskriver.(Men en fräckis berättad när stämningen är rätt, fnissig ton, på fikat är ju ingen fara. Så länge den inte är specifikt elak mot endera könet.)